rœl
Stamgast
Je hebt volledig gelijk, maar de muziekindustrie is minstens net zo pervers, zonder enig moreel besef en zeer arbitrair.Mijn probleem met subsidies voor kunst is het arbitraire (of juist vriendjesgedoe) met wie ze wel of niet krijgt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je hebt volledig gelijk, maar de muziekindustrie is minstens net zo pervers, zonder enig moreel besef en zeer arbitrair.Mijn probleem met subsidies voor kunst is het arbitraire (of juist vriendjesgedoe) met wie ze wel of niet krijgt.
Dit hoor je vaak als laatste zin in een discussie. Vooropgesteld dat dit klopt wat je zegt, heb je gelijk en kunnen we stoppen met discussiëren. Mijn mening is echter dat dit een dooddoeber is, een citaat ter meerdere eer en glorie van de status quo. Wat mij betreft is degeneratie van muziek een feit. Nu erger dan ooit. En dat komt door de schaalvergroting. Nooit is de totale wereldmacht over commerciële muziek in handen geweest van een zo kleine groep mensen die zo weinig goeds voorhebben met alles behalve hun eigen rijkdom.The more things change, the more they stay the same. Verder wordt er al ruim 4.000 jaar gedocumenteerd dat de 'jeugd van tegenwoordig' geen smaak heeft, lui is en geen respect heeft voor ouderen.
Ze vinden zichzelf in elk geval belangrijk genoeg dat ze het normaal vinden dat anderen ongevraagd in hun levensonderhoud moeten voorzien in plaats van dat ze hun eigen broek ophouden. Dat er vaak een spanningsveld zit tussen commercie en artistieke integriteit zie ik natuurlijk ook wel, en massa is kassa. Wat natuurlijk wel bijzonder is enerzijds de massa verketteren maar tegelijkertijd wel verwachten dat diezelfde massa de boel boven water houdt.Hiermee bepaal jij dus dat er makers zijn die "zichzelf belangrijk vinden". Dat is jouw mening. Dat er "niemand op hun werkjes zit te wachten", komt naar mijn mening omdat de massa alleen maar in slaap gesust wil worden met wat het al kent. Door de commercie de kunst te laten sturen maak je alles kapot, daar geloof ik in. Dat zou je als maatschappij moeten willen tegenwerken, en dat kan met een beetje steun.
Maar dat is dan weer jouw mening. Ik heb na 30 concerten en festivals in 2025 ook voor 2026 alweer een ramvolle concertagenda tot in elk geval de zomer, en het overgrote deel van die artiesten zijn nog nooit op een mainstream muziekkanaal voorbij gekomen. Het is er allemaal, maar je moet het opzoeken. Op de radio en TV anno nu zul je het in elk geval niet vinden.Dit hoor je vaak als laatste zin in een discussie. Vooropgesteld dat dit klopt wat je zegt, heb je gelijk en kunnen we stoppen met discussiëren. Mijn mening is echter dat dit een dooddoeber is, een citaat ter meerdere eer en glorie van de status quo. Wat mij betreft is degeneratie van muziek een feit. Nu erger dan ooit. En dat komt door de schaalvergroting. Nooit is de totale wereldmacht over commerciële muziek in handen geweest van een zo kleine groep mensen die zo weinig goeds voorhebben met alles behalve hun eigen rijkdom.
Ik schrijf toch nergens dat ik mij met de huidige wereld verzoend heb of dat ik tegen oneerlijkheid kan? Het lukt me wel steeds beter om externe zaken niet voor interne onrust te laten zorgen, om dingen niet dramatischer te maken dan ze zijn, en mij te focussen op zaken die ik wél kan beïnvloeden. Ik vind dat je het allemaal erg zwart-wit laat klinken, alsof geluk en welgesteldheid tegenpolen zijn: je bent óf gelukkig, óf welgesteld. Dat klopt natuurlijk niet, het kan prima hand in hand gaan (of allebei afwezig zijn).Ik hoor je, @Phontaq en word een beetje bang. Je beschrijft inderdaad de maatschappij zoals die is. Maar ik word onvoorstelbaar bang van de maatschappij zoals die is, ik vind dat wij in een afschuwelijke wereld leven. Jij hebt je ermee verzoend, ik ben blij voor je, maar ik weet dat mij dat nooit gaat lukken. Ik kan extreem slecht tegen oneerlijkheid. Ik zou in een utopie willen leven, als in dat ik nog kan dromen. Ik leef liever het naïeve leven van de idealist dan van de rijke realist. En inderdaad, ik ben meer gelukkig dan welgesteld. Maar ook doodsbang.