Ik ben nu ongeveer een maandje bezig met producen en dit is wat ik had gemaakt na m’n eerste twee weken, feedback van harte welkom ;)

milobravemusic

Ingeburgerd
Ik ben zelf best trots op het feit dat ik dit binnen twee weken in m’n “producer journey” heb weten te maken, het is natuurlijk lang niet perfect of super goed, maar het is wat voor een begin.

Nu inmiddels 3 weken geleden gedropt en deze drie weken heel erg veel bezig geweest met een sound zoeken die me echt bevalt, en eerijk gezegd nogsteeds zoekende. Ik hoop in ieder geval binnenkort weer iets te droppen.

Als je het wilt luisteren en feedback wilt geven zou ik dat ontzettend waarderen!

Hier is de link naar de track >

YouTube:

SoundCloud: Don't Wait

Gaaf man! Als dit je eerste productie is, mag je daar inderdaad trots op zijn, Zou ik ook zijn!

Het is een eigen stijl. Een beetje loungy , dromerig en toch bombastisch. Zijn het veel samples die je hebt gebruikt of zijn de melodietjes e.d. zelf ingespeeld? Ik kan verder geen eerlijk oordeel geven momenteel, want luister het even vanaf m'n mobiel, wat ik hoor klinkt goed samen, toonsoortjes kloppen.

Wil je dat een DJ dit draait zou je nog wat opbouw kunnen verwerken, er zijn wat discussies over dit onderwerp. Waar ik al een tijdje uit ben.

Al met al, innde tijd dat ik net een maandje bezig was, kon in enkel dromen dat ik zo klonk. Neem dat ook mee in je feedback. Je loopt aardig voor :D

Zeker ok voor een beginner. Er is een hele hoop waar ik iets over zou kunnen zeggen, maar dat is allemaal onderdeel van het leer proces.
Een paar handvatten:

1. De pom pom pop pom pom podom pom, die ik de hele tijd hoor dient als melodie? Die mag je dan wel wat verder uitwerken, je stelde al de vraag over layeren in een ander topic

2. Je zal ergens een “hook” , drop of een refrein moeten bouwen, voor de spanning en variatie, nu klinkt het nog te veel als kanaaltje aan, kanaaltje uit.

3. Bekijk op YT eens wat tutorials omtrend kick/bass relatie, het maken van basslines en het bouwen van drumbeats. Dit zal je, los van war je melodisch heen gaat, helpen een beter fundament te bouwen. Verder is instrumenten keuze (klank dan, niet persé welke VSTi) ook belangrijk. Bijv in jouw track begin je een beetje tropical house, Lucas en Steve achtig qua patches, maar daarna probeer je door te drukken naar wat stevigere EDM (beetje Avici achtig) maar die patches missen dan de ballen en daardoor klinkt het dan wat gezapig.

Oefening baart kunst, maar sowieso knap dat je dit al binnen een maand uit FL krijgt. Hoop dat 1,2,3 je wat richting geeft.

Tof begonnen hoor, mijn complimenten! 👏 Ik hoop dat je veel plezier hebt gehad tijdens het maken hiervan, want dat is het belangrijkste.

Laat je in dit stadium vooral niks aanpraten over 'wat hoort'. Dat werkt alleen maar verlammend en frustrerend voor beginners in mijn ervaring. Als dit is hoe jij muziek maakt, dan is dit jouw sound. Er zijn natuurlijk allerlei tips, trucs en best-practices over hoe je bijvoorbeeld een mix kunt verbeteren of een arrangement interessanter kunt maken, maar dat moet je alleen doen als je het zelf een probleem vindt. Want voor je het weet ben je de hele dag YouTube-tutorials aan het kijken in plaats van muziek maken.

Lekker werken met de middelen die je hebt en als je één goeie investering kan/wil doen in deze beginfase, dan zijn het naar mijn mening goeie neutrale monitorspeakers. Want op het moment dat je je muziek beter kunt beoordelen, zul je zien dat de kwaliteit opeens op magische wijze omhoog schiet.

Netjes, zeker als eerste track!

Een paar puntjes als feedback; wat repetitieve nummers kunnen als je het wat interessanter wil maken wel een leuke bridge gebruiken zodat je een uitstapje maakt.
Spelen met frasering kan ook helpen qua afwisseling bijv dat de vocal (do do de do de de) af en toe een keertje korter loopt op de grid van steeds precies even lang of een stuttereffect of zoiets, ook je arpeggios kunnen afwisseling gebruiken als je het spannender wil maken, niet alles hoeft precies even lang, wissel soms af in de nootlengtes.

