TR-909 Lithium CR 1/2 AA batterij monteren

Arne AITW

Ingeburgerd
Goedemorgen iedereen, ik overweeg een lithium (3V CR 1/2 AA) in mijn TR-909 te monteren zodat hij langer zijn geheugen behoudt. Zijn er hier mensen die dit ook hebben gedaan? Hoe lang ben je dan veilig tegen geheugenverlies, of om de hoeveel tijd moet deze batterij dan vervangen worden? Ik weet dat met de gebruikelijke 2x 1.5V AA batterijtjes aangeraden wordt om deze jaarlijks te vervangen. Bij deze lithium batterijen lees ik verschillende looptijden... van zo'n tien jaar tot 54 jaar... Wie heeft hier ervaring mee?

En wat als je AA lithium er in stopt? Die knoopcellen zijn niet meer de kwaliteit van vroeger… toen gingen ze decennia mee… in de Circlon batch even geleden waren ze allen leeg na 1 jaar…

Oh, dat bestaat ook... Dat wist ik niet. Bedankt voor de tip dat is wel een stuk gemakkelijker, dan moet ik de batterijhouder niet vervangen. Hoe lang zou de AA LITHIUM het geheugen bewaren?

Houd rekening met het volgende.
Een AA lithium is NIET herlaadbaar en is daardoor gelijk aan een Akaline batterij.
Hoelang het geheugen bewaard word is afhankelijk van de capaciteit van de batterij.
Een Akaline heeft een capaciteit van ongeveer 2900 mA.
De beschikbare Lithium AA batterijen hebben een capaciteit die lager of gelijk zijn.
Je schiet er dus niets mee op.
Loop naar de dichtstbijzijnde Action en koop een doosje A-force AA batterijen van €1.45.-

Sorry maar ben het niet eens met je laatste advies @MPU-401AT
Alle normale batterijen, ook de duurdere merken zoals Duracell, gaan tegenwoordig binnen no time lekken. Het lijkt alsof ze tegenwoordig van 1 stukje alu folie worden gemaakt.
Batterijen die bij de Action worden verkocht zijn niet persé slechter, maar ik zou ze niet vertrouwen in m'n 909 (waar bij mij nog steeds Roland batterijen in zitten ;) )

In mijn synths en meeste andere apparatuur komen alleen nog maar oplaadbare batterijen. Die zijn een stuk beter gemaakt en zijn bij mij nog nooit gaan lekker.
Daarnaast tweemaal per jaar een reminder in de agenda om even alle batterij compartimenten na te lopen op eventuele batterij lekkages.

Laatst gewijzigd:
Ja die aa lekt verdomd snel, zeker de duracell en energizer. Shit it is

Ik heb nu lithium gestopt in mijn sq1 want dat ding is anders gewoon altijd leeg voor t einde van een keer spelen

Lithium batterijen doen het een pak beter dan Alkaline voor deze toepassing. De capaciteit is redelijk irrelevant, de hoofdreden is de enorm lange houdbaarheidsdatum.

Mijn 909 heeft AA lithiumbatterijen

Voila, heb mijn AA lithiumbatterijen ook besteld. Iemand ervaring met zo een m64C memory card? Deze heeft wel een blijvend geheugen neem ik aan?

Heel lang 2 M 64 C's en 16's gehad..gehad... nog nooit een batterij hoeven te vervangen.... maar ze ook nooit open gemaakt voor controlle...

Die 9v batterij gaat echt héél lang mee, hoor. Bovendien staat in de handleiding als ik me niet vergis dat als je de batterij vervangt als de 909 aanstaat, je je patterns en tracks niet verliest. Dus denk dat jouw "mod" niet echt zinvol is...

Edit: oh ik zie dat je 2x AA batterijen gebruikt. Die hebben mogelijk een lagere capaciteit? De mijne heeft een rechthoekige 9v Duracell batterij en die zou een capaciteit moeten hebben van 550mAh

Laatst gewijzigd:
Back