Pitchbend wiel vervangen in Juno 106

Nightly Build

Go for what you know
Mijn pitchbend pookje is afgebroken (waarschijnlijk tijdens stofzuigen tewijl de synth aan de kant stond).
Een vervangend pitchbendwiel is inmiddels aangekomen en nu is het tijd om hem te vervangen.

Alle benodigde gereedschap is paraat (incl. passende inbussleutel voor het inbusje wat in het wiel gaat).

Waarschijnlijk niet een zeer ingewikkelde operatie maar ik kon nergens iets online vinden hoe dit te doen.
Heeft iemand ervaring hiermee en zijn er nog dingen waar ik op dien te letten?

Is niet heel ingewikkeld, neem vooral fotos vooraf zodat je een referentie hebt. Draai de zelftappende schroeven die in het kunststof van de behuizing gaan eerst een tikje los, voordat je begint met draaien (kans op breken van stand of's) en bij het terugdraaien op tijd stoppen. Veel van het kunststof is wat broos geworden na al die jaren.

Ik heb het pitchbend gedeelte los maar nu zit er een schroef middenin het pitchbend wiel dat ik waarschijnlijk los dien te draaien maar deze zit super vast waardoor ik nu eigenlijk al niet meer verder durf.
Met kracht zetten is de schroegleuf ook al een beetje beschadigd:

IMG_0789 600px.jpg
IMG_0790 600px.jpg

Moeten die draadjes los gesoldeerd worden van het circuitboard? of zijn dat ook sockets?
Zitten ook muurvast

IMG_0788.jpeg
IMG_0792 600px.jpg

Laatst gewijzigd:
Dat is geen schroef, dat is de as van de potentiometer. Afhankelijk van welk deel je precies vervangt moet je inderdaad solderen als je de originele pot gebruikt. Maar als je daar met enorme kracht aan hebt gedraaid zou ik dat niet doen.
Zou je dit niet even door iemand laten doen?

Zou je dit niet even door iemand laten doen?

Ja dat lijkt mij het beste. Ik wil die bender los maken van het bord zodat ik hem kan opsturen.
Moet ik dan die draadjes in de laatste foto los solderen? of is dat een clipje wat losgetrokken kan worden?

Voor slechts het vervangen van het uitstekende deel zelf, hoef je helemaal niets te (de)solderen he. Het stel-schroefje los en dan voorzichtig van de as aftrekken. Let op dat de twee delen die aan het frame vastzitten (met die vierkantjes erin), zijn heel breekbaar en lastiger te vinden.

Back