Vraag over modulecalibratie

Nulstrøm

Ingeburgerd
Hallo allen,

Ik heb zojuist mijn Befaco Oneiroi van 1.1 naar 1.2 geflashed. Daarbij hoort calibratie met voltages. Ik heb zelf geen hele nauwkeurige voltagesource buiten wat in mijn Rack zit dus ik heb Intellijel Triplatt via Mordax Data gebruikt en voor calibratie de output gemeten met multimeter. De vraag is, hoe belangrijk is nauwkeurigheid hier? Bij onder de 2 zit ik op een duizendste nauwkeurig, boven op een honderdste. Is dat nauwkeurig genoeg voor V/Oct precisie?

Ik vraag mij daarnaast ook af wat andere mensen gebruiken voor exacte voltagesources als er gecalibreerd moet worden.

Alvast bedankt voor de inzichten! Groet!

wat andere mensen gebruiken voor exacte voltagesources als er gecalibreerd moet worden.
Ik gebruik zelf een Kenton MIDI naar CV convertor of mijn precision adder (vpme.de T42) en een tuning app op mijn telefoon. Vast niet heel precies, maar voor mij goed genoeg.

Ik moet even terugkomen op mijn eigen vraag omdat ik inmiddels wat problemen verder ben haha. Afstellen van exacte voltages is 'n aardige uitdaging met potmeters. Ik kwam er achter dat zelfs op je stabielste pot microdrift zit dus is exacte afstelling heel lastig, vooral als je op 3 cijfers achter de komma gaat werken. Nou is op honderdste nauwkeurig genoeg volgens alle bronnen omdat kleinere verschillen niet hoorbaar zouden zijn, maar mijn wetenschapsbrein wilde toch nog meer informatie. Blijkt het dat ik twee modules in mijn rack heb die digitaal stabiele voltages uit kunnen sturen waaronder de Data zelf die ik alleen gebruikte voor monitoring. In de voltmonitor kun je de 4 outs instellen op een fixed voltage wat ik al die tijd gemist heb, en mijn multimeter is er heel blij mee (minder dan 0.2% afwijking). Na opwarmen en een autocal run van de Data blijkt dat mijn beste voltage bron die bovendien erg makkelijk in te stellen is. Ook vond ik een methode met Pam's Pro Workout die ook aardig nauwkeurig is (level 0%, offset 20%/1V, 40%/2V, etc, is tot op 2 cijfers achter de komma nauwkeurig).

Zou iemand zich nou afvragen wat een handige manier is om modules met voltages te kalibreren die de Data en/of Pam's bezit (zullen de meesten van ons wel zijn denk ik), misschien helpt dit.

Hah, ik heb dit vandaag ook maar geprobeerd en dat met de cv.ocd gedaan. Met een multimeter er naast de dichtsbijzijnde midi noot gepakt die het beste in de buurt van de 2/5/8V kwam en op zich lijkt het zo "goed genoeg" :)

Back