Hoe layer je zodat je Piano bijvoorbeeld meer textuur krijgt (denk aan Levels - Avicii) ?

milobravemusic

Ingeburgerd
Ik ben nog een beginner, dus vandaar deze misschien wel domme vraag :engel:

Na een maand heb ik al wat basics onder de controle en kan ik al wat leuke melodieën spelen, alleen een lastige vind ik nogsteeds hoe je sounds layered met elkaar (in de drop). Ik weet dat white noise layers belangrijk zijn, dus ik bedoel vooral hoe je synths layered, zoals hoe Avicii dat deed bij Levels of een Wake Me Up.
Ik heb Sylenth1, Serum 1, Nexus 2 en 5 en eventueel Vital. Dit zijn by far genoeg recourses om te layeren, alleen snap ik niet hoe en waar ik moet beginnen. Al is het een kleine tip, het zou mij ontzettend kunnen helpen ;)

Groetjes,
Milo

Misschien een kleine tip maar wel één die je wellicht kan helpen is op de juiste manier en dus je synths en sounds te pannen in het stereobeeld.
Elke sound zit in een bepaald frequentiegebied bijv de bas zit laag en het hoogste oktaaf op de piano zit hoog enz en soms zitten sounds een beetje in hetzelfde frequentiegebied.
Zorg in ieder geval dat sounds die dicht bij elkaar liggen in het frequentiegebied dat je die wat meer uit elkaar pant in het stereobeeld anders kan het een brij worden en klinkt het wat muddy, zorg ervoor dat instrumenten goed gedefiniëerd blijven zodat je ze kan onderscheiden als je met meerdere layers werkt.

Voor dance is ook het belangrijk om je mix in mono te beluisteren , je hoort dan vrij snel wat elkaar in de weg zit. Klinkt het mono niet goed, dan werkt het ook niet in een club op de p.a.

Back