Italo Brutalo ken ik wel ja, klinkt mij over 't algemeen net iets te modern. Ik ga voor een iets ouderwetsere sound, dat probeer ik op een paar manieren:
Nu is 't niet zo dat ik strikt ouwe gear gebruik, maar er zitten wel stukken in die gespeeld zijn op een PolySix zonder midi door een Yamaha E1010-delay bijvoorbeeld, geeft een iets losser gevoel en net iets meer de sound van vroeger zeg maar. De gated pad komt uit m'n Moog One, maar ik moet zeggen dat voor de Juno-emulatie die ik wilde voor die gated pad het een stuk lekkerder klinkt door een BOSS CE-300 en Drawmer DS-201 dan door de interne chorussen van de One en een gate in de DAW. Dat zijn dingen die ik vaak iets te steriel vind in moderne italo-disco.
Ik trek m'n drums uit VPROM omdat dat een daadwerkelijke emulator is die de originele μ-law samples kan lezen en dan klinkt de pitch shifting een stuk beter dan met normale WAV samples.
En daarnaast heb ik dan nog de neiging om alles teveel te verzuipen in reverb en delay, en dat maakt mijn tracks dan weer te modderig. Nu werd dat vroeger ook wel eens gedaan bij van die B-productie italo maar dat is eigenlijk natuurlijk helemaal geen wenselijke sound.
Ik trek eigenlijk altijd m'n bas uit mijn Sub-37 maar deze keer heb ik wel een andere patch gebruikt dan normaal, die is inderdaad niet zo heel strak. Ik gooi straks eens een lately eronder ja, toch eens checken of dat goed klinkt zonder de mix modderig te maken.