Oude tijden herleven

eusie

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Even voorstellen, ik ben Eugène, bijna 59 en speel toetsen sinds mijn 11e jaar. Ooit begonnen met een klein orgeltje en les gehad van Harry Klompé bij de city orgel sociëteit in Amsterdam. Op mijn 15e in het bezit gekomen van een Eminent GT 2500. Door een brand bij de fabriek was voorraad afgeschreven en gingen ze bijna voor de helft van de prijs weg. Veel leerlingen op de school hebben er toen 1 aangeschaft. Fantastisch orgel waar ik vele uren op heb gespeeld. Maar door ruimte gebrek helaas weg moeten doen. Tot mijn 20e les gehad.

Tijdens mijn studie een Roland D-10 aangeschaft, welke ik nog steeds heb en werkend. Later een Yamaha PSR6000 erbij en een Roland RD-500 stage piano. De piano heb ik recent vervangen door een FP-90x omdat het klavier niet goed meer werkte. En daarnaast bespeel ik nu zo’n 12 jaar digitaal accordeon. Eerst een Roland FR-3X en nu een FR-8X.

Kort geleden was mijn vriendin nieuwsgierig naar wat voor orgel ik heb gehad. Ik zocht een foto op internet en kwam op marktplaats uit waar een GT 2500 gratis werd aangeboden. De bejaarde dame had op dezelfde orgelschool gezeten en bij dezelfde handelaar het orgel gekocht. Hoe bijzonder. Ik heb het orgel meegenomen maar het had wel heel veel liefde nodig. Er kwam nauwelijks geluid uit. Jaren niet gebruikt, in een vochtig huis gestaan en flink voorzien van een nicotine laag.

Inmiddels zit er weer volop geluid in. Alle contacten van toetsen, schakelaars en schuifpotmeters flink moeten reinigen. Wat kleine elektronica reparaties gedaan. Het lakwerk flink onderhanden genomen. Alleen het vol pedaal moet nog aangepakt worden. Functioneel werkt het maar overal zit schimmel op.

Ik ben op zoek naar andere forumleden die GT1500, GT2000 of GT2500 hebben om wat kennis te delen en mogelijk iemand die mij kan helpen met een orbitone probleem. Althans ik vermoed dat er een probleem mee is. En wellicht kan ik andere leden ook helpen.

Welkom!!

Welkom! Ik heb in mijn studententijd een 2000GT (= 2500GT maar zonder volpedaal) gehad. Daar heeft Huib De Bruijn nog aan gewerkt. De 2000 in mijn forumnaam verwijst naar de 2000GT.

Ik herinner me er niet heel veel van, maar ik zal proberen te helpen waar ik kan. Zaten de schema's er bij jou nog binnen in?

ja schema’s zitten erbij. Die hebben geholpen bij het repareren van defecte toetsen op de percussion.
Chorus en Tremelo van orbitone werken prima alleen het geluid is dan een stuk zachter. Ongeacht welke instrument groep zoals tibias, principles of percussions. Kies ik bv vibrato dan is het geluid een stuk harder. Ik dacht dat het misschien in de eindversterking zat maar op de hoofdtelefoon hoor je hetzelfde volume verschil. Misschien is dat standaard op de GT2000/2500 maar ik kan het me niet meer herinneren of dat zo was.

Verwijst orbitone naar de ingebouwde Leslie of is het een aansluiting voor een externe speaker? Bij de interne kan ik mij geen geluidsverschil herinneren.

Als het niet in de eindversterking zit, dan vermoed ik dat ervoor ergens een mixer zit voor alle signalen die naar orbitone gaan?

Inderdaad de ingebouwde leslie. Heet bij Eminent orbitone, de rode drukknoppen. Ik zal nog eens dieper in de schema’s moeten duiken dan.

Welkom! Niet over draaiorgels beginnen hiero, want dan heb je alle poppen aan t dansen ;)

Draaiorgeltje... iemand?? Niemand :dubbel:

Van mijn album Pr0t:

Gratis voor de liefhebbers :?

Wilkommen, mein Freund.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Ok sorry voor het openen van deze doos 🤣

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Ik weet niet hoe de Eminent zijn signalen mixt, maar een courante oplossing is een aantal weerstanden, onder andere 1 in elke ingang.

Na een paar weken pauze inmiddels weer een stap verder. De orbitone signalen van de diverse secties komen inderdaad binnen op een mixer en worden dan doorgestuurd naar de eindversterking waar de rest van de signalen ook binnenkomen. In de laatste kan het probleem van alleen het te zachte orbitone signaal dus niet zitten. De orbitone mixer zit op het lower registration board en ik vermoed dat daar iets niet meer helemaal lekker is. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar een service manual voor een Eminent 2000 GT of Eminent 2500 GT want daar zouden de meetpunten met referentie waardes en oscilloscope plaatjes in moeten staan. Helaas staan die niet op de tekeningen die in het orgel aanwezig zijn.
Is er iemand die mij aan zo'n service manual kan helpen?

Hoe zijn de orbitone mixer en de eindversterker input mixer opgebouwd volgens de schema's, alleen weerstanden of actief? En hoe zien de soldeerverbindingen daar er nog uit?

IMG_4486.jpeg
Bij de orbitone mixer zijn het weerstanden. De soldeer verbindingen heb ik nog niet bekeken. Heb je ervaring bij de GT2000 dat slechte solderingen voor storing zorgen?

Back