Gezocht: Matrix mixer in 19 inch rack

vintageboy

Ingeburgerd
Misschien onhaalbaar, maar ik zoek een matrix mixer in 19 inch rack formaat. Zoiets als de doepfer a-138m (Doepfer A-138m Matrix Mixer), welke qua specs perfect is.
Ik heb een aantal opties gevonden, maar vind ze nog niet per se ideaal, vaak door het gebrek aan send channels.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar iets met minimaal 4 send channels en 19 inch rack is een must.

Optie 1:

Iets in de richting zoals deze. Kan alleen prijzig worden doordat het custom build is.

Optie 2:

Helaas maar 2 zone's (sends) om naartoe te sturen.

Optie 3:

Te gek allebei maar geen 19 inch rack.

Mochten jullie nog suggesties hebben dan zijn deze zeer welkom!

Je kunt ook een 3U 19" eurorack frame kopen onder 40,- denk ik en daar euromodules ingooien dan heb je heeeel veeel mogelijkheden.
Heb zelf de Erica synths Matrix Mixer..

Edit.. ik heb nog wel een TIPTOP 19" frame liggen besef ik me nu maar die is wat duurder..
Edit 2.. mag weg voor 50,- (is met tabletop mogelijkheid)

Edit 3.. je kunt ook 2 Allen&Heath GR-1's proberen te scoren en rommelen met de SYS-LINK.
Klinken erg goed en het a-typich gebruik van o.a. de ducking mogelijkheden zijn ook nice.

Laatst gewijzigd:
Misschien ook goed om te vertellen hoe je m wilt gebruiken?

Als je geen beperking hebt kwa rek hoogte en prijs hoogte dan is de "Allen & Heath MixWizard WZ3 12M" koning.

Sorry jullie hebben gelijk, had even de U hoogte erbij moeten vertellen. Liefst een 1U en maximaal een 2U.
Die 19 inch eurorack frame is een erg goed idee, maar zoals gezegd gaat 3U niet passen helaas. En mijn voorkeur gaat naar een unit met in en outputs aan de achterkant zodat er niet onnodig veel kabels aan de voorkant voor onrust zorgen.

De Erica matrix mixer is ook te gek en zou ideaal zijn, maar zoals gezegd voorkeur voor een rack unit.

Waar ik heb voor wil gebruiken is om mijn synths direct door te kunnen sturen naar mijn space echo's en Nagra, zonder eerst de ADDA conversie van de apollo. De latency valt me toch een beetje tegen, vooral met delays voelt het strakker als ik hem analoog via mijn patchbay direct door patch. Patchbay is eigenlijk ideaal, maar dan kan ik dus maar 1 synth door patchen.

Als geld niet zo'n rol speelt kun je hier iets laten bouwen..

Ja ik heb hem al even een schets gestuurd, maar kan prijzig worden ben ik bang, vandaar nog even jullie extra advies gevraagd.

Misschien ook goed om te vertellen hoe je m wilt gebruiken?

Als je geen beperking hebt kwa rek hoogte en prijs hoogte dan is de "Allen & Heath MixWizard WZ3 12M" koning.

Dit gaat inderdaad te veel ruimte nemen en er zitten te veel functies op die ik niet per se nodig heb zoals EQ en faders. Het gaat mij vooral om aux send/return.
Kwam net deze tegen, zoiets zou eigenlijk wel ideaal zijn alleen momenteel 2e hands niet te vinden.. https://reverb.com/item/1051593-shure-auxpander-line-mixer-auxiliary-expander-8x8

Misschien is de Fostex 2016 nog interessant. Je kunt 'm gebruiken als 16 kanaals mixer met twee aux sends, of als 2x een 8 kanaals mixer met 2 aux sends per mixer deel. Dan zou je twee effecten voor de eerste 8 kanalen kunnen gebruiken en 2 andere effecten voor de tweede set inputs.
RCA/tulp aansluitingen aan de achterkant is alleen niet super handig.

