The rain keeps falling (vintage / retro song)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Alhier een liedje dat ontstond toen ik per ongeluk een raar akkoord aansloeg op m’n classical Alhambra gitaar:

Rheem Kee Bass
Die bas waar je subwoofer van klaarkomt is een Rheem Kee Bass; een glimmend rood, über-sexy keyboard uit de jaren ’60, met de meest mooie basklank die ik ooit uit een analoog keyboard mocht horen. Jarenlang had ik een echte in m’n bezit, tot het onderhoud van dat soort vintage gear me teveel werd. In deze song is de Kee Bass VST van Martinic gebruikt. Die heeft dus GEEN dronken oscillatoren, oftewel: joepie!

Hieronder een plaatje van mijn Rheem Kee Bass. Damn wat is die sexy! :luv: Let vooral op die “bass booster” schuif links bovenin 8)

Rheem Kee.jpg

VSTs
Fagot, clarinet, orgel en radio zijn van UVI.
Pizzicato cello en cymbals zijn OT Sine.

Zeg er wat van
‘k Ben vooral benieuwd of je die vintage wash en die lofi radio passend vindt.
En m’n stem? Goed zo, of te geaffecteerd gezongen?

Mocht je tips hebben tot verbetering, dan hoor ik dat graag.

Groetjes, Dorian :doei:

The rain keeps falling artwork.jpg

Mooie blues track Dorian.
Briljant! Je noemt het *blues*. – En ik tijdens het releasen maar zoeken naar een genre waar dit onder zou kunnen vallen. 8o) De akkoordschema’s volgen niet echt het bluesschema, maar qua sfeer, thematiek en de gitaarklank kan het zeker dat labeltje krijgen.
Klinkt behoorlijk depressief maar dat is natuurlijk bedoeling ....hoop ik :D.
In het echt ben ik geklukkig flink vrolijker hoor. :) Gisteren zaten we alhier Wednesday (serie) te kijken en we kwamen tot de conclusie dat ik op de Enid-Wednesday schaal duidelijk naar de Enid kant overhel. Intussen wel een sucker voor mineur liedjes en drama.

perfecte mix, volgens mij :)
Yes, na vier jaar aanklooien eindelijk iemand die zegt dat m'n mix gewoon direct goed is. Mag ik deze inlijsten? :W

Dank allen voor het luisteren en reageren!
Als je wil dat ik een liedje van jezelf van commentaar voorzie, schroom niet dat te melden.

Laatst gewijzigd:
eenvoudig zonder teveel instrumenten.
Hi @andreos Stiekem zitten er meer instrumenten in dan het lijkt: Zang, klassieke gitaar, bas keyboard, orgel, pizzicato cello, fagot, clarinet, cymbals, radio effects.
Het is met weinig noten gespeeld en daarna vrij open gemixt, wat (denk ik) dat gevoel van leegte oproept.

En m’n stem? Goed zo, of te geaffecteerd gezongen?

Ha, wat een treffende omschrijving. Dat laatste inderdaad, voor mij.

't Is een prachtig liedje, en sounddesign * chef's kiss *

Dus je hoeft het niet verder aan te dikken, wat mij betreft. Misschien komt 'ie zelfs wat harder binnen, als de zang wat rechter en zachter gezongen is (maar nog wel net zo goed in de mix)

Ha, wat een treffende omschrijving. Dat laatste inderdaad, voor mij.
Da’s al snel het probleem met een verstild liedje als dit, met ook nog veel variatie in toonhoogte. Als zanger wil je er emotie in leggen, maar het kan er dan al snel iets teveel bovenop liggen. Maar inderdaad, ik stelde die vraag dus omdat ik het zelf al vermoedde. Gewenning aan m'n eigen stemgeluid maakt dat dat extra lastig is om in te schatten. Wellicht dat ik ‘m nog een keer wat meer ingetogen inzing, maar voor nu even door naar andere liedjes. Soms helpt het ook om het een tijdje opzij te leggen, om later exact te horen waar het ‘anders’ kan.

Dank voor je commentaar!

sounddesign * chef's kiss *
Joepie!!! :)

Opnieuw ingezongen (nieuwe upload).
Ietsje meer ingetogen nu, oftewel: minder in-your-face, al moest er nog wel iets van jus inblijven:

Echt een moeilijk liedje voor mij om te zingen zeg. Timing is bij deze precair en de hoge tonen liggen net aan in m’n bereik. :erm:
Met dank aan @stoter voor de bevestiging dat dit beter kon :)

Het is subliem. Maar als ik één opmerking mag maken, probeer eens of je kan zingen zonder te klinken als een Nederlander die Engels zingt.
Het is me zelf één keer gelukt: toen reageerde mijn broer 'amai dit klinkt als een Engles nummer' - en dacht ik 'kijk het is mogelijk om het te camoufleren, als Vlamink' :D

Ik zou wel willen, maar Engelser dan dit kom ik (nog) niet, of het wordt al snel een soort nep Cockney.

Op een Engelstalig songwriter forum had ik ooit gevraagd of ik niet te Nederlands klonk. Volgens een paar native speakers was het niet storend en vonden ze het wel charmant. Maar ja, dat zijn Amerikanen/Engelsen; die kunnen voor hetzelfde geld een polite antwoord geven :erm:

Hm, dit moet maar eens m’n volgende aandachtspunt worden. Niet erg als mensen horen dat ik geen native speaker ben, maar het mag niet tenenkrommend zijn. Please laat me dat punt voorbij zijn. :o: Wellicht dat ik een topic start: “Hoe zorg je dat je minder Nederlands klinkt?” Welke letters moet je inslikken, welke accentueren? Hoe en wanneer noet je je mond, tong, keel of lippen anders bewegen?

Tips zijn welkom.

Laatst gewijzigd:
Nieuwe dag, nieuwe kansen :)
Gelijk maar een topic hierover geopend:

Mooi nummer!

Het engels klinkt me prima in de oren, ik zou me er niet druk om maken.

Heel klein muggenzift dingetje wat me opviel, de cymbal op 1:48 distort een beetje?

Met dank aan @stoter voor de bevestiging dat dit beter kon :)

Graag gedaan, maar alleen als je er zelf (meer) tevreden over bent.

Wat betreft het Nederlands accent: het viel me ook op, maar was voor mij wel de eerste keer dat 't bij je opviel. Dus het verschilt blijkbaar per track (per "camouflage" wellicht), en misschien ook per toonsoort of tempo..?

Graag gedaan, maar alleen als je er zelf (meer) tevreden over bent.
Absoluut! Het was in de eerste versie iets te enthousiast gezongen voor dit type liedje.

Wat betreft het Nederlands accent: het viel me ook op, maar was voor mij wel de eerste keer dat 't bij je opviel. Dus het verschilt blijkbaar per track (per "camouflage" wellicht), en misschien ook per toonsoort of tempo..?
Dit liedje bleek voor mij simpelweg een stuk moeilijker om te zingen, vooral qua timing (nl traag tempo, met ook wat vertraghingen erin en weinig houvast aan ritme elementen (want geen stevige drums erin e.d.), maar ook vanwege het wat grotere verschil in toonhoogte dan in andere liedjes. De concentratie gaat dan vermoedelijk wat minder naar uitspraak. Maar... oefening baart kunst zeggen ze, dus wie weet wil ik het ooit nog eens overdoen, maar voor nu even door naar andere projecten. :)

Back