Hoe goed vinden jullie Sunset Jesus van Avicii?

milobravemusic

Ingeburgerd
Los van welke genre je fan bent, ik denk dat iedereen het met me eens is dat de drop van Sunset Jesus een prachtige melodie heeft. Ook vind ik de layering van de sounds samen supergoed klinken.

Mijn vraag is ook of de ervaren producers hier van zich zelf zouden kunnen zeggen dat ze ook zo'n drop in elkaar zouden kunnen zetten, of is wat Avicii deed toch echt andere koek ofzo? Hoe komt het dat zijn melodiën zo sterk zijn, ik heb daar wel al meer research over gedaan, maar hoe ontwikkel je zo'n gevoel voor melodie zoals hij dat deed?

Groetjes,
Milo

SUNSET JESUS - AVICII :

Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van heel veel muziek luisteren, oefenen, aanleg en talent. Recentelijk zijn er een aantal video's op YouTube gekomen waarin je hem o.a. bezig ziet met het produceren van nummers. Over bijna elke noot wordt nagedacht en geëxperimenteerd wat wel werkt en wat niet werkt. Erg tof om te zien.

Zelf heb ik hem 1x zien optreden op Fabulous in de Brabanthallen in 2010. Toen was hij nog niet echt doorgebroken ... kan me nog herinneren dat hij vrij vroeg op de timetable stond en de zaal in het begin nog niet echt vol was. Ongelooflijk hoe hij die jaren daarna groot is geworden. Blijft echt doodzonde dat hij een einde aan zijn leven heeft gemaakt.

Het is een beetje een rare vraag: 'Hoe goed vind je dit'?
Wat moet je daar nou op antwoorden: Op een schaal van 1 tot 100? Vergeleken met wat?

Wat ik er uit opmaak, en ook je andere posts, is dat je helemaal gegrepen bent door de muziek van Avicii.
Ik heb ook periodes in mijn leven gehad dat ik iets helemaal geweldig vond.. sommige van die dingen vind ik nog steeds goed maar niet meer zo erg als die periode. Andere dingen die ik eerst erg goed vond vind ik nu weinig meer aan.

Kan jou ook best overkomen dat er een periode in je leven komt waarvan je denkt.. waarom vond ik dat eigenlijk zo erg goed?

Natuurlijk was Avicii onmiskenbaar een erg goede producer.
Er zijn maar weinig die aan zijn legacy kunnen tippen.. heb al eerder uitgelegd dat je dat volgens mij ook niet moet proberen.
Maar je kan je er wel door laten inspireren.. niets mis mee.

De beste Avicii song voor mij is nog altijd Levels.
Er gaat een enorme energie van uit, gaat nooit vervelen en ik heb hem als DJ erg vaak gedraaid.
Altijd raak en vaak kippenvel gehad tijdens dat nummer.
Het is ook één van de weinige Avicii songs die 'enigszins' soulful is.

Het hoort ook bij een periode in mijn leven die ik voor mijn gevoel nu wel heb afgesloten.

Gevoel voor een melodie kan je wel wat leren maar het wordt nooit echt wat als je niet het talent hebt, zelfde als verhalen of goede gedichten schrijven.
Het ontwikkelen van gevoel voor een goede melodie begint bij het luisteren naar de artiesten die daar goed in waren en je moet een idee of een verhaal in je hoofd hebben, belangrijk verder is dat je goed aanvoelt welke noten/akkoorden bij de woorden passen, majeur voor vrolijke teksten en mineur voor wat donkerder teksten.

Verder is bijv weten hoe je iets oplost in de muziek als je met een verklaring in je tekst komt, bijv iemand die zit te dubben of ie wel of niet gaat scheiden dan moet je op het moment dat je uitspreekt dat je gaat scheiden dat ook in de muziek laten horen, dan moet je een oplossing in je melodie laten horen.
Frasering is weer een ander punt, als je alles strak op de grid doet kan je nooit een goede frasering hebben maar als je naar een jazz zanger(es) luistert dan hoor je de timing, het moment waar even gewacht/uitgesteld wordt enz, Frank Zappa zei wel, waarom speel of zing je in 4/4, mensen praten toch ook niet in 4/4 en nou is dat misschien wat cru gesteld maar het is wel zo, mensen praten niet op de grid dus als je qua tekst iets wil vertellen waarom zou dat dan altijd in 4/4 moeten, wat losser is gewoon natuurlijker.

