LEGOWELT - MASTERCLASSMagic tips & tricks in music alchemy

jammer dat t zo ver is voor me. 1u40 rit enkel

Ik ben fan van Danny en ben ook wel benieuwd! Zag de openingspost te laat, anders was ik wel geweest...

Ik was net op tijd met het zien en ben geweest. Ik vond het leuk Danny te horen praten over workflows. Hij deed een presentatie met Abelton en voorbeelden, en manieren van werken daarin maar ook schijt hebben aan bepaalde 'regels'. mooi om inzicht te krijgen. Hij laat zien dat hij echt een absolute koning is op zijn gebied van werken en denken.

Daarnaast nog even geouwehoerd met BasicSystem, was ook leuk!

Ben wel benieuwd.. welke 'regels' dan?
Bijvoorbeel Over masteren, dat als het 1db lager is de DJ zijn nummer maar wat harder moet zetten, waar men zegt bepaalde effecten horen niet op de eindbus in de eind mix het wel doen. Ik denk dat vele van ons, en dan praat ik zeker voor mijzelf soms er in trappen dat iets zo hoort om tot een bepaald 'product' te komen..

Het is natuurlijk voor iedereen anders, zo veel mensen zo veel meningen. Maar ik denk dat je toch wel mag zeggen dat er een bepaalde standaard is die wordt verspreid, zeker door sociale media... dit is de workflow die je moet volgen... om succesvol, of tot dit resultaat te komen terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Ik denk dat Dany dat wel duidelijk maakte.. in iedergeval voor mij...

Ja vaker de delete knop gebruiken, da's een goeie.

En gebruiken jullie allemaal die wilde eq curve?

Leuk om te zien

En gebruiken jullie allemaal die wilde eq curve?

Niet zo willekeurig, hangt van het geluid af wat ik wil accentueren en welk gedeelte ik wil dippen.
Wel op elk kanaal een EQ8 maar dan voornamelijk om het sub laag te cutten (behalve bij de bas en kick natuurlijk)
Bij geluiden met hoog correctie zet ik de hi-quality mode aan en bij de bas/kick juist uit.

Ik kijk ook naar de root-note van de song en let dan op dat de frequentie die ik accentueer binnen de toonladder van de song past.
Als je de EQ8 uitklapt zie je de bijpassende noot van het frequentiegebied als je er met het pijltje overheen hovert.
Als je bijv. FabFilter Pro-Q gebruikt kan je het keyboardje uitklappen voor de bijpassende noot.

Soms kan het leuk zijn er juist een beetje vanaf te wijken.
Ik corrigeer altijd eerst op gehoor en kijk dan of het in het noten schema past want meten is weten.

Maar waarom corrigeren als het al goed klinkt?
'if it ain't broke, don't fix it'

Laatst gewijzigd:
Als een band, 1 synth per track.
Ik speel alles in op m’n sequencer (Hapax) totdat ik er tevreden over ben en dan neem ik de synths in multitrack in één keer op in cubase. Alleen zang doe ik direct in de DAW.

Back