To Octatrack or not to Octatrack

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Wie heeft er een octatrack of heeft er een octatrack maar heeft die weer weggedaan?

Je hoort van verl mensen die het of niet aandurven of wel maar hem dan weer wegdoen omdat ze er niet uitkomen.

Mij lijkt de octatrack pittig. Heb een analog keys en vind die al omslachtig.
Maar toch trekt de Octatrack me erg aan.
Ik maak veel beats met de SP16 waarin ik dan hardware als loops opneem.
De SP16 is een soort octatrack light, werkt heel intuïtief maar je raakt toch tegen een plafond waarna het saai word.

De octatrack lijkt me daarom een leuke partner.
Maar snap wel dat het veel tijd gaat kosten om die te leren.

Begin denk ik eerst met gewoon beats maken met de flex machine. En ook parts te leren en gebruiken.
Van daaruit verder opbouwen.

Iemand nog tips?

ik heb hem onlangs weer gekocht en wil kijken of ik er een soort van live performance mee kan maken icm met de rytm en evt 1 of 2 mono's. Op dit moment vooral aan het uitzoeken hoe ik synth lijntjes handig kan opnemen / afspelen. Het is allemaal niet zo straightforward, dus daar moet je wel van houden / tegen kunnen. Deze kerel heeft toffe tutorials en laat wel mooi zien wat je allemaal kan met de octa: EZBOT

Maar snap wel dat het veel tijd gaat kosten om die te leren.
Ik vond de werking lastig te onthouden. Omdat hij voor mij niet intuïtief werkt was ik het geleerde na 'm een weekje of wat niet gebruikt te hebben weer kwijt. Er zaten een aantal beperkingen op waardoor ik 'm ook voor livesituaties niet op de manier kon gebruiken zoals ik zou willen. Toen ik 'm kocht had ik ook mijn bedenkingen, maar heb 'm een kans gegeven. Daarna overgestapt op MPC (Live, X en nu alleen nog maar een One), die passen veel beter bij mij. Je hoeft daar niet veel voor te onthouden, wijst zichzelf veel meer dan de Octatrack m.i.. DIe kan ik rustig weken of maanden niet gebruiken en dan direct weer aan de slag zonder met de manual op schoot te moeten zitten.

ik heb hem onlangs weer gekocht en wil kijken of ik er een soort van live performance mee kan maken icm met de rytm en evt 1 of 2 mono's. Op dit moment vooral aan het uitzoeken hoe ik synth lijntjes handig kan opnemen / afspelen. Het is allemaal niet zo straightforward, dus daar moet je wel van houden / tegen kunnen. Deze kerel heeft toffe tutorials en laat wel mooi zien wat je allemaal kan met de octa: EZBOT

Op de SP16 is sequencen en loops opnemen een eitje
Dat je hem toch weer hebt gekocht? Ben je nu van plan om er meer tijd en moeite in te steken?

Ik vond de werking lastig te onthouden.

Ja dat heb ik al met de analog keys. Maar desondanks vind ik dat een heel tof apparaat.
Meek dat het op ten duur wel begrijpelijk word maar die manuals van elektron zijn zoiezo moeilijk te volgen.

Ik verwacht van de octatrack dat het heel lang gaat duren voordat je echt snel truuken kan uithalen. Maar het lijkt wel een uniek apparaat en als je die jaren onder de vingers hebt genomen dat hij dan ook echt veel kan toevoegen.

Maar wie weet. Misschien gaat hij hier ook snel weer de deur uit :)

Deze Guidebooks | Notebooks | Reference books zijn een stuk helderder, en niet duur Bookstore

(Ook voor Digitakt, Digitone, Zoia en allerlei Teenage Engineering spul)

Denk dat er maar 1 ding op zit en dat is er eentje kopen en uitproberen.

Zonder gekkigheid, maat van me heeft er ook 1 gekocht onlangs en hij had m meegenomen. Je kan echt heel veel met de OT, maar het is zo’n aparte werkwijze dat het bij ons beide niet lukte om te doen wat we wilden. Dus video of manual erbij en opzoeken, gaat prima, er is genoeg over te vinden.

Week later hadden we weer hetzelfde, Total black-out :D het blijft niet echt hangen omdat de werkwijze niet echt logisch is, zoals @SmartBits ook al zegt. De Digitakt werkt dan wel een stuk logischer. Aan de andere kant, tijden investeren om ‘m te leren en dan de kennis en muscle memory vers houden

De SP16 werkt dan veel sneller en logischer, maar kan wat minder. Voor welke specifieke functie zou je een OT naast de SP16 willen hebben? Blijft wel vette bak, als je ziet ervaren mensen zoals EzBot. Blijft mij ook intrigeren.

Dat van alles na een paar weken vergeten ken ik wel. Maar merk wel als je het dan weer leert en weer vergeet het uiteindelijk wel blijft hangen.

Dat is waarschijnlijk de Elektron zen. Eerst de eerste jaren je haren uit je hoofd trekken en dan pas genieten :)

Wat ik van OP1 heb geleerd is dat je niet je eigen workflow moet proberen te projecteren. Maar eerst leren hoe het de bedoeling is dat je het gebruikt.

Ik kan hem tijdelijk lenen van iemand die er al gek van word.

We zullen het zien.

