Focusrite trakmaster platinum channel strip voor microfoon opnames

Nicolas 2000

It's a household name
Ik heb dus een Focusrite trakmaster platinum (niet pro) channel strip voor mijn microfoonopnames. Werkt goed, met de preamp en de EQ in gebruik kan ik opnames met -voor mijn doen- zeer lage noise floor maken die toch een goede signaalsterkte hebben. Hij doet dus wat hij moet doen en de stap vooruit ten opzichte van mijn "hobbyist mengpaneeltje mic input preamp" is madness.

Het enige waar ik tegenaan loop: de Focusrite heeft ook een optische compressor ingebouwd. Om het even hoe ik die instel, komt er een hoorbare ruis (hiss) mee zodra ik de compressor inschakel. Is dit normaal voor dit apparaat dat niet helemaal superduperpro was, of zijn er instellingen waar ik nog op moet letten?

2001-11-trackmaster-1-_NWBOR8Kz0fHixLotLBYmJvoDIzOJtCq.jpg

Ik heb wel een compressor over de eindmix zitten, maar met vocals is het misschien wel eens handig om ook al op het vocal spoor een compressor te hebben. Hoewel het mij nog enorm meeviel hoe stabiel de testopname was zonder compressor.

Als ik zeg "met om het even welke instellingen" dan is dat dus zelfs met compression op minimum, squash uit en make up gain op minimum (voor zover ik mij mijn experimenten herinner). De compressor doet op dat moment dus eigenlijk niks, en toch is de noise floor slechter dan met de compressor uitgeschakeld.

Een alternatief is natuurlijk een goede compressor als insert op het vocal mixerkanaal zetten, bijkomend voordeel is dat dit post-recording is en ik dus nog flexibel ben bij het afmixen. Nadeel is dat het lastig toe te passen wordt bij multitrack vocals. Een noise gate erachter zou misschien ook een oplossing zijn. Maar goed, dat is weeral een probleem oplossen met een nieuw apparaat en ik wil in dit draadje eerst eens horen of de Focusrite compressor bruikbaar te krijgen is.

Laatst gewijzigd:
Was dit altijd al zo of heb je 'm nog niet zo lang (gebruikt)?
Maakt het nog wat uit of je de EQ ervoor of erna zet?

Met hoge makeup gain verhoog je uiteraard de noise floor ook, maar aan je omschrijving kan ik opmaken dat het niet de "compressie" is dit ruis toevoegt.
Kan alsnog wel de compressor zijn of in ieder geval het stukje signal flow wat je toevoegt door de comp in te voegen. Wellicht de knop, of een niet goed afgeschermd draad dat wat ruis oppikt van de overige electronica.

Ik heb hem nog maar 1 dag. Ik hoor de ruis dus ook met make up gain op minimum. Met make up gain hoog wordt het meer, maar er lijkt een inherente dosis ruis te zijn zodra ik de compressor inschakel. Ik zal bij gelegenheid eens testen met de microfoon inputgain op nul en alle compressorsettings op minimaal, om zo te isoleren of de ruis er gewoon "gratis" bij komt als je de compressor inschakelt, zonder dat het een gevolg is van het feitelijke compressen.

compressie is versterking van het zwakste geluid en verzwakking van het sterkste signaal.
Dat je meer ruis hoort met compressie aan is dus normaal.
Maar goed zou de ratio op 1:1 staan en de threshold op 0db dan zou je geen extra ruis of heel weinig extra ruis moeten horen.

Precies, noise uit compressor zou je pas verwachten als je makeup gain boven nul staat.
Niet bij geen compressie en geen extra gain, dan is er iets in het compressie stuk dat ruist of ruis oppikt.

En als je het comp in knopje een beetje wiebelt, hoor je dat terug in de ruis. Ik verdenk die knop of vuil in de makeup gain knop.

Ik zal vanavond eens gericht wat wiebeltests enzo doen. Eerst fotoitje nemen van de overige instellingen die nu naar mijn smaak zijn.

Even alle knoppen en draaiknoppen goed gebruikt, nog wat geëxperimenteerd. Ik denk dat het nu zo goed als nieuw is. Compressor aan voegt nauwelijks noise toe tov uit. De noise klinkt eerder anders dan luider als je de compressor inschakelt (wanneer hij niet compressed). Mits een beetje opletten met hoe je de gains zet, is de noise floor van de totale setup nu zeer laag. Van die orde dat je het met de hoofdtelefoon niet hoort, tot je de output op nul zet en dan hoort dat er toch "iets" verdwenen is. Veel beter kan je het met een microfoon niet verwachten in een setup als de mijne denk ik. En dan nog, die superdode pro studio's gaan dan weer ruis inmixen om het geheel beter te laten klinken. Dat is bij mij automated. :D8o)

Door slapende kindjes kon ik nu niet in de microfoon gaan kelen voor verdere tests, maar volgens mij is er met deze instellingen nog ruim voldoende signaalniveau over om een goede opname te maken zolang iemand net wat meer stemvolume gebruikt dan zwoel fluisteren. Ik moet nog wat experimenteren met richting en afstand van de microfoon en dergelijke, maar dat is finetuning.

Initieel denk ik dat de makeup gain er een groot deel van was. Die staat nu gewoon op minimum (nul zal dat dan zijn). En daar bovenop lijkt het erop dat alle knoppen even in/uit en draaien het verder verminderd heeft.

Dit lijkt me perfect bruikbaar als ik een stem in een mix wil opnemen. Ik weet niet wat het gaat geven als ik bv 4 stemmen op 4 sporen zet, of de som der noise floor dan misschien wat hoog wordt. Voor sampling in de Triton ofzo zal het niet uitmaken, dat is maar 1 spoor en dat knip je strak op het begin van de klank.

In ieder geval, ik heb wat geluk met de aankopen gehad en voor de totaalprijs van microfoon + channel strip is dit een mooi resultaat. Het mocht ook wel enig niveau halen, want het blijft een eind duurder dan mijn knockoff SM58. :)

Back