Waldorf onthult de Iridium MK2

Update 5 maart 2026:

De Waldorf Iridium Desktop MK2 heeft een vernieuwd binnenwerk gekregen. De Multi-Engine-Synthesizer heeft een nieuwe CPU, een uitgebreid sample-RAM en Flash-geheugen en een nieuwe synthese-engine.

waldorf-iridium-desktop-mk2-synthesizer-aufmacher-2048x1212.jpg

Oorspronkelijk bericht 1 maart:

Al gemeld in de Quantum/Iridium-draad maar in afwachting van meer nieuws ook alvast een nieuwsbericht:

een nieuwe synth van Waldorf in het formaat van de Protein.

Het (gespiegelde) zijaanzicht van het apparaat doemt op uit de duisternis. De schuine weergave suggereert een console-achtige lay-out, vergelijkbaar met de Protein. Aan de bovenkant zijn verschillende rijen draaiknoppen en verlichte knoppen zichtbaar – of beter gezegd, te onderscheiden.

Laatst gewijzigd:
Eindelijk een 3rd wave competitor?

Lijkt meer knoppen te hebben dan een Protein. Ik schat dat ie een of twee maatjes groter is.

Zeker, maar of je daar nu blij van wordt... Op de Protein is het al klein zat allemaal.

Ik hoop op een compacte desktop-versie van de Waldorf Wave. Maar misschien stoppen ze gewoon een andere engine uit de Iridium/Quantum (bv. de granular, resonator of kernel engine) in een los budgetvriendelijk kastje.

Qua maat ziet deze er wel groter uit dan de Protein. Eerder de maatvoering van de M of Iridium Desktop. Het frontpanel van de Protein staat ook niet zo schuin. Of misschien is het gewoon nieuwe firmware... :D

We zullen het weer zien, dat teasen lijkt voor mijn gevoel weer erg hip sinds die TR-1000 teaser van vorig jaar.

Laatst gewijzigd:
Kyra, the next generation :-)

Toch wel gaaf dat we weer braaf achter de marketeers aanmarcheren, als sheeple achter de rattenvangers van Hamelen Remagen.

Leaks bestaan tegenwoordig niet meer. Hele marketing wereld heeft dat omarmd als onderdeel van de marketing. Allemaal strategisch ’gelekt’.
Daar vergis je je in. Het is zeker waar dat georkestreerd lekken voorkomt om hype op te bouwen, maar veel fabrikanten zijn alsnog echt niet blij als er dingen lekken buiten hun regie om. En dat komt nog vaak genoeg voor.

Laatst gewijzigd:
Back