Commodore 64

Status
Please reply by conversation.

Longfield

Ingeburgerd
Gezocht: Een (werkende) C64, liefst met toebehoren. Oa voor het maken van oldschool soundtracks 8), muziekmaaksoftware is dus welkom. Mocht je er nog 1 hebben dan hoor ik het graag!

Gaat het je puur het geluid van de SID chip?
Dit lijkt mij makkelijker (en goedkoper), kun je op elke moderne computer met favo DAW gebruiken: Plogue | chipsynth C64

Heb nog 1 op zolder met de cassettespeler erbij en weet ik veel wat....werkend weggezet....ooit.
Opletten met de bruine "skihelling" voeding van de oude C64! Die falen, met name na lange stilstand, vaak op een manier waarop gigantisch verkeerde spanning op een lijn komt te staan. Gevolg: beschadigde C64, meestal dode SID chip.

Als je de C64 nog met deze oude voeding wil gebruiken, zou ik de voeding eerst ver weg van de C64 testen onder load. Als je de C64 wil testen, zou ik het met een andere voeding van gekende werkende kwaliteit doen.

Leuk. Ben ik ook van plan heb een sequential sq64 kunnen regelen in Duitsland. Zoek er nog software voor. Die voeding tip is wel een goede! Weet iemand misschien een alternatief? Geen recap ervaring hier maar moet niet moeilijk zijn denk ik. C-tjes vervangen..

Die voeding tip is wel een goede! Weet iemand misschien een alternatief? Geen recap ervaring hier maar moet niet moeilijk zijn denk ik. C-tjes vervangen..
Is helaas een lastige klus, kijk maar eens op YT. In principe gaat het dan om het bord te vervangen wat de 5V regelt naar de C64 (er gaan twee voltages via die ene plug). Maar het zit allemaal in epoxy gegoten en de kabeltjes zijn vrij broos vanwege de leeftijd. Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn vervangende PSU binnen gekregen; ik durfde 'm niet meer aan te zetten met de oude. Ik heb deze aangeschaft en die doet het perfect:

Is wel aan de prijs natuurlijk, maar ik zou het erg jammer vinden om mijn oude C64 kapot te maken omdat ik op een tientje ofzo bezuinigd zou hebben.
Ik heb de MSSIAH cartridge in mijn C64 zitten voor SID plezier met MIDI. :engel:

Ik heb ook nog de Twisted Electrons TherapSID, die is ook erg vet als je van de SID sound houdt. Maar wel een stukje duurder..

Mijs C128-D heeft een ingebouwde voeding waar je gewoon klassiek wat kan recappen. Dat was een hele opluchting na jaren met die C64 ski slopes.

Deze emuleert de SID:

Neem dan de TherapSID en zet er óf twee echte SID-chips in (als je ze kan vinden) of koop twee ArmSIDs (als ze weer te koop zijn).
Dit kan je met MIDI aansturen, maar met SID Factory II zou je 'm ook als uitvoer-apparaat moeten kunnen gebruiken (en dus de beroemde arpeggio's kunnen maken).
Met de zeldzame Elektron TM-1 MIDI-interface kan je zelf multi-speed tunes ermee afspelen, dat lukt niet met het te trage standaard MIDI.

Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar TubeSockor en AvrilCadabra zijn er heel bedreven mee op YouTube.

De TherapSid wordt volgens mij momenteel geleverd zonder SID chip dus die moet je los kopen en er zelf inzetten.....
Dat klopt. Maar je kan er dus ook clones inzetten, zoals de ArmSID of de nano SwinSID.
Klinkt niet helemaal hetzelfde, maar zelf vind ik ze goed genoeg.

Status
Please reply by conversation.
Back