Ronde vormen of niet ?

demian

Ojee
Ik heb het over beeldschermen natuurlijk.

Ik ben op zoek naar eentje.

Waar geef je meer de voorkeur aan, een groot beeldscherm wat rond / gebogen van vorm is of gewoon een vlak en plat scherm.

Ik heb het idee dat een rond scherm het beeld vreselijk vervormd, misschien niet erg als je met een sequencer bezig bent, maar voor beeldbewerking lijkt het me dan weer niks.

Iemand die er ervaring mee heeft?

Een verkoper uit t wereldje vertelde me dat ze die ronde sxhermen aan de straatstenen niet,kwijt geraakten en de merken ze voor n prikje er uit deden. Jaren terug. Maar hij verkoopt tvs geen monitors. Ik zelf zou t nooit overwegen

Ik heb een 49 inch superbreedbeeld (32:9) met een lichte kromming van 3800R, sterk gebogen hou ik niet van maar met een breedte van ongeveer 1,2m is helemaal vlak niet echt fijn, als aanvulling heb ik nog een platliggend 27 inch quad HD touchscreen.
Dit is eigenlijk puur DAW gebruik

Ik doe wel eens iets aan beeldbewerking op beide schermen maar liever doe ik dat op een 32 inch 4K scherm.

Niet mijn ding. Heb die kromme dingen, net als die 3D tv’s (met bril…..) nooit begrepen (als in: niks voor mij).

Ik vind het wel aangenaam om enige kromming te hebben als je dicht op een brede monitor(s) zit. Het stoort mij ook niet.

Ik ben militant tegen gebogen schermen vanwege de vervorming, maar ik doe ook best veel grafisch werk. Ik vind ultrawides sowieso niet fijn. Ik gebruik nu een 4K 43" scherm met 16:9 aspect ratio. Enige uitzondering is gaming (met name racers of vliegsims), daar vind ik curved wel vet als je er echt in zit.

is idd vooral bedoeld voor gaming; weet niet hoe groot je studio is, maar de inkijkhoek van curvedschermen is kleiner omdat ze bedoeld zijn om er pal voor te zitten. Lijkt me voor muziekzaken de meerprijs niet waard.

Mijn LG TV heeft een lichte kromming en qua beeld vind ik dat voor het kijken helemaal prima. Ik heb het idee dat het de perceptie van een iets breder gezichtsveld geeft, vergeleken met een plat scherm. Mijn enige kleine irritatie is de reflectie in het zwarte scherm als de TV uit staat, die zijn door de kromming veel onrustiger dan bij een vlak scherm.

Voor grafisch werk zou ik een gebogen scherm sterk afraden. Omgevingslicht heeft namelijk een flink invloed op de kleurperceptie en deze perceptie wordt minder betrouwbaar/consistent op het moment dat iedere pixel een iets andere oriëntatie heeft. Voor beeldbewerking moet een scherm idealiter regelmatig gecalibreerd worden. EIZO heeft dit bij sommige modellen ingebouwd (dan komt er zo'n meet-dingetje uit de bovenkant), of je doet het handmatig met externe calibratie-hardware. Maar dan ben je al wel erg pro bezig.

Als DAW-scherm lijkt een breder scherm dan 16:9 mij soms wel handig. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een groter scherm zijn, dan kun je meteen meer tracks kwijt. :-)

Laatst gewijzigd:
Voor grafisch werk zou ik een gebogen scherm sterk afraden. Omgevingslicht heeft namelijk een flink invloed op de kleurperceptie en deze perceptie wordt minder betrouwbaar/consistent op het moment dat iedere pixel een iets andere oriëntatie heeft.
Niet alleen dat, op curved scherm is het door de warping veel moeilijker te beoordelen of lijnen echt recht / evenwijdig lopen en of vierkanten echt vierkant zijn etc. Een ramp voor teken/DTP werk.

Ik heb een gebogen scherm, met links en rechts ernaast vlakke 27" schermen waarvan de linker horizontaal staat en de rechter monitor verticaal.
Ben helemaal blij ermee, ik gebruik deze opzet met Ableton, maar ook met Fusion 360 (grafisch ontwerpen van 3d componenten) maar meer nog met gamen.
Dat gamen is overigens de reden dat ik een gebogen monitor gekocht heb...

Er zijn ook monitoren waarbij je het kunt aanpassen dus van vlak naar curved. Zag dat laatst in een studio tour. Daar was het vooral om bij zonlicht die binnenkwam het scherm aan te passen zodat je er geen last van hebt. LG flex ofzoiets was het.

20260119_140927.jpg

Back