Éliane Radigue (Parijs, 24 januari 1932 – 24 februari 2026) R.I.P.

Éliane Radigue (Parijs, 24 januari 193224 februari 2026) was een Franse componiste van minimalistische muziek. Ze kiest ervoor om enkel gebruik te maken van aanhoudende geluiden, bekend als drones. Zij plaatst de schoonheid hiervan op het kruispunt van minimalistische, elektronische en spectrale stromingen. De spirituele dimensie van haar composities geeft haar muziek een meditatief karakter. Tot 2000 componeerde ze haar werken met behulp van een ARP 2500 modulair systeem en bandrecorders. Sinds 2002 werkt ze samen met verschillende muzikanten aan stukken voor akoestische instrumenten.

641509845_25974497535547071_3824644036096139142_n.jpg

Dan hoor ik toch liever 20 minuten lang een sequencerstuk ala Klaus Schulze, Lauf Der Dinge. Maar Rest In Peace.

Mja, die gezapige belegen Duitse kaas word ik dan weer niet blij van. Dan vind ik het werk van deze dame toch een stuk interessanter. Maar het kan naast elkaar bestaan en het is geen wedstrijd, da's het leuke van muziek. Ik ga eens wat dingen van haar beluisteren.

Weer een vrouw waar ik nog nooit van had gehoord.

Interessant leven en werk!

Interessante en prikkelende muziek mijns inziens, en, blij dat het reactie uitlokt. Op een of andere manier doet de hierboven staande vergelijking tussen haar muziek en die van Klaus Schulze me denken aan het - overigens volgens mij fantastische - boek "Zen & The Art Of Motorcycle Maintenance" waar Robert Maynard Pirsig (de auteur) het volgende aanhaalt: de mens kijkt naar de wereld of door een romantische of door een klassieke bril. In dat boek wordt een motorfiets gebruikt om dit toe te lichten: romantisch = creatief/intuïtief/het extern esthetisch waarneembare versus klassiek = rationeel/analytisch/technisch/interne esthetiek. Ikzelf denk dat een mix perfect mogelijk is, beide kunnen hand in hand gaan, maar in een vergelijking tussen Schulze en Radigue kan dit idee wel aangehaald worden ;) Zo ook andere vergelijkingen mogelijk zoals daar zijn Piter Paul Rubens versus Mark Rothko, en, uiteraard zijn er nog vele andere vergelijkingen mogelijk.

Back