Oude tijden herleven

Algemeen zijn de soldeerverbindingen niet slecht, maar na zoveel jaar en het getril van de roterende speaker kan alles. Wat ik voorstel: die soldeerverbindingen daar allemaal opnieuw aanstippen (als je hier vaardig in bent, maak het niet slechter dan het is) en de betreffende weerstanden even in circuit meten. Je mag over geen enkele weerstand significant méér meten dan de aangegeven waarde van de weerstand, anders is die weerstand stuk. Minder meten is normaal, het zijn tenslotte grotendeels parallelle weerstanden.

Wat komt er in dat deel van het schema op foto samen, alleen maar orbitone of ook andere klanken? Als het alleen maar orbitone is (en dus alles op dit schema is te stil), is alles op dat circuit verdacht. Ook die koppelcondensator 97, die opamp, tor...in volgorde van waarschijnlijkheid.

Hier komt alleen alle orbitone samen. Dus die verdacht ik al. Ik had al het plan om beide elektrolyten na te kijken. Weerstanden lijkt mij iets minder van belang omdat alle 4 de ingangen zacht klinken.

Ik ben bedreven met de soldeerbout en zal alle punten nalopen al verwacht ik daar weinig van. Er zit immers geen trillende roterende speaker in het orgel. Dat wordt elektronisch opgewekt door de orbitone 😉

Ik dacht dat er rechts (als je er achter staat, links voor de speler) achteraan een Leslie achtige unit zat? Tenminste, speaker stationair maar roterende slazwierder er overheen. Bij die speakeruitgang in het linker zijpaneel. Ik heb meerdere orgels gehad, misschien ben ik in de war met een Hammond.

In ieder geval, zelfs in stationaire synths heb ik wel eens slechte soldeerverbindingen gehad, dus alles even aanstippen op die PCB is geen slecht idee.

Ik heb nog een gratis orgel om weg te geven die het doet. Een Hammond. Jaren zeventig denk ik.
Verder heb ik nog een lesley en ook verschillende losse motoren. Dat is meer een inbouw maar er is ook een losse box van te maken. Dat is wat werk voor de knutselaar als je het mooi wil krijgen.

Orbitone is gemaakt. Elco 211 (47uF) was defect. Klinkt weer als vanouds en er is ook minder ruis. De electronica is weer helemaal in orde.
Nu nog de beschadigingen aan de kast bijwerken, speakerdoek opfrissen, pedalen ontdoen van schimmel en de bank oppoetsen.

Hola.

Ik zou een nieuwe kopen.
Je kan ook een leuk keyboard nemen.
Een heleboel ellende terwijl je wil spelen.
Of een hobby om het werkend te maken.
Afin ik heb ook orgels gehad.
Maar het geluid nu is beter.

Groeten van andreos.
.

Maar het gevoel van op een 2000gt spelen is toch iets heel anders. Voetenwerk en 2 manualen, solina string ensemble met arpeggiator, die grote speakers... Het blijft een heel kwalitatief instrument. Natuurlijk doet het niet wat een Tyros doet, maar dat geldt andersom ook.

Hola.

Ik zou een nieuwe kopen.
Je kan ook een leuk keyboard nemen.
Inderdaad, die oude dingen gaan al gauw wat mankeren. Allemaal gedoe om het weer te repareren.
Dat ding wat ik gekregen heb had een toon die heel zacht overspraak bleef doorspelen. Een paar maanden onder een afdak en nu doet `ie ene toon het helemaal niet meer. Op een rommelmarkt heb ik er wel een stuk of zeven tergelijkertijd gekregen met een aanhankar vervoerd. De een na de ander was rijp voor de sloop. De toonopwekking was vaak nog niet met een deler maar met voor elke toon een eigen occilator. Dan zijn ze van voor 1970 van voor de digitale techniek. De tonen zijn dan wel appart stembaar. Maar het doet me denken aan een oude orchanist die wakker lag omdat er een enkele toon ontstemd was. Tonen uit loden pijpen met lucht. Nee . . . doe mij maar niet te moeilijk.
Als je een deler circuit kan isoleren kun je er nog iets van maken wat een appart bijzonder geluid geeft. Meer profesioneel. Maar je moet er wel tijd voor hebben en verstand.
Als je de hoge toon voor deler te pakken kan hebben kun je daarmee je toetsenbord meerdere mogelijkheden geven. Door 4` 8` 16` (orgelpijpmaten) van te voren wat meer mogelijkheden te geven. Het valt me op dat op al die orgels `tibia` staat. Ik moet toch eens opzoeken wat dat betekent.

Ik zal wel weer iemand tegen de schenen geschopt hebben.:D:dubbel::verkoght:🤣

Laatst gewijzigd:
Is het dag van het ongevraagd advies ofzo? TS heeft een heel mooi orgel waar hij een persoonlijke geschiedenis mee heeft, en heeft het al kunnen repareren. Dan zijn alle verhalen van ander spul kopen ivm een hypothetisch defect dat er niet is toch overbodig?

De oudgedienden eerder in deze draad waarschuwde al op een grappige manier voor een soort stammenstrijd.
Voor bijde partijen is wel wat te zeggen.
De volgende WEETJES heb ik onthouden uit het Amsterdamse muziek en sintersyzerblad `Interface`
De twee partijen zijn eigenlijk :
. . .
. De rekkelijken en de de preciezen. :D (Heel bekend op GoerreeOverflakkee.)
Het gaat om de verschillende toonladders bijvoorbeeld de A = 440 Hz.
MAW er zijn mensen met een : absoluut gehoor / en / zij die het niet hebben.
Ik heb het niet. Helaas of gelukkig ik weet het niet.
Maar er is ook een toonladder die enkele Hertzen verschilt van wat tegenwoordig de norm is.
Ik heb best RESPECT voor mensen die dat hebben maar ik neem het niet zo nauw.
Kan ik niks aan doen.
In de nauwkeurige verschillen van sinth`s gaat mijn belangstelling ook niet uit.
Want ik hoor het toch niet.
. . . . Bij de oude orgels globaal van voor 1970 kon je dat instellen betreffende elke toon en toets voor het aantal Hetz om van die latere norm (na 1970) af te wijken.
Toen de Japanners 😣 daarna kwamen met hun techniek is het genormaliseerd in een vast stramien.
Dat had de overhand.
Tot ongeveer een jaar of tien geleden toen er weer volop samplers kwamen.
Dus van 1970 tot 2010 ongeveer.
Bij mij is het harware sampler uitzetten een ander SD kaartje er in drie seconden wachten en dan heb je weer een orgel 🙂 (of geluid) wat je altijd al wilde hebben.
Het invoeren is wel wat werk maar dat is de hoby.
.

Laatst gewijzigd:
Een vintage orgel wat geen geluid meer geeft weer werkend krijgen, electronica repareren, nieuw leven inblazen en dan het nostalgische geluid weer horen is ook hobby. Superleuk project.

En moderne instrumenten heb ik ook hoor 😉

Back