Alien Life form (dark wave)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Dit keer een duik in de Dark Wave.
Oftewel, new wave met een gothic mineur ondertoon, treurige strijkers, deprimerende pianoklanken en dito teksten.

Leuk zo?
Mijn stem is van nature al vrij laag, maar dat is hier nog wat donkerder aangezet.
Veel saturatie en compressie op mijn stem. Is dat cool zo, of is 't overdone? Niet te crispy?

Instrumenten
Drums – AD2
Bass – EZbass
Bass pad – Lowdown Cherry Audio
Feedback ‘guitar’ – Ample, BC Acoufiend, Amplitube
Felt piano – OT Sine
Harmonium – OT Sine
Solina strings – UVI
Oboes (end of song) – Decent sampler
Gong – Sampletank

Lyrics
De tekst gaat over een vriendelijke alien die asiel aanvraagt op Aarde en – echt superlief – zelfs een cadeautje voor ons meebrengt.
3 x raden hoe dat eindigt…

Groetjes, Dorian :doei:

Alien life form artwork.jpg

Laatst gewijzigd:
Het vuurpeloton ?
In de lyrics wordt hij gespietst en in de brand gestoken op een staak, zodat er niet nog meer van die blije hippie aliens naar aarde komen.

Leuke jongen hoor, die Dorian. Helemaal geen duister kantje of zo :engel: :D

de stem is aanwezig genoeg om de tekst te verstaan, ik had wel zin in ietsje meer bass aanwezig.
Mag ik je uitdagen om (nog?) eens in eigen taal te zingen?

Mag ik je uitdagen om (nog?) eens in eigen taal te zingen?
Wie weet wie weet meneer Klinkske. Ik sta daar wel voor open, maar dan wordt het wel punk met veel fuzz gitaar en zo, of iets anders ruigs.
Ik heb overigens een keer bij een eenmalig gelegenheidsbandje een Doe Maar cover gezongen op 't podium. Dat beviel eigenlijk best.
Maar eerst nog even zo'n 10 andere songs afmaken die nu half af zijn :erm:

Hm,. mocht je zelf iets hebben liggen en je ziet voor je dat ik daarop iets in 't NLs zing, dan lijkt me dat ook top. :)

Laatst gewijzigd:
Vette track!!
In tegenstelling tot enkele anderen vind ik de vocal hard genoeg zo (echter; niet op studio speakers geluisterd)
[compliment modus aan]Je stem doet me wat denken aan Bowie[/ ;)]

Van mij mogen de drumsounds rond 2:20 wat meer naar voren komen en ook je snare ligt wat ver in de mix en is wat dun gemixt. Geeft nu goed ruimte aan de vox en andere geluiden die voorrang hebben, maar het valt me toch op wanneer ik specifiek naar de snare luister.

diep (de tekst)

Thanks!

Ja de tekst lijkt op ’t eerste oog grappig bedoeld, maar ’t gaat stiekem over de beschamende cognitieve dissonantie waar een aanzienlijk deel van de mensheid aan lijdt. Men betiteld zichzelf graag sls “open-minded en meelevend", maar in de praktijk geldt dat veelal enkel binnen het eigen aangeharkte tuintje.

Hier de hele songtekst:

Have you seen the alien life form
We told him not to visit our world
No one loves such an alien life form
He ran from some plane that we don’t know

He must be wicked
He must be foul
He cannot be humane
For they have no soul

No one speaks the alien tongue
But look, he brought us a gift at the gate
Still there’s something in the way he looks
Some say he is kind but we don’t want to know

They are all wicked
They are all foul
They cannot be humane
For they have no soul

We scared off the alien ship
As a warning we burned one at the stake

We are not wicked
We are not foul
We are humane
We have a soul

Laatst gewijzigd:
Van mij mogen de drumsounds rond 2:20 wat meer naar voren komen en ook je snare ligt wat ver in de mix
Damn, nog even beluisterd en je hebt een goed punt met die snare.
Hij mist voornamelijk low-mid oomph.
Ik ga ‘m nog aanpassen voordat ie opnieuw wordt geupload.

Thanks! :) (ook voor het zang compliment… bloos)

Heel cool! En ik vind de vocalen heel goed in de mix liggen, eigenlijk.

Mag ik je vragen naar de effects chain op je vocals? Ik ben met een vergelijkbaar project bezig, maar ik vind het heel moeilijk om de vocals 'goed' te krijgen... je hebt ook echt wel een goede stem hiervoor. Complimenten!

Thanks!

