Ik weet niet, ik vind dat soort verhalen zo, tja, geromantiseerd. En natuurlijk kloppen ze wel, maar mensen zoals Duncan Stutterheim gingen wel goed met hun geld om dankzij hun zakelijke achtergrond (in tegenstelling tot bv concurent multigroove Ilja, waar ik zelf ook ooit zakelijk mee te dealen heb gehad, ugh). Net als andere pioneers in de house. Maar die hebben dan geen sappig verhaal om nu te melken en doorleefde gezichten bij te trekken, even kort door de bocht. En inderdaad kwam er VEEL geld binnen van royalties van verzamel cd's. Dat je binnen een korte tijd een rijtjeshuis kon kopen in de jaren 90, of 2 onder 1 kap. DJ Promo heeft ooit gezegd dat hij rond het millenium elk jaar een nieuwe audi kon kopen, en kelly van evil activities heeft bij een slam FM interview gezegd dat hij 2 tot 3 ton per jaar verdient. Dan zit je wel bij de elite natuurlijk, maar toch. Ik denk dat de meest succesvolle 90'ers al een zakelijke achtergrond of op zijn minst een ondernemers mentaliteit hadden. Dat kan vaak niet gezegd worden over de studio nerds die niet zo met geld bezig zijn en dan ineens overspoeld worden met (vrouwelijke) aandacht, drugs en cash betalingen.
Ik heb zelf op 50+ CD compilaties gestaan sinds 1998 dus heb ooit uitgerekend wat dat brutto opleverde, aangezien ik een heel slecht contract had. Dat was dus zelfs na de echte top tijd.
Met een goede contract, of als je zelf ook het platenlabel bent, kloppen al die cijfers wel. Dat staat nog los van de boekingen die vooral nu het meeste opleveren.