Misschien doet low-gain ook custom projecten. Kan nooit kwaad om te vragen.
Ik zou ook een mail sturen naar hinton instruments. Maken al deftige matrix mixers en doen ook custom projecten.

Misschien is de Fostex 2016 nog interessant. Je kunt 'm gebruiken als 16 kanaals mixer met twee aux sends, of als 2x een 8 kanaals mixer met 2 aux sends per mixer deel. Dan zou je twee effecten voor de eerste 8 kanalen kunnen gebruiken en 2 andere effecten voor de tweede set inputs.
RCA/tulp aansluitingen aan de achterkant is alleen niet super handig.
Mooie optie ook ja, ga ik even in het lijstje met opties zetten, dankjewel!

Misschien doet low-gain ook custom projecten. Kan nooit kwaad om te vragen.
Ik zou ook een mail sturen naar hinton instruments. Maken al deftige matrix mixers en doen ook custom projecten.

Klinkt ook als een goede optie ja, bedankt! Ga eerst even de prijsopgave van vintagemaker afwachten. Ondertussen deze leuke patchbay met FX optie gevonden, echt perfect, alleen helaas ook geen 19 inch. Post hem toch even om de lijst aan te vullen, mochten andere mensen naar dezelfde opties zoeken op dit forum in de toekomst.

Als je een soldeerbout hebt en zin in een experiment kun je die doepfer kopen en een 19" blind pannel. Dan ben je wel even bezig met alles her bedraden maar wel goedkoop.. of in een 4ms kistje op maat dan heb je meteen powersupply erbij aangezien ik zie dat je al kijkt naar niet 19" oplossingen haha

Als je een soldeerbout hebt en zin in een experiment kun je die doepfer kopen en een 19" blind pannel. Dan ben je wel even bezig met alles her bedraden maar wel goedkoop.. of in een 4ms kistje op maat dan heb je meteen powersupply erbij aangezien ik zie dat je al kijkt naar niet 19" oplossingen haha
Haha ja dat zou wel erg gaaf zijn om hem zelf te (ver)bouwen, helaas heb ik daar de technische kennis niet voor. Ik heb een kleine Doepfer eurorack case dus kan hem evt daar zo in hangen, alleen het aantal extra kabels dat dan overal overheen loopt staat me beetje tegen. Graag zo min mogelijk extra kabels. Maar het is wel de goedkoopste oplossing dus hou hem zeker als optie mocht 19 inch niet lukken!

+
1760480544698.png

Dit is de line level matrix mixer die ik ontworpen heb. Je kunt prima de Bears inruilen voor Doepfers. De Happy Ending kit maakt het mogelijk om het in een 19" rack te hangen. Het idee is om 4 auxen van mijn K2 en 4 auxen van mijn Mackie naar 8 effecten te sturen. Eenzelfde setup heb ik al draaien in mijn Eurorack met 2x 2 auxen van WMD pm en 3x aux van mijn K2.

Je hebt geen connectors aan de achterkant, maar dit werkt.

Ik heb dit bedacht omdat ik nergens een line level matrix mixer kon vinden.

Precise Signal Flow:
  1. 2xSAM Input Stage:
    • K2 Aux 1-4 → 2xSAM #1 (5x gain) → 4 amplified outputs
    • Mackie Aux 1-4 → 2xSAM #2 (5x gain) → 4 amplified outputs
  2. 6xMIX Pairing Stage:
    • 6xMIX Channel 1: K2 Aux 1 → A input, Mackie Aux 1 → B input → Mixed Output 1
    • 6xMIX Channel 2: K2 Aux 2 → A input, Mackie Aux 2 → B input → Mixed Output 2
    • 6xMIX Channel 3: K2 Aux 3 → A input, Mackie Aux 3 → B input → Mixed Output 3
    • 6xMIX Channel 4: K2 Aux 4 → A input, Mackie Aux 4 → B input → Mixed Output 4
  3. Matrix Distribution:
    • Mixed Output 1 (K2+Mackie Aux 1) splits via stackcable → Matrix A Input 1 + Matrix B Input 1
    • Mixed Output 2 (K2+Mackie Aux 2) splits via stackcable → Matrix A Input 2 + Matrix B Input 2
    • Mixed Output 3 (K2+Mackie Aux 3) splits via stackcable → Matrix A Input 3 + Matrix B Input 3
    • Mixed Output 4 (K2+Mackie Aux 4) splits via stackcable → Matrix A Input 4 + Matrix B Input 4
  4. Matrix Outputs: 8 effects total (4 per matrix)
This gives you 4 aux types (each combining both desks) distributed to all 8 effects with individual level control at each matrix intersection.

