Zoom Livetrak L12Next

L12next-Hero-LED.png.768x0_q60.png

Zoom heeft de Livetrak L12Next uitgebracht: een opvolger voor de LiveTrak L-12. De fabrikant belooft een digitale mixer en recorder met een analoge workflow. Net als zijn voorganger beschikt de mixer over 8 mono-kanalen en 2 stereo-kanalen. Nieuw is dat ieder kanaal boven een 60mm volumeschuif met led-indicatoren nu niet één maar drie multifunctionele draaiknoppen heeft waar eveneens led-indicatoren omheen geplaatst zijn. De functie van deze knoppen is afhankelijk van de groep die wordt geselecteerd. Er zijn vijf groepen:
  • Groep 1: Gain, Comp, Locut
  • Groep 2: EQ High, EQ Low, Panning (L/R)
  • Groep 3: EQ Mid, Mid Freq, Mid Q
  • Groep 4: Send A, Send B, Send C
  • Groep 5: Send D, Send E, Send EFX
Net als zijn voorganger kan de Zoom L12Next één keer tot 12 individuele tracks (24 bit/96 kHz) opnemen plus een stereo-mix. Het apparaat kan daarnaast ook dienst doen als 14x in / 4x out USB audio-interface voor Mac, Windows en besturingssystemen voor mobiele telefoons (32 bit/96 kHz). Intern opnemen op een SD-kaart en opnemen op de computer kan gelijktijdig. Met deze mixer kan ook de DAW worden aangestuurd. Nieuw is ook dat er een overdub-mode en een Auto Punch In/Out Mode zijn toegevoegd, om het opnemen van muziek te vergemakkelijken.

Huidige prijs bij een grote muziekwinkel in Keulen: € 799,-.

Als hands-on geluidskaart met veel inputs en DAW control wellicht ook voor de kleine thuis studio interessant lijkt me?

Als hands-on geluidskaart met veel inputs en DAW control wellicht ook voor de kleine thuis studio interessant lijkt me?
Daar zat ik ook aan te denken. Maar uiteindelijk denk ik toch dat, als je het geluid in een DAW wilt nabewerken, een audio-interface en een DAW-controller mogelijk toch praktischer zijn. Als je zonder computer het een en ander wilt opnemen, dan lijkt dit geen verkeerde keuze. Op papier althans.

Back