Welke plugin om akelige frequenties te temperen

vipal

Ouwe rot
Ik merk dat ik behoefte heb aan zo'n plugin die de boel wat glafstrijkt als er harsness is. BF periode wel de tijd om te kiezen natuurlijk.
Nu heb je Soothe2 als meest bekende die nu 139 euro is, Baby audio heeft Smoothe Operator Pro voor 63 euro.
Ook wordt DSEQ hiervoor genoemd, die is nu 79 euro. Gulfoss 89, Voxengo Teote 40 euro.

ik neig nu naar Baby audio, misschien zijn er mensen hier die sommige van deze vst's gebruiken en iets over kunnen vertellen. Welke werken goed?

Je kan ook TDR Nova gebruiken. Dat is een gratis dynamic EQ die heel fijn werkt. Dan moet je wel zelf de frequentie vinden. Maar dan zorg je er ook gelijk voor dat de frequenties die je wil houden er niet worden uitgehaald.

Wat zit er in je audio waar je vanaf wil? Zijn je mixes te schel?

Je kan ook TDR Nova gebruiken. Dat is een gratis dynamic EQ die heel fijn werkt. Dan moet je wel zelf de frequentie vinden. Maar dan zorg je er ook gelijk voor dat de frequenties die je wil houden er niet worden uitgehaald.

Wat zit er in je audio waar je vanaf wil? Zijn je mixes te schel?
gaat om afzonderlijke geluiden, bv risers Ik zal die Nova dit weekend even opstarten al hou ik ook wel van gemak met een presetplugin voor dit issue.

Ik heb zelf Soothe hiervoor maar de nieuwe Pro Q van Fabfilter heeft een spectral-achtige mode die hetzelfde doet. Zit zelf nog op versie 3 die dat niet heeft maar daar zou ik nu voor gaan als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, fijn om alles op een plek te hebben.

Ik heb ook het Gullfoss pakketje al een tijdje maar dat is meer tone shaping dan echt specifieke piekjes weghalen.

Ik heb ook het Gullfoss pakketje al een tijdje maar dat is meer tone shaping dan echt specifieke piekjes weghalen.
Je kan wel het frequentiebereik beperken waarop je wil dat Gulfoss zijn ding doet, dat helpt soms wel om wat narigheid in een bepaald spectrum te beperken, maar niet altijd. TDR Nova is inderdaad soms wel mooie oplossing zijn als het probleem niet constant is.

Sleek van HorNet plug-ins moet een soort soothe2 variant zijn.

Werkt goed, soms hoor je wel wat fase filtering. Voor de prijs nu van 3,99 de moeite waard om te proberen

wordt wel behoorlijk afgefikt in de video, maar ik denk voor de sounds waarop ik het zou gebruiken zou ie wel goed werken denk ik. tijdelijke lage prijs nodigt ook wel uit. goede tip.

Zoals velen al zeggen kan je heel veel met een gewone EQ. Met Dynamic EQ en spectral EQ (zoals die in FF Q4 zitten) zijn mooie tools om subtielere ingrepen te maken.

Wel heb je soms het risico dat met de ingrepen er wat lucht/leven uit je instrument verdwijnt. Mijn go-to truc daar is om na de ingreep wat hoog terug toe te voegen met een saturator (of een analoge stijl plugin zoals Sie-Q). Dan heb je extreem veel controle over hoe je hoog klinkt.

Disclaimer: ik ben een amateur die maar half weet waar ie mee bezig is. Maar ik ga er van uit dat je wel een EQ en een saturatie plugin hebt waarmee je zelf even kan testen of mijn tip iets is waar je iets mee kan.

wordt wel behoorlijk afgefikt in de video, maar ik denk voor de sounds waarop ik het zou gebruiken zou ie wel goed werken denk ik. tijdelijke lage prijs nodigt ook wel uit. goede tip.
Ja klopt, daarom heb ik die video ook erbij gezet. Soothe doet het een stuk beter, maar 4 vs 110 en nu met BF is nogal een prijsverschil.

Ik heb m zelf ook en op losse sporen is het minder problematisch. Daarnaast worden zijn plug-ins ook regelmatig bijgewerkt. Zijn TotalEQ 2 is een soort pro-Q 3 clone, nu ook erg goedkoop en m.i. De moeite waard.

