Ik dacht eens iets nieuws te proberen en ontwikkelde een plugin, CLUTCH genaamd. Hij maakt sequences met livesamples, van synths tot drummachines of externe input. Clutch detecteert transients en pitch, en maakt er vervolgens ritmes en melodische partijen mee.

Demovideo hieronder. Laat zeker weten wat je ervan vindt!

Scherm­afbeelding 2025-11-06 om 22.32.39.png

Vannacht je video bekeken. Woorden die in me opkomen:

- ‘Creatief” (zowel als idee voor een plugin als in gebruik);
- ‘Veelzijdig’ (wat een hoop mogelijkheden in ritme en tonenreeksen om de chaos te temmen of om juist het getemde te verchaossen :) );
- ‘Klevgrand’. Op de een of andere manier vind ik dit wel in het product assortiment van Klevgrand passen, niet alleen qua GU. Hun plugins zijn ook vaak op deze manier een beetje speels out-of-the-box.

Zou ik dit zelf gebruiken?
Ik zie wel mogelijkheden om bijvoorbeeld getunede chimes, windgongs, druipsteengrotten e.d. op de achtergrond in muziek te verwerken.

Mag ik vragen wat je van plan bent ermee te gaan doen?

Dank voor je feedback. Leuk om lezen. Mijn plan is nog niet geheel duidelijk voor mezelf eigenlijk. Ik heb een paar max4live devices gemaakt en op de YT videos om ze voor te stellen kreeg ik steevast enkele vragen of ik de devices verkocht. Dus ik dacht, ik probeer er enkele in een plugin te gieten, en dan zien we wel hoe het loopt. Ik heb hem gisteren op Gumroad gezet voor een lage prijs (10€) en er enkele verkocht. Beetje het zelfde als een album in eigen beheer verkopen, zo voelt het nu. We zien wel hoe het verder loopt...

Net even vluchtig de video bekeken en ik zit met veel vragen. Waarin verschilt dit bijvoorbeeld van een arpeggiator? Je legt het vast uit, maar ik had niet de tijd om de hele video te bekijken.

Ik zou de video trouwens ook meteen beginnen met een voor en na. Dus: met Clutch maak je van dit (voor) in no-time dit (na, wow, wil ik!). Dan zuig je de kijker de video in. Nu begin je met een technisch verhaal, terwijl ik niet eens weet of ik het interessant vind.

Sowieso tof dat je zelf deze plugin hebt gemaakt én dat je hem al een paar keer hebt verkocht. Gefeliciteerd!

Ik wil hem wel, heb je een link? Zit er een manual bij?

Net even vluchtig de video bekeken en ik zit met veel vragen. Waarin verschilt dit bijvoorbeeld van een arpeggiator? Je legt het vast uit, maar ik had niet de tijd om de hele video te bekijken.

Ik zou de video trouwens ook meteen beginnen met een voor en na. Dus: met Clutch maak je van dit (voor) in no-time dit (na, wow, wil ik!). Dan zuig je de kijker de video in. Nu begin je met een technisch verhaal, terwijl ik niet eens weet of ik het interessant vind.

Sowieso tof dat je zelf deze plugin hebt gemaakt én dat je hem al een paar keer hebt verkocht. Gefeliciteerd!
Bedankt! Ik maak nog wel een keer een nieuwe demo; niet veel ervaring mee en deze is misschien wel erg technisch ja. Basically speel je een enkele noot (audio, geen midi!) en maakt hij er ingewikkelde frases van. Ik ken niet echt een arpeggiator die dit doet, laat staan een audio effect. (Maar ik kan me vergissen.)

Ik wil hem wel, heb je een link? Zit er een manual bij?
De manual zit erbij. Excuses voor het late reageren. (Ik krijg blijkbaar geen warnings meer van synthforum over antwoorden in deze thread.) Ik was druk bezig met een certificaat aanvragen van Apple. Blijkbaar moet je Apple betalen als je plugins wil distribueren, anders raak jij haast niet voorbij de mac firewall. De plugin is nu "gesignd" en heb hem efficiënter gecompileerd (op mijn computer nog zo'n 3 a 4% CPU, wat erg laag is denk ik.) Laat maar weten als je nog meer vragen hebt!

Back