Mixer/mengtafel vraag

Bibeaux

Stamgast
Beste allemaal,

Momenteel heb ik een Soundcraft FX12 met 2 stereo kanalen. Omdat ik inmiddels meer gear verzameld heb dan ik kanalen beschikbaar heb, ben ik aan het kijken naar een vervanger met meer kanalen; 20 zou top zijn, waarvan bij voorkeur ook minimaal 4 stereo kanalen :) Mijn budget is max 500 euro. Tweedehands via hier of MP is natuurlijk ook een optie.

Wie kan mij helpen in de richting van een goede vervanger?

Groet Frank

Wat doe je 'na de mengtafel'?
Ik neem bijvoorbeeld al mijn gear multitrack op in de DAW om het te kunnen mixen / masteren.
Dus dan heeft elke synth etc. zijn eigen spoor in de DAW en kun je er naar hartelust mee prutsen tot je mix een beetje fatsoenlijk klinkt.

Als je dat wilt, dan kun je ook iets als een Behringer XR18 overwegen, dan heb je 18 inputs (je kunt zelf bepalen of je er stereo van maakt, dus 1+2 als stereo kanaal ziet bijvoorbeeld)
Ik heb 2 mono kanalen en de rest heb ik stereo gemaakt.
Dus 8x stereo en 2 mono.

Met de 6 AUX kanalen kun je fysieke outboard FX aansturen als je dat wilt (ik heb 3 stereo pedalen die ik in een send-fx loop heb hangen)
En dan bepaal ik in de edit app welke synth naar (bijv.) de reverb wordt gestuurd (aux 1+2).
De output van je pedaal gaat dan weer naar een input paar van de XR18 en zo ben je heel flexibel qua effecten.

De XR18 heeft trouwens ook effecten, maar die gebruik ik minder, omdat ik m'n pedaaltjes heel lekker vind klinken.

Het is een andere ervaring dan een analoge mixer (je werkt met een edit app), maar je bent wel heel flexibel qua routing, zijn veel compacter en ze kosten je de kop niet.
En het grootste pluspunt voor mij is dat je multitrack kunt opnemen via USB.

Wat doe je 'na de mengtafel'?
Ik neem bijvoorbeeld al mijn gear multitrack op in de DAW om het te kunnen mixen / masteren.
Dus dan heeft elke synth etc. zijn eigen spoor in de DAW en kun je er naar hartelust mee prutsen tot je mix een beetje fatsoenlijk klinkt.

Als je dat wilt, dan kun je ook iets als een Behringer XR18 overwegen, dan heb je 18 inputs (je kunt zelf bepalen of je er stereo van maakt, dus 1+2 als stereo kanaal ziet bijvoorbeeld)
Ik heb 2 mono kanalen en de rest heb ik stereo gemaakt.
Dus 8x stereo en 2 mono.

Met de 6 AUX kanalen kun je fysieke outboard FX aansturen als je dat wilt (ik heb 3 stereo pedalen die ik in een send-fx loop heb hangen)
En dan bepaal ik in de edit app welke synth naar (bijv.) de reverb wordt gestuurd (aux 1+2).
De output van je pedaal gaat dan weer naar een input paar van de XR18 en zo ben je heel flexibel qua effecten.

De XR18 heeft trouwens ook effecten, maar die gebruik ik minder, omdat ik m'n pedaaltjes heel lekker vind klinken.

Het is een andere ervaring dan een analoge mixer (je werkt met een edit app), maar je bent wel heel flexibel qua routing, zijn veel compacter en ze kosten je de kop niet.
En het grootste pluspunt voor mij is dat je multitrack kunt opnemen via USB.
Goeie vragen, had ik natuurlijk ook in mijn openingspost moeten plaatsen :)

Ik gebruik de mixer louter om al mijn gear samen te laten komen en van daar uit live sets te maken, lees: pielen met knopjes en sliders. Na de mengtafel doe ik niets, ik neem het niet op, ik heb er geen DAW aan gekoppeld. Niets. Sluit niet uit dat het ooit nog eens komt, maar voor nu wil ik gewoon spelen met mijn gear :)

Het lijkt me dat zoiets als de Mackie ProFX16v3 iets voor je kan zijn.

Goeie vragen, had ik natuurlijk ook in mijn openingspost moeten plaatsen :)

Ik gebruik de mixer louter om al mijn gear samen te laten komen en van daar uit live sets te maken, lees: pielen met knopjes en sliders. Na de mengtafel doe ik niets, ik neem het niet op, ik heb er geen DAW aan gekoppeld. Niets. Sluit niet uit dat het ooit nog eens komt, maar voor nu wil ik gewoon spelen met mijn gear :)
Goed om te weten idd. Nou dan heb je niks aan de XR18, maar daar was je vast al wel uit.
Als je ooit wel wilt multitracken, dan is een mixer die dat ondersteunt echt een must (voor mij iig), maar ieder z'n ding natuurlijk. Zolang je er lol in hebt, is alles goed!

Het lijkt me dat zoiets als de Mackie ProFX16v3 iets voor je kan zijn.
Deze hebben wij (alleen de kleinere versie) met de band voor als we in kleine setting spelen. Prima mixer. Niet heel veel toeters en bellen, maar daar is de prijs ook naar. Faders zijn wel wat kort (de 'uitslag' of hoe dat ook heet), dus je kunt niet super nauwkeurig mixen.

Back