Dit kan met elke EQ, daar hoef je echt geen geld aan uit te geven.
Nee, dat kan dus niet. Als je bijvoorbeeld een flinke hap grondtoon uit een vocal wilt halen (door bijvoorbeeld iemand die heel dichtbij een cardioide patroon mic zingt) kon je voorheen enkel de frequentie van een mid-sweep filter meerijden met de hele track (tenzij de zanger maar een nootje zingt). Hetzelfde geld voor andere lead-achtige elementen of elementen met heel veel zooi in het hoog, zoals cymbals. Het voordeel van een tool als Soothe is dat deze dus alleen een resonans naar beneden drukt binnen een gezet frequentie kader en deze vermindering dus vanzelf meebeweegt met de toonhoogte. Dit scheelt mij in een mix sessie vaak wel 30 minuten aan handmatig automatiseren. Hetzelfde geld voor cymbals, sure, je kunt die 8 resonante piekjes gaan lopen snipen met een stel hoge Q bandjes (als je geen live drums gebruikt) en eindeloos lopen pielen of je pleurt er gewoon Soothe eroverheen.

Ik denk dat Soothe mij nu zo veel tijd heeft bespaard dat ik met overtuiging kan zeggen, daar kan je best wel een centje aan uitgeven (of dus aan Pro Q4). Als we het gaan hebben over alles automatiseren kan je tenslotte ook de compressors gewoon thuislaten want, tsja, dat kan je ook gewoon met een volumeknop doen. Uiteindelijk is alles een veredelde (multiband) fader of een tijd-effect als we er heel cynisch over gaan doen.

EDIT: Ik spreek mezelf tegen, kan dus inderdaad wel, is echt pokkewerk, chill dat Soothe bestaat

Nee, dat kan dus niet. Als je bijvoorbeeld een flinke hap grondtoon uit een vocal wilt halen (door bijvoorbeeld iemand die heel dichtbij een cardioide patroon mic zingt) kon je voorheen enkel de frequentie van een mid-sweep filter meerijden met de hele track (tenzij de zanger maar een nootje zingt). Hetzelfde geld voor andere lead-achtige elementen of elementen met heel veel zooi in het hoog, zoals cymbals. Het voordeel van een tool als Soothe is dat deze dus alleen een resonans naar beneden drukt binnen een gezet frequentie kader en deze vermindering dus vanzelf meebeweegt met de toonhoogte. Dit scheelt mij in een mix sessie vaak wel 30 minuten aan handmatig automatiseren. Hetzelfde geld voor cymbals, sure, je kunt die 8 resonante piekjes gaan lopen snipen met een stel hoge Q bandjes (als je geen live drums gebruikt) en eindeloos lopen pielen of je pleurt er gewoon Soothe eroverheen.

Ik denk dat Soothe mij nu zo veel tijd heeft bespaard dat ik met overtuiging kan zeggen, daar kan je best wel een centje aan uitgeven (of dus aan Pro Q4). Als we het gaan hebben over alles automatiseren kan je tenslotte ook de compressors gewoon thuislaten want, tsja, dat kan je ook gewoon met een volumeknop doen. Uiteindelijk is alles een veredelde (multiband) fader of een tijd-effect als we er heel cynisch over gaan doen.

EDIT: Ik spreek mezelf tegen, kan dus inderdaad wel, is echt pokkewerk, chill dat Soothe bestaat
Dat is het dus. Ik zit soms met bv een te schelle sound in een agressieve metallic FM lead maar als ik met gewone eq ga bewerken verlies ik gauw teveel de bite die ik zoek. Kan wel natuurlijk maar kost best wat tijd dan. Het is vooral om sneller door te kunnen. ProQ4 is idd ook wel aanlokkelijk gezien de bf prijs.

Dat is het dus. Ik zit soms met bv een te schelle sound in een agressieve metallic FM lead maar als ik met gewone eq ga bewerken verlies ik gauw teveel de bite die ik zoek. Kan wel natuurlijk maar kost best wat tijd dan. Het is vooral om sneller door te kunnen. ProQ4 is idd ook wel aanlokkelijk gezien de bf prijs.
Dankjewel! Je hebt me herinnerend aan de bf + korting omdat ik andere plug-ins van ze heb, net gekocht voor €44. Wilde hem al een tijdje maar vond hem altijd te duur. Super bedankt 🙏🏽

Als " professional" gebruik ik fabfilter pro Q4. En die kan erg extreem gaan als je wilt, of juist heeeeel subtiel.

