Loopig envelope generator in Ableton?

kobuz

Ouwe rot
Ik heb hier een dikke subkick (bass meer...) waar ik met automation het volume precies wil instellen zoals ik het wi. Dat is nu gelukt met een automation envelope maken op 1 beat en die dan kopieëren, maar das nogal onhandig als je toch nog iets wil aanpassen. Daarnaast zou het tof zijn om een soort van env amount te kunnen gebruiken. Weet iemand of er zo'n plugin in ableton zit? Of max? Liefst gratis natuurlijk hehe :)

Ik ben trouwens flink ingezoomd op de waveforms, zo plat is mijn kick nu ook weer niet ;)

Screenshot 2025-12-16 at 20.44.44.png

Misschien biedt de Shaper uitkomst?

- 'Map' de Shaper op de Gain van een Utility op je kick-track, zoals hieronder.
- Gebruik Rate om het juiste tempo te kiezen (bijv 1/4).
- Teken de shape van je gewenste envelope.

Deze oplossing werkt echter alleen als de kick altijd op dezelfde tel valt (dus bijv elke 1/4), want de andere kicks vallen in het 'dalletje' van de gekozen shape/envelope.

1765919489373.png

Je kan ook een transient shaper maken in Ableton Live.
Kan gewoon in het venstertje van de sample, dan moet de warp mode op 'Beats' staan (dat lijkt me standaard het geval met een kick) en de loop mode op 'forward' (zie drop down menu in deze pic):

Screenshot 2025-12-17 at 02.26.48.png

De waarde achter het 'loop mode' menuutje bepaalt de 'volume fade' lengte.

Er zijn ook een aantal transient shaper plug-ins die dit uitgebreider kunnen.

De standaard envelope doet iets met het geluid in Ableton Live.
Zodra je die activeert (sample> envelopes> clip> gain) klinkt je kick anders, ookal heb je de waarde op 100% staan

Laatst gewijzigd:
Of de amp daar van Simpler of Sampler gebruiken.
Wat je ook kan doen is één kick met automation die je nu hebt printen (resamplen naar een nieuwe track), en daarna met grove lijnen alleen het volume wat tweaken waar je het nodig vindt. Zelf vind ik resamplen en een lekker workflow. Overzichtelijk en je hebt het gevoel dat je geen halve keuzes achterlaat.

Thanks voor de andere tips, maar die werken alleen met een enkele sample, mij gaat het om een recording van het hele spoor. Het komt uit de rytm en is niet continue hetzelfde, er 1 kick sample van maken zou dus wel wat karakter en tweaken (dat ik tijdens het recorden gedaan heb) teniet doen.

Misschien kun je iets met de Kickstart 2 plugin van Nicky Romero? Die is niet zo duur (14 euro) en is ideaal voor het finetunen van de traditionele kick/bass combo.

Thanks voor de andere tips, maar die werken alleen met een enkele sample, mij gaat het om een recording van het hele spoor. Het komt uit de rytm en is niet continue hetzelfde, er 1 kick sample van maken zou dus wel wat karakter en tweaken (dat ik tijdens het recorden gedaan heb) teniet doen.

Die transient functie werkt ook met meerdere kicks achter elkaar hoor. Wordt per piek berekend

Back