Electro-Harmonix Effects Interface

Screenshot_20260124-095106.png

Source: Effects Interface | Hardware Plugin - Electro-Harmonix

Vertaald van de ehx website:

De Electro-Harmonix Effects Interface
Hardware Plugin breekt de barrières tussen fysieke en plug-in-effecten af. Je verandert je pedalen moeiteloos in een plugin en je plug-ins in pedalen op je pedalboard.
Allemaal met een simpele USB-verbinding. En onafhankelijk van je huidige audio interface.

Veelzijdig interface pedaal voor studio en podium
Sluit eenvoudig pedaal effecten en plugins aan

Hardware Plugin-modus:

– Sluit pedalen aan op je DAW om ze als plugins op je tracks te gebruiken

Pedalboard-modus:

– Gebruik je favoriete plugins als een pedaal door een signaal van je pedalboard naar je DAW te routeren en weer terug naar je pedalboard

Audio-interface:

– Functioneert als een traditionele 2-in/2-out USB-audio-interface
Stereo-ingangen en -uitgangen met aparte volumeregelaars
Hoofdtelefoon uitgang met volumeregeling

Zo tot hier de reclame. Vraag me af of dit ook goed met line level spullen zou werken.
Want dan kun je ook je hele eurorack als plugin gebruiken.
Ff een filter, wavefolder etc.
Maar ook line level fx units.
Mijn audio interface gebruikt Thunderbolt dus vraag me af hoe latency dan gaat zijn.
Iig een hoop creatieve mogelijkheden lijkt me.
Maar de stabiliteit wil ik wel eerst gezien hebben.

Wel jammer dat er geen midi op zit.
Veel pedalen hebben midi....
Je kunt wel via midi/usb het pedaal zelf besturen.

Jammer

ik vind het idee van dit pedaal wel tof.
Maar de missende midi i/o voor pedalen maken dat dit voor studio gebruik maar weinig toevoegt.
Het enige dan dat je gewoon pedalen zonder level shifting an gebruiken.
Dus de meerwaarde is dan meer voor live door met een laptop vst's te kunnen benutten.

Idd houd ik het ook maar bij "Abletons external audio" .

ik vind het idee van dit pedaal wel tof.
Maar de missende midi i/o voor pedalen maken dat dit voor studio gebruik maar weinig toevoegt.
Het enige dan dat je gewoon pedalen zonder level shifting an gebruiken.
Dus de meerwaarde is dan meer voor live door met een laptop vst's te kunnen benutten.

Idd houd ik het ook maar bij "Abletons external audio" .
Voor gitaristen is dit wel van waarde. Je plugt je laptop in via een USB-c kabeltje et voilà.

Nou als hij goed midi had was het wel wat voor me.
Ik speel ook gitaar en gebruik gitaar pedalen ook op synths etc.

best cool, beetje diy als niet techisch genoeg bent.
Leuke dingen komen er uit zeg.

"Allemaal met een simpele USB-verbinding. En onafhankelijk van je huidige audio interface."

Dat stukje vind ik interessant en belangrijk. Het klinkt namelijk als een Overbridge-achtige integratie, waarbij je geen aggregated interface nodig hebt (die je latency om zeep zou helpen). Dus een plugin die rechtstreeks communiceert met hardware, los van je centrale audio interface. Dat zou tof zijn!

Ja dat stukje "En onafhankelijk van je huidige audio interface." Heb ik er zelf bij geplakt want dat stond ergens anders op de site.
Dit is eigenlijk de hoofd reden dat ik dit ding interessant vind.

Zo kun je dus altijd een stereo fx chain als plugin droppen.

Het is maar de vraag hoe zich dat latency gewijs gaat gedragen.

Bij de Analog Rytm merk ik geen storende latency t.o.v. mijn main audio interface, maar het zal waarschijnlijk wat driver-afhankelijk zijn. Je hebt bij zo'n custom USB-implementatie sowieso een driver nodig en een driver is natuurlijk wel een nadeel, omdat je niet weet hoe lang deze in de toekomst ondersteund zal worden. Bij Elektron vind ik dat niet zo'n risico omdat al hun hardware van dezelfde USB driver afhankelijk is (net als bij RME), maar dit voelt iets meer als een los project van Electro-Harmonix. Mocht de verkoop tegenvallen, dan zal de driver-support eerder stoppen.

Voor in de studio zie ik er het nut er niet van in. Daar hebben de meesten wel een interface en een reamp + eventueel een DI liggen en kan je ook direct monitoren. Ook ben je flexibeler met een switch voor meerdere routing mogelijkheden. En voor live zie ik het nut ook niet echt eigenlijk, wil je als gitarist vst effecten met latency en gedoe met een laptop?

Voor in de studio zie ik er het nut er niet van in. Daar hebben de meesten wel een interface en een reamp + eventueel een DI liggen en kan je ook direct monitoren. Ook ben je flexibeler met een switch voor meerdere routing mogelijkheden. En voor live zie ik het nut ook niet echt eigenlijk, wil je als gitarist vst effecten met latency en gedoe met een laptop?
Old school jongens niet, maar ik ken wel gitaristen die dit doen. Met name in het experimentele genre, en muzikanten die een hele compacte setup ivm reizen.

Back