Hoe klink je minder “Nederlands”?

Om even serieus op het topic in te gaan: bij mij hielp 10 jaar lesgeven in het Engels. Niet zozeer met het accent misschien, maar het komt wel vlotter uit je mond en dan klinkt het ook natuurlijker.

Om even serieus op het topic in te gaan: bij mij hielp 10 jaar lesgeven in het Engels. Niet zozeer met het accent misschien, maar het komt wel vlotter uit je mond en dan klinkt het ook natuurlijker.
Inderdaad, je moet niet Engels zingen, je moet ook Engels denken.

In de gabber/hardcore scene heb je toonaangevende italianen (gehad) welke soms hun eigen samples inspraken, ook erg aandoenlijk, zelfs met een berg distortion er overheen.
Regelmatig gebruikten ze juist NL mc's om samples in te laten spreken.

Maargoed, dat kan ik verstaan, beter dan het italiaans wat nog spaarzamer soms ergens verwerkt zat, want ik kom niet verder dan "pizza hawai" :D. <------ "Oh mio Dio!":beard:

In de gabber/hardcore scene heb je toonaangevende italianen (gehad) welke soms hun eigen samples inspraken, ook erg aandoenlijk, zelfs met een berg distortion er overheen.
Regelmatig gebruikten ze juist NL mc's om samples in te laten spreken.

Maargoed, dat kan ik verstaan, beter dan het italiaans wat nog spaarzamer soms ergens verwerkt zat, want ik kom niet verder dan "pizza hawai" :D. <------ "Oh mio Dio!":beard:
Io Sono Vivooooooooooo

Om het goed uit te spreken moet je soms. Nieuwe klank bewegingen leren.
Zoals een NL 'G' ook niet voor iedereen weg gelegd is.
Ja woorden zoals schoen en schuur is altijd garantie voor vermaak wanneer een Engelsman Nederlands leert. :D

Wat ik hier nog niet lees is het inlevingsvermogen wat helpt bij je uitspraak, acteurs doen dat wel dmv method acting en worden dan die persoon zoveel als mogelijk, bijv Robert de Niro en Dustin Hoffman zijn acteurs die echt een metamorfose kunnen ondergaan, ik heb wel gelezen dat Hoffman na het spelen van z'n rollen zoals bijv in Rain Man een tijdje in therapie ging om weer helemaal uit die rol te komen.

Maar even terug op dat imiteren; als je iemand z'n uitspraak wil benaderen dan imiteer je zo goed als mogelijk de hele persoon, z'n bodylanguage, z'n gezichtsuitdrukking enz zodat je een beetje die zanger(es) wordt, dan leef je je helemaal in en wordt het meteen natuurlijker om zo te zingen wat echt helpt qua uitspraak omdat je het dan ook voelt en wordt het heel natuurlijk om Engels te zingen met al z'n bijzondere klanken.

Half jaar intern gaan bij een gastgezin in de UK.

Wij kregen op de HEAO les van een native en dat was echt leuk en leerzaam, maar je haalt een NL EN sprekende er vrijwel altijd uit. Veel luisteren en spreken. De hele dag. Goede series kijken en jezelf opnemen en terugluisteren. Les kan zeker helpen, maar van een native. Taal leer je door je er in onder te dompelen.

Mij helpt het (maar dat voor iedereen anders zijn) om een half uurtje op te warmen. Als ik met Britten of Amerikanen spreek, klink ik in het begin ik zo ongeveer als Goldmember uit Austin Power 3 (zoek maar op) maar dat trekt meestal wel bij. ms. helpt het voor je gaat inzingen eerst een aflevering van Downtown Abbey of een Amerikaanse sitcom (naar gelang het gwewenste accent) te kijken.

Nadeel is dat als ik dan Engels spreek met een niet-native speaker, ik dat accent ook ga overnemen. Niks ergers dan een Fransman die slecht Engels spreekt.

Misschien moet je vaker onzalige en onnodige vernederlandste Engelse woorden als "producen" gaan gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Ook heb ik wel eens een Belgische ergernis gehoord van hoe Hollanders `sjudoorans` uitspeken. Wat zou daar mis aan zijn?
De uitspraak.

En de heilige overtuiging dat die uitspraak juist zou zijn.

En de schijnbaarlijke noodzaak om een poging tot een Frans woord te moeten gebruiken op een terrasje in Maastricht.

Verder niks.

Overigens kan ik nog meer door het lint gaan van de Vlaamse klassieker "wil je appelsap of fruitsap?". HOOR JE ZELF WAT JE ZEGT!!!?

Er is gewoon iets in de omgang met appelsiensap ("sinaasappelsap" is voor Scrabble, "sinas" voor de prullenbak) dat grondig fout is in deze maatschappij.

Back