Dankjewel! Je hebt me herinnerend aan de bf + korting omdat ik andere plug-ins van ze heb, net gekocht voor €44. Wilde hem al een tijdje maar vond hem altijd te duur. Super bedankt 🙏🏽
Ho even, ik was bijna de trekker aan het overhalen voor € 110,= bij Fabfilter zelf, maar jij dus voor 44 euro? Waar is dat? Of is dat een super goedkoop individueel aanbod omdat je al een grotere reeks fabfilter plugins hebt? Ik zag trouwens wat features van proq4 die maken dat ik deze sowieso wil, nog even los van waar ik het in dit topic over heb. Bijvoorbeeld dat als je meer instances gebruikt dat je dan in 1 window alle toegepaste instances ziet en kunt bewerken. Echt next level.

Ik heb Fabfilter pro-q 4 en Smooth operator hiervoor maar ik gebruik de functie liever niet, als je het nodig hebt betekent het eigenlijk dat er iets niet in orde is in je mix en je wilt het simpel repareren, zoiets als een verbandje of een pleistertje, dan kan je beter overwegen om gewoon je sample of synth waarop je het wilt gebruiken gewoon te vervangen of checken of het met een normale EQ opgelost kan worden. Bij vocals zijn dit soort anti harshness tools misschien wel goed bruikbaar maar het kan ook je mix juist flink vernaggelen.

Ho even, ik was bijna de trekker aan het overhalen voor € 110,= bij Fabfilter zelf, maar jij dus voor 44 euro? Waar is dat? Of is dat een super goedkoop individueel aanbod omdat je al een grotere reeks fabfilter plugins hebt? Ik zag trouwens wat features van proq4 die maken dat ik deze sowieso wil, nog even los van waar ik het in dit topic over heb. Bijvoorbeeld dat als je meer instances gebruikt dat je dan in 1 window alle toegepaste instances ziet en kunt bewerken. Echt next level.
Jup, hoe meer je al hebt, hoe meer korting je krijgt. En zelfs zonder korting is proQ4 het al waard. Ik heb eigenlijk niks anders meer nodig op EQ gebied.
Black friday deals is wel het goedkoopste moment van het jaar met 10% tot 15% extra korting.

Zie hier in de screenshot mijn huidige Fabfilter account heb-ik-nog-niet lijstje :D
Al die andere (proMB, proC, proL, proDS etc) heb ik al dus vandaar de hoge standaard korting.
Echter in de praktijk doet proQ4 nu het werk van de proDS en proMB met gemak en gedetaileerdere instellingen.

Attachments

• 1764378214489.png
    1764378214489.png
    200,9 KB · Bekeken: 58
Laatst gewijzigd:
Ho even, ik was bijna de trekker aan het overhalen voor € 110,= bij Fabfilter zelf, maar jij dus voor 44 euro? Waar is dat? Of is dat een super goedkoop individueel aanbod omdat je al een grotere reeks fabfilter plugins hebt?
Dit doe ik via hun eigen website. Wat je zelf al aangeeft heeft de hoogte van de extra korting te maken met het aantal plug-ins die je van hun in je bezit hebt.

Ik weet dat het kort dag is met de bf sales om alles uit te proberen, maar misschien is het een idee om een demo van twee of drie opties de proberen en vandaar uit een keuze te maken.

Jup, hoe meer je al hebt, hoe meer korting je krijgt. En zelfs zonder korting is proQ4 het al waard. Ik heb eigenlijk niks anders meer nodig op EQ gebied.
Black friday deals is wel het goedkoopste moment van het jaar met 10% tot 15% extra korting.

Zie hier in de screenshot mijn huidige Fabfilter account heb-ik-nog-niet lijstje :D
Al die andere (proMB, proC, proL, proDS etc) heb ik al dus vandaar de hoge standaard korting.
Echter in de praktijk doet proQ4 nu het werk van de proDS en proMB met gemak en gedetaileerdere instellingen.
Ik heb alleen deze nog niet:
1764398631053.png

Maar in hoeverre laat jij het werk van Pro-mb dan door Pro-Q4 doen? Ik denk toch wel een degelijk verschil tussen EQ/Spectral en MB Compression?

Back