Dit soort wat meer complexere machines leer je alleen maar door er volledig in te duiken voor een lange periode en er heel veel mee te werken. Zo af en toe wat doen met de handleiding erbij schiet niet echt op en je vergeet het dan ook snel weer.

Uiteindelijk kun je elk apparaat uit je broekzak leren kennen. Dedication is the key!

Ja behalve de octatrack. De developer daarvan is zelf ook al vergeten hoe hij werkt :)

De octatrack heeft een aantal hele toffe features.
Hoe dan ook gaan we eerst gewoon samples laden en een saaie beat maken.
Daarna pas verder kijken voor andere use cases.
Iid gewoon lang met het apparaat werken.

Hmmm ok ziek dit weekend.. maar toch besloten de octatrack te kopen.

Omdat ik een idioot ben is het plan om als aller eerste de 64 breaks of doom op te zetten en om daarna waarschijnlijk hard the falen :)

Dit word dus de kerst missie.

Nadat ik afdruip na deze mislukte poging ga ik eerst gewoon leren hoe je samples flipt op de octatrack.

Ik heb er al jaren een en ontdek nog steeds nieuwe 'trucjes' of handige oplossingen. Gebruik 'm vooral als looper (8 tracks! ;) ) en effectenbak, af en toe voor het rommelen met drumbreaks of als MIDI sequencer.

Je moet vooral een goed beeld hebben bij wat je probeert te doen en wat de Octatrack kan. Als die twee matchen is het prima, maar het apparaat wijst zichzelf niet echt dus in het begin is het echt zoeken.
+1 voor de hierboven genoemde 'Merlins guide', dat is de bijlage die ze in de handleiding hadden moeten stoppen en verheldert een hoop concepten en vooral waarom bepaalde functies in het apparaat aanwezig zijn.

Ik heb al jaren een Octatrack. Gaat niet meer weg. Zo enorm flexibel. In te zetten op allerlei manieren, als looper, FX, sequencer (ook midi), drumdoos, sample player. Maar vooral in mijn geval als sample-mangler. Al staat die ook wel eens een tijdje stil. Hoe dan ook. Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Als je begrijpt wat de mogelijkheden zijn, waarom ze er zijn, dan is het best logisch allemaal. Wat samplers betreft had ik voor de Octatrack ooit een Electribe ES-1, erg leuk en direct ding. En ook twee keer een MPC 1k gehad, maar dat vond ik erg saai en beperkt in het bewerken van de samples. En dat is juist zo enorm tof van de Octatrack.

Als je de Octatrack een beetje hebt leren kennen voelen samples als klei waarmee je van alles (onherkenbaar) kunt maken.

Nadeel is dat ik naast de Octatrack geen andere Elektron of soortgelijk complex apparaat kan hebben zonder me teveel te verliezen. Focus...

Ja het zijn wel tering veel toets combinaties eer die blijven hangen....
Maar goed ik moet en zal hem proberen. Kan nooit zo moeilijk als de Ensoniq mirage zijn dus zal wel goedkomen.

Denk dat ik heel lang alleen met de octatrack ga spelen.
Gewoon 1 ding tegelijk. Eerst beats maken...
Veel dingen opschrijven. Manual erbij.
Eigen manual schrijven zodat je niet iets telkens opnieuw moet uitzoeken.
Ik verwacht gewoon niet dat het na een week zo vloeiend als de Pioneer SP16 gaat en trek er wat jaartjes voor uit. :)

Ik vind de Octatrack en Analog keys toch wel de tofste Elektron instrumenten en waarschijnlijk houd ik het daarbij.

Ik heb al jaren een Octatrack. Gaat niet meer weg. Zo enorm flexibel. In te zetten op allerlei manieren, als looper, FX, sequencer (ook midi), drumdoos, sample player. Maar vooral in mijn geval als sample-mangler. Al staat die ook wel eens een tijdje stil. Hoe dan ook. Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Als je begrijpt wat de mogelijkheden zijn, waarom ze er zijn, dan is het best logisch allemaal. Wat samplers betreft had ik voor de Octatrack ooit een Electribe ES-1, erg leuk en direct ding. En ook twee keer een MPC 1k gehad, maar dat vond ik erg saai en beperkt in het bewerken van de samples. En dat is juist zo enorm tof van de Octatrack.

Als je de Octatrack een beetje hebt leren kennen voelen samples als klei waarmee je van alles (onherkenbaar) kunt maken.

Nadeel is dat ik naast de Octatrack geen andere Elektron of soortgelijk complex apparaat kan hebben zonder me teveel te verliezen. Focus...
Ik vind dat manglen wel interessant. Nu gebruik ik daar de SP-404 Mk2 en, sinds kort, de Chompi voor. Zo'n Octatrack kan natuurlijk wel een pak meer nog. Grote voordeel van de SP en Chompi is dat ze nogal toegankelijk zijn terwijl de Octarack eruit ziet als een doolhof voor mij.

Als ik sample mangling denk dan lijkt mij dat op de octatrack wat heel anders dan op andere samplers.

Dat wat ik op de sp16 doe is loopen en samples flippen. Slices maken indraaien etc.
Bij mangling op de octatrack denk ik dan juist aan wat heel anders. Natuurlijk al die standaard dingen met loop points, rev, slices etc maar dan ook het misbruiken van de buffers en het mangel krijgt dan helemaal een boost met de fader en de 16 scenes.

Back