Waldorf onthult de Iridium MK2

Update 5 maart 2026:

De Waldorf Iridium Desktop MK2 heeft een vernieuwd binnenwerk gekregen. De Multi-Engine-Synthesizer heeft een nieuwe CPU, een uitgebreid sample-RAM en Flash-geheugen en een nieuwe synthese-engine.

waldorf-iridium-desktop-mk2-synthesizer-aufmacher-2048x1212.jpg

Oorspronkelijk bericht 1 maart:

Al gemeld in de Quantum/Iridium-draad maar in afwachting van meer nieuws ook alvast een nieuwsbericht:

een nieuwe synth van Waldorf in het formaat van de Protein.

Het (gespiegelde) zijaanzicht van het apparaat doemt op uit de duisternis. De schuine weergave suggereert een console-achtige lay-out, vergelijkbaar met de Protein. Aan de bovenkant zijn verschillende rijen draaiknoppen en verlichte knoppen zichtbaar – of beter gezegd, te onderscheiden.

Laatst gewijzigd:
Zo begreep ik het ook. In de deep dive kan je het horen/zien. Ik had meer gehoopt op een alternatieve take op Granular, maar dit ziet er ook wel heel krachtig uit.

Denk aan een wavetable scan. Dat kan met een envelope, aftertouch, lfo etc.
Ipv single cycle waves scan je met seeds door timbres van oscilators.
Zo zit je niet vast aan 1 osc sound maar kun je die over tijd veranderen.

Dat begrijp ik er iig van.
Ik begrijp de mechanics, maar hoe dat nu klinkt is me nog steeds onduidelijk en Waldorf maakt het er niet duidelijker op. Tot nu heb ik nog niets gehoord waardoor ik de MKI zou inruilen of upgraden

Maar even hopen op een review van bv Loopop of Sonicwave en anders maar ergens uitproberen.

Heel mooi bakkie, waarschijnlijk ook een hele mooie prijs, Waldorf kennende.

Heel mooi bakkie, waarschijnlijk ook een hele mooie prijs, Waldorf kennende.

Je krijgt er ook wel in 1 keer 5 synthengines, (straks 6) voor. Als je zo rekent heb je per engine hele schappelijke Uli-prijzen.

Nu nog Doom op het aanraakscherm en Tetris op de Iridiumpads

Mijn Iridium Keyboard staat al een paar jaar werkeloos te wachten op een opname, dus de uitbreidingen, hoewel interessant, zijn vooralsnog aan mij niet besteed.
Ik vond lang niet alle klanken in de demo muzikaal bruikbaar, sommige wel voor griezelfilms. Toenemende complexiteit staat niet automatisch garant voor toenemende klankkwaliteit.
Om de zaden (zo klinkt de term seeds een stuk minder hip) na te bootsen zou je tussen de drie oscillatoren met elk een andere synthesevorm kunnen wisselen of de volumes van een aantal gelaagde synthesizers kunnen moduleren. De Korg Multi/Poly is ook viervoudig multitimbraal en kan ook de timbres in een bepaalde volgorde aftasten.

Mijn Iridium Keyboard staat al een paar jaar werkeloos te wachten op een opname, dus de uitbreidingen, hoewel interessant, zijn vooralsnog aan mij niet besteed.
Ik vond lang niet alle klanken in de demo muzikaal bruikbaar, sommige wel voor griezelfilms. Toenemende complexiteit staat niet automatisch garant voor toenemende klankkwaliteit.
Om de zaden (zo klinkt de term seeds een stuk minder hip) na te bootsen zou je tussen de drie oscillatoren met elk een andere synthesevorm kunnen wisselen of de volumes van een aantal gelaagde synthesizers kunnen moduleren. De Korg Multi/Poly is ook viervoudig multitimbraal en kan ook de timbres in een bepaalde volgorde aftasten.
Wat let je dan om een heel album te schrijven met alleen de iridium? Zonde om er niets mee te doen lijkt mij.

Andere instrumenten die beter bij de passen bij de muziek waar ik nu aan werk. Maar hij komt wel aan de beurt, dat beloof ik.

Het duurde ff wat langer, maar hij is eindelijk geleverd!

Mooi apparaat, build kwaliteit is top (maar dat vond ik ook al bij de M), hopelijk zijn de problemen die er met de MK1 waren ook echt helemaal opgelost met deze nieuwe run.
AFgelopen weekend wat presets in wat tracks in progress geprobeerd, wat gelijk opvalt is hoe goed deze synth in de mix valt! Ik denk dat ik hier wel vrienden mee ga worden.

Vandaag maar eens kijken hoe makkelijk het is om nieuwe sounds te maken.

1777396563972.jpeg

Waldorf heeft zojuist de mails verstuurd over de upgrade voor bestaande Iridium en Quantum bezitters. Je kunt nu een aanbetaling van €50 doen om een plaats in de rij voor de upgrade te krijgen:

1786549570652.png

1786549587854.png

Back