Jan (Gloomy)
Gepokt en gemazeld
Hey Mods, kunnen jullie me even helpen?
Zowel in Edge als in Firefox stopt de stream & download rond de 4MB.. ben eens even bij Grok te rade gegaan. Zij zeggen dat het probleem bij het forum ligt. Willen jullie dit eens nakijken aub:
Zowel in Edge als in Firefox stopt de stream & download rond de 4MB.. ben eens even bij Grok te rade gegaan. Zij zeggen dat het probleem bij het forum ligt. Willen jullie dit eens nakijken aub:
Als zowel Edge als Firefox na ~4 MB stoppen, dan ligt het niet aan de browser, maar vrijwel zeker aan hoe de Synthforum-player het audiobestand aanbiedt.
Dit vernauwt het probleem tot 3 mogelijke oorzaken
1. Het bestand wordt als stream (chunked, range-limited) aangeboden
Veel ingebouwde forumplayers gebruiken een “partial content” stream.
Browsers bufferen dan maar een beperkt aantal MB, en staan geen volledige download toe.
Symptoom:
– Download stopt telkens rond dezelfde grootte (3–5 MB).
– Afspelen werkt wel, maar opslaan niet.
Oplossing:
Open het audiobestand in een nieuwe tab door rechts te klikken op de audiospeler en te kiezen voor “Audio openen in nieuw tabblad”.
→ Verschijnt dit niet? Dan is het bestand via JavaScript geblokkeerd.
2. Het forum gebruikt een download-beperking (bandbreedte throttle)
Sommige forums knippen de download af boven een limiet, zodat mensen niet rechtstreeks mp3’s rippen.
Dit verklaart:
✔ consistent stoppen rond dezelfde MB
✔ reproductie in meerdere browsers
Oplossing:
Probeer Via “Inspecteren → Netwerk” het echte MP3-pad te vinden:
- Rechtsklik → Inspecteren
- Tab: Network
- Reload de pagina en druk op play
- Zoek het .mp3 of .wav bestand
- Rechtsklik → Open in New Tab
- Ctrl+S
Dit omzeilt 99% van player-beperkingen.
3. Een externe server (bijv. Soundcloud, Dropbox, eigen hosting) levert geen volledige downloads
Sommige hostingdiensten geven alleen range requests voor streaming, niet voor volledige downloads.
Symptoom:
Browsers stoppen meestal rond 4,0 – 4,2 MB (standaard HTTP-chunk).
Oplossing:
Gebruik een dedicated downloader-extensie die streams volledig reconstrueert:
- Video DownloadHelper
- JDownloader 2
- FFmpeg (gevorderd, maar werkt altijd)
Deze tools trekken de volledige stream binnen, ook als browsers het weigeren.
Laat me dit vragen zodat ik je exact kan helpen:
Kun je me één van deze dingen vertellen?
- Hoe ziet de downloadlink eruit?
(Bijv. iets als https://player.synthforum.nl/.../audio.php?id=12345)- Speelt de track volledig af in de browser?
(Als afspelen wel werkt, maar downloaden niet, dan is het 100% een stream-issue.)- Kun je in de Netwerk-tab zien of het bestand via “206 Partial Content” wordt geladen?
Als je dat even checkt, kan ik direct vertellen waar het fout loopt en het beste alternatief geven.

Of als je zelf probeert iets te uploaden heb je misschien je maximale data verbruikt en moet je oude attachments (laten) verwijderen (zo werkte dat vroeger tenminste in de oude forumsoftware).