Smackos 'Come for the Universe Stay for the Clowns' album

smackos

Gepokt en gemazeld
Weer eens een nieuw Smackos album op mijn Nightwind labeltje deze heeft als titel 'Come for the Universe Stay for the Clowns' (NW048)
lekker extra duister maar wel nog met gezellige melodietjes hoor

Op Bandcamp te beluisteren en te downloaden:

Wat achtergrond info over de gear die gebruikt is:

Yamaha PSS A50 keyboard (das een soort mini homekeyboardje met een hele coole arpeggiator en zelfs een filtertje)

Realistic Concermate 500 sampler (de Amerikaanse Radioshack versie van de Casio SK1)

Casio H3000 Synth (stiekem best dikke analoge hybrid vermomd als homekeyboard dat filter is echt smeuig en fijn klinkend)

CTS-1000V synthesizer (die voice synth is best wel useless en een ultieme gimmick die ja na 1x gebruiken wel hebt gehoord - maar is wel gebruikt op dit album :D desallnietemin is het 'synth' keyboard gedeelte (wat hetzelfde is als de CTS-500) wel echt supercool en erg bruikbaat- zit ook nog een samplertje in ook en die FX zijn echt goed)

Novation Mininova synthesizer - is all over the place op dit album vooral voor de vocoder - maar het laatste nummer is bijna alleen de Mininova - ik moet zeggen dat het voor simpele synth geluiden echt te iel is ofzo, bass, leads etc hebben weinig karakter geen mojo maar wel goed voor rare FX geluiden en als vocoder / voice FX synth is die echt subliem :)
Maar met een Graphic EQ erachter kom je toch soms ook een heel eind om een iele synth wat meer magic te geven.

Alesis QS6 synthesizer - had deze van Arjen van het forum hier voor een zacht prijsje, een middagje gebruikt en dat 'Wildlife Management Office' nummer ermee gemaakt, voor een US rompler uit de jaren 90 heeft die wel een mooie sound met goed stevig mid laag en 'body', veel karakter gedefinieerde sounds in het klank spectrum so to speak. Had deze toch weer weggedaan vrij snel en is terecht gekomen bij Alina Valentina als main keyboard in de liveshows van de blackmetal band Invunche.

Roland JD800 (in keyboard split mode op het nummer 'The circus has left the town) het blijft toch f*ckin dik wat je met die 4 oscs kan doen in 1 patch - de waves zijn een beetje iel, toch wat lacking in definition (als je het met een Alesis QS6 vergelijkt b.v.) maar het blijft feest met al die slidertjes!

en FX kan ik me zo 123 niet meer precies herinneren, maar zeker een zoom CDR iets die blauwe - ook qua karakter zijn die effecten net niet maar het is natuurlijk de truck om een goeie combi te bouwen (je komt best in de buurt van een Midiverb II als je bv een lijntje hebt met een shimmer verb -> bit crusher op 12bit -> graphic EQ om het wat spice te geven echt een leuk handig ding hoor
Quadraverb en Midiverb II en Roland DEP5 en die delay uit die serie ben ff de naam vergeten zal ook wel een Roland multidimensional space reverb SRV330 inzitten ergens dat is een fijne reverb die ik vaak gebruik wel.

Attachments

• smackos insta cover.png
    smackos insta cover.png
    2,2 MB · Bekeken: 50
Ga er zeker naar luisteren.

Hey als ik me goed herinner is dat nummer allemaal met een Novation Mininova gedaan misschien de arpeggiator gebruikt of in Ableton de sequence geprogrammeerd (denk ik eerder want er
zit een langere gate op een van de nootjes) je kan met die nummer knopjes op de mininova een beetje het ritme programmeren ook wel. Qua sound design vrij simpel triangel sinus achtige soundje of heel erg gefilterde scherpere wave, richting 'maak een synthetische koebel' en dan een beetje met de harmonics/filters klooien kom je er wel ;)

Concertmate 500 in Come for the Universe...!

De mijne heeft het helaas begeven. Had de beste slechte 'sampler' ooit

Back