First world problems: Korg en andere synths die manueel aangezet moeten worden.. Fixbaar?

Rvooh

Gepokt en gemazeld
rant/muggenziften:
Ik vind power knoppen meestal overbodig.. Ik zet mijn synths aan met één of meerdere stekkerdozen, met uitzonderingen van zaken die bijvoorbeeld een OS hebben (zoals Zynthian).

Nu heb ik de Korg ARP 2600m, die moet je - ook al staat hij op "ON", eerst op "STANDBY" zetten en dan terug op "ON" . ontzettend stom.
De korg monologue is ook zoiets.. een knop achteraan inhouden voor hij aanstaat. waarom in godsnaam, zo'n verspilling van mijn tijd.

Buiten categorie maar gerelateerde frustratie:
Ook erg zijn dingen die uit zichzelf uitgaan, zoals mijn monitors als er niet voldoende volume is (EU heeft hiervoor gezorgd). Fantastisch als je 's nachts ambient maakt en je speaker opeens uit is tot je het volume terug luid zet. Die heb ik reeds gemod om dat niet te doen, wtf.
Of de Korg Volca Drum, das ook nog een geval appart.; Als je daar de stroom afzet in plaats van de power knop te gebruiken ben je alles kwijt
Grrr

Nou ja, heeft iemand zijn ARP 2600m of andere korg gear gemod om gewoon "aan" te staan bij stroom ipv via een knop?

Dit kan je aanpassen met de Mode switches, zie bijlage.

Attachments

• Schermafbeelding 2026-01-15 083306.png
    Schermafbeelding 2026-01-15 083306.png
    64,1 KB · Bekeken: 72
Ik dacht dat de korg oddyssey t niet niet kon verhelpen. Ik kan dat woord trouwens niet schrijven

Dit kan je aanpassen met de Mode switches, zie bijlage.
Yes, doe ik reeds, maar dat is enkel de auto power off, jammer genoeg geen power on.
Dat niet aangaan van mijn 2600m is best raar.
heeeeeeel vervelend
Ik dacht dat de korg oddyssey t niet niet kon verhelpen. Ik kan dat woord trouwens niet schrijven
die was ik vergeten, inderdaad verschrikkelijk 😤

En ja ik kan het ook niet schrijven

Op de t10s sub van Adam zit ook zo'n auto on/off. Superirritant aangezien ik blijkbaar best vaak onder het minimale niveau luister. De sub is nu stuk en de HEDD's staat weer direct aangesloten, wat een verademing. Alleen daardoor heb ik al weinig zin om te kijken of ik de sub nog kan fixen.

Hear hear; met een beetje ongeluk sta ik hier 5 Korgs stuk voor stuk aan te drukken. Dat zijn telkens 10 seconden die ik nooit meer terugkrijg. Aan de andere kant; fijn als ze uitblijven als ik ze niet nodig heb voor een nr; bij alle andere overbodig spul moet ik dan alles gaan uitdrukken!

Ja heel herkenbaar. In het begin dacht ik dat er iets mis was met mijn 2600M, maar toen bleek dit "normaal" te zijn. Onbegrijpelijke designkeuze.

Mijn hele studio zit achter een paar stroomswitches, maar die 2600M moet ik iedere keer met de hand uit en aan zetten voordat ik 'm kan gebruiken. En omgekeerd blijft de SB01 juist altijd aan staan, omdat ie een accu heeft ingebouwd (die vervolgens langzaam leeg loopt als de stroom eraf is)... 😅

Ik heb een hekel aan pedalen en sommige andere effectapparatuur (maar ook de Moog Minitaur bijvoorbeeld) zonder aan/uit knop. Nu heb ik 2 stroompaden lopen waarvan 1 met de 'always on' devices die ik allemaal in 1x tegelijk aan of uit kan zetten. Wat ik helemaal debiel vind is als je pedalen met batterijen hebt, dat je deze alleen maar uit kunt zetten door de input jack vrij te houden. Het zal voortkomen uit eoa traditie, maar in de studio vind ik het vooral hinderlijk.

Dat werkt lang niet bij alle pedalen, veel blijven gewoon hun ding doen (knipperende tempo lampjes etc.)

Bij synths met geheugens, dsp/pi intern etc snap ik dat soft off (en dus soft on) wenselijk kan zijn. Bij een analoog apparaat zonder geheugens zie ik de reden niet. Dat kleine digi stukje dat je midi kanaal ofzo opslaat kan echt wel hard uit en aan.

Laatst ook met mijn Piezo bas. Wil ik gaan spelen : geen geluid. WTF. Blijkt dat je ook bij die dingen je snoer niet ingeplugd moet houden ander loopt dr batterij leeg. Nooit opgevallen bij mijn actieve bas die ik al 45 jaar heb. Doe er dan een LEDje op of zo.

nog zo een
yamaha reface serie :
staat aan , switch de stekkerdoos uit blijft ie aan want de batterijen zitten nog erin !
niet dat ze het zo maken dat hij dat niet doet zolang er een psu stekkertje is ingestoken.
moet ik iedere keer als ik hem van huiskamer naar studio verplaats 1 batterij in omkeren.
kan je bedenken hoeveel kostbare muziektijd ik daarmee verspil , groenlands problemen zouden erbij verbleken .
denken die mensen niet na ??
petitie, goed idee, ik doe mee 👍

Back