Ja de tekst lijkt op ’t eerste oog grappig bedoeld, maar ’t gaat stiekem over de beschamende cognitieve dissonantie waar een aanzienlijk deel van de mensheid aan lijdt. Men betiteld zichzelf graag sls “open-minded en meelevend", maar in de praktijk geldt dat veelal enkel binnen het eigen aangeharkte tuintje.

Hier de hele songtekst:

Have you seen the alien life form
We told him not to visit our world
No one loves such an alien life form
He ran from some plane that we don’t know

He must be wicked
He must be foul
He cannot be humane
For they have no soul

No one speaks the alien tongue
But look, he brought us a gift at the gate
Still there’s something in the way he looks
Some say he is kind but we don’t want to know

They are all wicked
They are all foul
They cannot be humane
For they have no soul

We scared off the alien ship
As a warning we burned one at the stake

We are not wicked
We are not foul
We are humane
We have a soul
Tof om de tekst te lezen, ik ben altijd erg slecht in het horen van de woorden van een tekst. Ik luister altijd naar klank. Nu ik het lees zie ik pas de dubbele bodem ;)

Mag ik je vragen naar de effects chain op je vocals?
Cool, altijd leuk om tricks uit te wisselen. Heb je aan mij een goeie.

In dit geval veeeeeel plugins, want ik moest mijn lage stemgeluid over in-your-face instrumenten zien te tillen die soms ook hoger van toon zijn dan de zang.
Zang opgenomen met een Austrian Audio OC18 mic.
DAW = Mulab.
De plugins starten links en zijn per rij naar rechts doorgelust (zie screenshot):

Screenshot 2026-02-14 at 20.29.44.png

1. AConsole = Sonimus console emulatie, zodat het minder klinisch in-the-box klinkt
2. Fabfilter gate (om wat achtergrondgeluid eruit te filteren zoals langsrijdende auto’s en vogels buiten)
3. Virelia = channel strip (subtiele EQ en klein beetje compressie)
4. Fabfilter De-esser
5. Subtiele pitch correctie (not too much)
6. Littleradiator = vrij ruige preamp voor extra karakter. Veel saturatie op vocal werkt goed bij dit genre.
7. Mic room = simulatie sjieke Neumann mic (niet dat de gebruikte OC18 mic niet sjiek is, maar deze klinkt net wat beter in deze song)
8. Fabfilter EQ = o.a. sublaag eruit filteren, en boosten mid frequenties
9. Tipsy = tilt EQ en saturatie zodat stem wat “lichter” klinkt en niet te boxy; is in deze song nodig, gebruik ik verder eigenlijk nooit
10. VPRE-31A = hele subtiele preamp die een stabiel karakter geeft aan elke opname
11. 3348 tape = mijn favo simulatie tape opname, geeft ultra smooth vibe
12. LA2A optische compressor = klassieke compressor op vocal; combineer ik vaak met een FET compressor maar toevalllig in deze song niet
13. Sonnox soften = tweede de-esser om de saturatie van de Littleradiator preamp en Tipsy plugin iets te temmen
14. Effector Vibracula = lichte vibrato; geeft extra karakter aan mijn stem, mits subtiel gebruikt
15. Limiter = beschamend nodig… :o: omdat m’n metertje soms in het rood sprong en ik geen zin had in opnieuw gainstagen
16. Harmonic Maximizer = zeer goeie en uitgebreide exciter waarmee je ook harmonischen in mid frequenties omhoog kan halen

Verder 2 sends naar een los reverb en een delay kanaal. De UAD Capitol is een bloedmooie chamber reverb. De Trackspacer die ervoor staat is sidechain gevoed met de rauwe vocal opname zelf, zodat de reverb geducked wordt als de stem klinkt en de zang niet verzuipt in galm. Je kan de galm dan flink harder zetten, met een lush reverb tail.

De send naar de Valhalledelay is automated en zorgt voor die lofi reflectie soms een maat later.

Als je meer wil weten dan roep je maar :)
Je mag me eventueel ook je song sturen en dat ik er iets zinnigs over probeer te zeggen.

Groet, Dorian

Laatst gewijzigd:
Nieuwe upload naar aanleiding van jullie comments:

- Vocal ietsje harder (daar waar nodig)
- Snare heeft meer oomph
- Drums in sommige breaks iets harder (automation)
- Bas ietsje steviger verankerd in de mix
- Paar irritante klikjes eruit gesloopt

Dank iedereen tot zover voor het meedenken! :)

Mooi! Heb hem geconverteerd naar mp3, dan kan ik hem degelijk taggen en normaliseren in de map. Woensdag aanstaande wordt ie gedraaid. Prachtig!

Thnx

Gloomy :)

Back