Niet helemaal nieuw, maar ook weer wel

goran

1984
Hallo iedereen, en allereerst: een goed en gelukkig nieuwjaar!

Het is al even geleden dat ik hier op het forum actief was en me echt met muziek bezig hield. Inmiddels ben ik 41 jaar, maar ik ben sinds mijn 4e met muziek bezig. Piano spelen, viool, jarenlang in een symfonieorkest… In 2003 ben ik begonnen met het opbouwen van een eigen audio studio. Later heb ik ook nog een filmopleiding gedaan op het SAE, en had ik het geluk dat ik voor wat bekende artiesten producties mocht maken.

Maar eerlijk is eerlijk: op een gegeven moment werd ik het wereldje erg zat. Veel drama, en sommige artiesten (zeker niet allemaal) zijn in de studio of op de set net kleine kinderen. Toen de kredietcrisis ook nog uitbrak, merkte ik pas echt hoe conjunctuurgevoelig dat wereldje is, vooral als het je primaire bron van inkomen is. Rond 2013 heb ik er een punt achter gezet. Ik was er helemaal klaar mee. Daarna ben ik me gaan omscholen binnen de elektrotechniek en sindsdien werk ik in de techniek als engineer.

De jaren vlogen voorbij, en ik denk dat het ergens rond 2023 was (zo’n 10 jaar later), dat muziek toch weer begon te kriebelen. Ik had destijds al mijn gear verkocht, maar kon de verleiding nog wel even weerstaan… al ging ik stiekem steeds vaker luisteren en kijken naar oude producties van mezelf.

Op 1 augustus 2024 overleed mijn zusje op 37-jarige leeftijd, aan de gevolgen van kanker. Ik wist het maar 6 dagen, dus veel tijd om afscheid te nemen was er niet. Het was extreem heftig voor ons allemaal. Het zwarte gat waar je dan doorheen gaat is eigenlijk niet in woorden te omschrijven. Ik was wel even de weg kwijt. Na wat soulsearching werd me vooral één ding pijnlijk duidelijk: het leven is niet vanzelfsprekend, en we hebben nul grip op vadertje tijd. Tijd is wreed, gruwelijk, en vooral heel kort. Op je 20e lijkt de wereld eindeloos. Tot je ineens beseft ineens 20 jaar verder te zijn. In december 2024 heb ik daarom besloten de draad met muziek weer op te pakken. Ik ben al die jaren in mijn hoofd eigenlijk altijd met muziek bezig gebleven (if that makes sense).

In het afgelopen jaar ben ik weer langzaam mijn set-up gaan bouwen: een eigen PC gebouwd, Focal Shape 65 aangeschaft, een RME Babyface Pro FS met een Ferrofish Pulse 8, een boel Behringer en Klark Teknik klonen (de “legendarische” klonen, I know; niet hetzelfde, maar op zichzelf klinkt het wel echt lekker), waarbij er binnenkort een Kenelek optocel binnenkomt voor mijn 2A-KT, een SSL Fusion, en sinds kort ook een Roland JV-1080 (love the 90’s). Verder lekker aan het klungelen met een patchbay, UAD Sphere DLX, Chroma Console, MPC X SE en nog talloze andere dingen waar ik oprecht heel blij van word. Ook heb ik in mijn vakantie mijn zolderkamer akoestisch naar eer en geweten aangepakt.

Mondjesmaat voed ik de liefde voor muziek en gear weer, en het voelt vooral heel goed om weer bezig te zijn. Ik ben altijd gek geweest op analoge gear, maar merk dat er in software land ook een aantal leuke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Tegelijk merk ik dat ik qua muziek in mijn hoofd nog ergens rond 2006 ben blijven hangen (ik mis mijn Focusrite Liquidmix bijvoorbeeld heel erg, maar die kan ik helaas niet meer gebruiken ivm verlopen software support / firewire aansluiting). En ik heb zelfs een Slate VSX koptelefoon gekocht, omdat er wordt beweerd dat je daarmee kunt afmixen. Dit, terwijl afmixen op een koptelefoon “in mijn tijd” als taboe werd bestempeld.

Ik ben nog wel mijn draai aan het vinden met alles, maar op termijn ga ik dingen online gooien en dan ben ik ook heel benieuwd naar jullie mening. Want man… er is zóveel veranderd in de wereld van muziek, vooral als het gaat om het “in de wereld brengen” ervan.

Ik ben blij dat ik nog steeds een actieve account heb op Synthforum. Een forum dat ik altijd als heel mooi en prettig heb gezien.

Heb er weer veel zin in!

Groetjes,

Goran

Back