Wat ook een leuk effect kan geven is dat je iets meer speelt met panning, bijv dat je een leuke sound ( een bliepje of zo) heel subtiel zachtjes op de achtergrond van links naar rechts en terug laat lopen in sommige gedeeltes of twee sounds als de ene rechts begint dan begint de ander aan de andere kant en laat ze elkaar kruisen terwijl ze naar de andere kant gaan, gewoon van die dingen die pas na een paar keer luisteren gaan opvallen maar wel te gek zijn.
Een arpeggio de eerste keer in aan beide kanten, daarna alleen links of rechts, daarna aan de andere kant en dan weer in beide speakers, speel er mee.

Als laatste; de track zou wel iets meer bass kunnen gebruiken, in het einde na een bridge een lekkere vette bass er bij laten komen om nog even alles naar de max te laten gaan in de finale.
En de kracht van minder is meer; juist de afwisseling tussen soms een vol arrangement en soms alleen de bass of de kick of wat anders (vocals bijv) dat kan heel krachtig zijn net als verschillen in volume/dynamiek.

Laatst gewijzigd:
Gaaf man! Als dit je eerste productie is, mag je daar inderdaad trots op zijn, Zou ik ook zijn!

Het is een eigen stijl. Een beetje loungy , dromerig en toch bombastisch. Zijn het veel samples die je hebt gebruikt of zijn de melodietjes e.d. zelf ingespeeld? Ik kan verder geen eerlijk oordeel geven momenteel, want luister het even vanaf m'n mobiel, wat ik hoor klinkt goed samen, toonsoortjes kloppen.

Wil je dat een DJ dit draait zou je nog wat opbouw kunnen verwerken, er zijn wat discussies over dit onderwerp. Waar ik al een tijdje uit ben.

Al met al, innde tijd dat ik net een maandje bezig was, kon in enkel dromen dat ik zo klonk. Neem dat ook mee in je feedback. Je loopt aardig voor :D
Enorm bedankt voor je antwoord

Al de melodieën heb ik inderdaad zelf bespeeld, zonde enige kennis van muziek theorie, maar het klinkt niet vals volgens mij.

Over die die DJ muziek inderdaad, daar ben ik nu hard mee bezig omdat onder de knie te krijgen en een iets minder “dromerige” sound te ontwikkelen. Ik zal eens kijken naar die discussies.

Nogmaals thanks voor je antwoord!!

Tof begonnen hoor, mijn complimenten! 👏 Ik hoop dat je veel plezier hebt gehad tijdens het maken hiervan, want dat is het belangrijkste.

Laat je in dit stadium vooral niks aanpraten over 'wat hoort'. Dat werkt alleen maar verlammend en frustrerend voor beginners in mijn ervaring. Als dit is hoe jij muziek maakt, dan is dit jouw sound. Er zijn natuurlijk allerlei tips, trucs en best-practices over hoe je bijvoorbeeld een mix kunt verbeteren of een arrangement interessanter kunt maken, maar dat moet je alleen doen als je het zelf een probleem vindt. Want voor je het weet ben je de hele dag YouTube-tutorials aan het kijken in plaats van muziek maken.

Lekker werken met de middelen die je hebt en als je één goeie investering kan/wil doen in deze beginfase, dan zijn het naar mijn mening goeie neutrale monitorspeakers. Want op het moment dat je je muziek beter kunt beoordelen, zul je zien dat de kwaliteit opeens op magische wijze omhoog schiet.
Dankjewel. Ik zit inderdaad al een tijdje te denken aan speakers en ik denk dat de inverstering dat ook waard zal zijn!

Zeker ok voor een beginner. Er is een hele hoop waar ik iets over zou kunnen zeggen, maar dat is allemaal onderdeel van het leer proces.
Een paar handvatten:

1. De pom pom pop pom pom podom pom, die ik de hele tijd hoor dient als melodie? Die mag je dan wel wat verder uitwerken, je stelde al de vraag over layeren in een ander topic

2. Je zal ergens een “hook” , drop of een refrein moeten bouwen, voor de spanning en variatie, nu klinkt het nog te veel als kanaaltje aan, kanaaltje uit.

3. Bekijk op YT eens wat tutorials omtrend kick/bass relatie, het maken van basslines en het bouwen van drumbeats. Dit zal je, los van war je melodisch heen gaat, helpen een beter fundament te bouwen. Verder is instrumenten keuze (klank dan, niet persé welke VSTi) ook belangrijk. Bijv in jouw track begin je een beetje tropical house, Lucas en Steve achtig qua patches, maar daarna probeer je door te drukken naar wat stevigere EDM (beetje Avici achtig) maar die patches missen dan de ballen en daardoor klinkt het dan wat gezapig.

Oefening baart kunst, maar sowieso knap dat je dit al binnen een maand uit FL krijgt. Hoop dat 1,2,3 je wat richting geeft.
Goede tips, thanks. Kick/bass inderdaad een belangrijke want goed sidechainen vind ik nog lastig om te begrijpen, maar oefening baart kunst inderdaad.

Back