Ik koop zelf nooit 1U eurorack modules maar er zijn er steeds meer, misschien een optie om dat eens te onderzoeken? Wellicht dat een bepaalde combo van verschillende merken geeft wat je zoekt?

IMG_6975.jpeg

Ook even rondgekeken maar inderdaad audio summing mixers zijn mega duur en hebben vaak geen sends zonder naar 3U te gaan.

Deze 3 zouden mogelijk wel kunnen passen in 2U als je er een 19 rack met 12v power bij neemt zoals eerder genoemd. Is zoals Doepfer, minimaal 4 sends.

of nog compacter:

of een stereo variant met 2x stereo uit: BearModules STEREO42

Voor als je grotere knoppen wilt in stereo mixer variant, kan je onderstaande pcb/frontpaneel doorzagen bij de inputs om deze aan de achterkant positioneren. vereist dan wel wat soldeerwerk:

Eurorack blijft toch wel heerlijk met zoveel opties :)

Check deze zoek opdracht:

gear4music heeft al een tijdje hun eigen 500 series lijn..
Ze hebben ook een 3 slots 1U rack voor 500 modules.. wordt wel kostbaar uiteindelijk.. pluspunt voor jou dan.. kabels aan achterkant..

Screenshot 2025-10-15 at 09.07.12.png

Laatst gewijzigd:
Kijk dit is top, nu gaat het de goede kant op. Die 1u eurorack is inderdaad een hele goede optie icm met een 1u 19 inch rack.

Deze 19 inch rack unit voor de modules: 1U Intellijel® format 19 inch frames in black and silver
Icm bovengenoemde aux mixer of meerdere van deze modules: Black Noise DC - S en

Andere bovengenoemde opties zijn ook mooi, dus daarvoor dank, maar denk dat de 1u euro + 19 inch rack mijn voorkeur heeft.
Dan kan ik hem gewoon onder mijn patchbay hangen en hem als 2e patchbay gebruiken met 6.3 naar 3.5 patchkabels om naar mijn effecten te sturen. Enige nadeel is dat er wat kabels aan de voorkant zijn, maar ergens moet een compromise komen.

Zie ik hier nog technische mankementen over het hoofd qua summing structuur of gaat dit werken?

Wellicht de Behringer RX1602?

99 euro per stuk, 1U hoog, 8 stereo inputs, en naast een main out ook een send out.

Dus je kan er twee kwijt om 4 sends te hebben. 🤗
Bij mij was het onlangs toch een beetje van dittem. De eerste keer dat ik aan de Bahringer ben gegaan...
Wat ik zocht was een heel simpele x-in naar stereo uit mixer waarbij x >=8. En dat bleek nog best lastig te zijn. Of 8 kanaals mono (ART, verder mooi gebouwd), of 4 mic channels, of meteen weer 2U hoog met EQ poppekast, of met onzalge prijsjes. Ik heb zelfs zelf zitten tekenen aan een stuk PCB layout. Kom je ineens gemakkelijk aan de 12 kanalen, maar DIY loont on tijd bijna nooit.

Ik heb 2 van deze Behringers van MP getrkken. De eerste was 40 euro, de 2e was 35.

Back