Tegenwoordig is een goede melodie schrijven iets wat je toch wat minder tegen komt ivm vroeger, nu is muziek toch vaker grooove/beat gedreven of er wordt gerapt terwijl vroeger in de popmuziek en bij de singer/songwriters vaker de melodie het uitgangspunt was.
Je kan veel leren van artiesten die daar goed in waren, zoek bijv op google naar goede melodieschrijvers in de muziek en verdiep je in de tekst en het gevoel wat de tekst en muziek je geeft, dat je voelt wat die persoon bedoelt ipv een loze kreet als I love you of zo, Joni Mitchell is zo'n voorbeeld, die is echt het beluisteren waard, die wist als geen ander hele persoonlijke teksten te schrijven die samen gaat met geweldig geschreven muziek, da's heel bijzonder als je dat op die manier kan.

Laatst gewijzigd:
Ik vind er ook weinig aan. Erg poppy, klinkt als ai in mijn oren. Maar waarom die fascinatie met hem? Als je dat echt zo goed vindt en zelf ook zo zou willen kunnen produceren moet je gewoon heel veel leren. Ga op pianoles, ga op zangles, doe een cursus muziek theorie, dat soort dingen.
Het gaat iig niet vanzelf.

Los van dat ik het niet zo heel boeiend vind. Hij werkt ook met studiomuzikanten die een groot gedeelte inbrengen. Dat valt ook niet te onderschatten.
Zie onderstaande video.

Wachten tot je het licht ziet, een website met alle geheimen vindt of iemand je precies voorkauwt wat je moet doen gaat niet werken. Als je dit soort dingen wilt kunnen is het een kwestie van analyseren, proberen na te maken en je eigen draai eraan geven. Daarbij helpt het als je een instrument (op zijn minst keyboard) kunt bespelen, een muzieksoftware pakket beheerst en op zijn minst wat basale kennis hebt van muziektheorie. Voordeel is dan weer dat je tegenwoordig niet per se heel veel meer nodig hebt dan dat, met een computer en wat software kan alles ongeveer wel. En je kunt er het beste op rekenen dat je, tenzij je uitzonderlijk veel talent hebt, erg veel tijd zal moeten steken in goed worden in die shit en dat niveau mogelijk nooit zult halen.

Laatst gewijzigd:
Ik zou dit zelf nooit luisteren maar wat goed werkt aan dit nummer is dat het een country song is op zijn EDM's.
De vocalen zijn puur country en ook goed, de rest van het arrangement is om de vocalen heen ge-EDM'D:)

Dus om iets vergelijkbaars te maken als oefening zou je op zoek kunnen gaan naar country vocalen/samples en daar een EDM arrangement omheen maken.

Laatst gewijzigd:
Ik vind het saai en de melodie nogal eentonig. Zeker niet 'sterk' of 'prachtig'. Wat leert dit? Muziek is zeer persoonlijk. Maar goed, ik ben geen ervaren producer. De mix zal meer dan prima zijn. Volgens mij is de belangrijkste vraag voor dit topic dan: hoe ontwikkel je gevoel voor melodieën? En dan denk ik toch: er valt veel aan te leren, maar zonder muzikaal gevoel en talent kom je er uiteindelijk niet. En zelfs als jij een briljante muzikant of producer bent, is (financieel) succes geen zekerheid. Daarom vind ik voor mezelf plezier in muziek maken het aller belangrijkst. Maar met zo'n houding word ik natuurlijk nooit een top-producer. Dat laatste vraagt aandacht, tijd, een kritisch oor, veel oefenen, terugluisteren, uitproberen. En om echt de top te bereiken dus ook ... stom geluk. Want de top bereiken impliceert erkenning, gekend worden en succes. En tja, dat je ergens heel goed in bent wil nog niet zeggen dat dit talent ook door (voldoende) anderen op waarde wordt geschat en boven komt drijven.

En dan denk ik toch: er valt veel aan te leren, maar zonder muzikaal gevoel en talent kom je er uiteindelijk niet.
Ach, het is ook weer geen magie of iets ongrijpbaars. Je kunt gewoon leren hoe liedjes in elkaar zitten, hoe je melodieën en akkoordenprogressies maakt en waarom bepaalde combinaties van klanken bepaalde gevoelens oproepen. Het is ook vooral een kwestie van gewoon doen en opbouwen.

Ik vind deze track echt slecht zowel als mix als arrangement.

En wat het ook is dat veel tracks je door station programmering en playlists door de strot worden gedouwd, waardoor je er niet meer onderuit komt dat deze zich in je systeem nestelen.

Ik heb dat nummer nog nooit gehoord.

Back