TAL-J-8X

Patrick heeft weer eens een Roland op de kop getikt en er een emulatie van gemaakt.
tal-j-8x-01.jpg

TAL-J-8X is een instrumentplug-in die het geluid van de analoge synthesizer uit de jaren 80 emuleert, met extra functies die deze synthesizer een frisse twist geven. Zoals altijd heeft TAL een intro sale tot en met het einde van April, dat scheelt weer een paar knaken. Ik ben een beetje bevooroordeeld, omdat ik deze synth mocht beta testen, maar ik vind dat hij wederom een topinstrument heeft gecreëerd. De oscillator modi en de toegevoegde effecten vind ik zelf erg goed gelukt bijvoorbeeld. Hier een paar highlights:
  • Emulatie van de hardware-synthesizer uit de jaren 80 (rev 2 / OS 3.1).
  • Moderne filtermodus die zelfoscillatie mogelijk maakt.
  • Akkoorden creëren en spelen.
  • Arpeggiator met verschillende modi.
  • Hoogwaardige EQ-, Delay- en Reverb-effecten.
  • Aftertouch- en MPE-ondersteuning.
  • Microtuning-ondersteuning (import van tuningbestanden en MTS Client).
  • Inclusief originele fabrieksbanken.
  • Meer dan 600 presets van Electric Himalaya, Saif Sameer, Sound Author, Empty Vessel, VIC-20, TAL, Heat Audio, FMR en anderen.
  • Individuele tuning voor elke stem zet de DCO van de synth om in een VCO.
  • Leest Sysex-bestanden en Sysex MIDI van het hardwareapparaat (toongegevens van JX-8P, JX-10, MKS-70).
  • Kan ook een hardwareapparaat aansturen. Indien ingeschakeld, stuurt het Sysex via de MIDI-uitgang van de plug-in (alleen mogelijk indien ondersteund door de DAW).
Hier de demo tracks van de homepagina:

Meer info vind je hier:

"Patrick heeft weer eens een Roland op de kop getikt" :dubbel:

Ik ben hier totaal niet bekend mee, maar grappige introductie voor een emulatie hoor!

Geen idee wie Patrick is overigens...

Laatst gewijzigd:
Met alle respect, maar doe dan mij maar een duurbetaalde Juno Chorus 8~

Ik heb werkelijk niets tegen digitale synths, zowel in hardware- als softwarevorm vind ik dat een enorme toevoeging, maar dat eindeloze gehang om analoge klassiekers te nabootsen in software-vorm vind ik wel vrij vermoeiend zo langzamerhand....Nou ja... Eigenlijk al jarenlang ;)

Wel de combinatie van de Tal-Pha met mijn hardware Alpha's is alleszins super leuk werken. Dit lijkt mij voor bezitters van een Jx8/10/Mks70 ook weer een super handige tool om patches uit te wiselen, ideeën op te doen en een hoop extra geluiden te maken. Daar kan Roland nog iets van leren ...

Geen idee wie Patrick is overigens...
Deze meneer Kunz verdient best wel wat meer credits IMHO. Ik heb de U-NO-LX, Tal sampler en zijn J-8 en dat zijn erg goede plugins. Heeft niets te maken met 'eindeloos gehang om analoge klassiekers na te bootsen', maar vooral met het uitbrengen van bijna perfecte plugin emulaties die helpen om echt muziek te maken door iemand met een liefde voor de jaren 80 sound van Roland synths. Daarnaast ook nog zeer schappelijk geprijsd met weinig honger naar grote commerciële belangen. Dus eerst maar eens een demo downloaden en spelen met en luisteren naar dit mooie product lijkt me beter!

Wel de combinatie van de Tal-Pha met mijn hardware Alpha's is alleszins super leuk werken. Dit lijkt mij voor bezitters van een Jx8/10/Mks70 ook weer een super handige tool om patches uit te wiselen, ideeën op te doen en een hoop extra geluiden te maken. Daar kan Roland nog iets van leren ...
Wow! Gelijk even opgezocht op dit TAL-site en inderdaad:

-Reads Sysex files and Sysex MIDI from the hardware device.
-Can also control a hardware device. If enabled, it sends Sysex through the plug-in MIDI output (only possible when supported by the DAW).

Interessant, zou ik dan m'n Juno kunnen automaten (bijv. cutoff) via Ableton?

Deze meneer Kunz verdient best wel wat meer credits IMHO.
Dat is helemaal prima. Het was niet bedoeld als disrespect, maar ik heb/had eerlijk gezegd geen idee wie de beste man is en vooral de quote dat hij weer eens een Roland op de kop had getikt vond ik echt erg grappig.

Wow! Gelijk even opgezocht op dit TAL-site en inderdaad:

-Reads Sysex files and Sysex MIDI from the hardware device.
-Can also control a hardware device. If enabled, it sends Sysex through the plug-in MIDI output (only possible when supported by the DAW).

Interessant, zou ik dan m'n Juno kunnen automaten (bijv. cutoff) via Ableton?
Het komt er op neer dat niet elke DAW hiermee overweg kan helaas, maar met Ableton denk ik van wel. Verder kun je in de plugin een (direct)MIDI-out kanaal selecteren en MIDI out device, dus vrij eenvoudig te testen met de demo denk ik.

Laatst gewijzigd:
Ik kreeg vandaag ook nog 15% extra loyalty discount bij aanschaf van de J8X. Weet niet of iedereen met een TAL account die extra korting krijgt, maar voor 't geval hij al op je lijstje staat om te kopen... doe er je voordeel mee...

Insta buy ofc, TAL is een van de betere, super...

TAL is geweldig, maar ik zie eerlijk gezegd geen toegevoegde waarde ten opzichte van de gratis Pg8x. Die kan ook sysex van de jx8p en jx-10 lezen. Dat is mijn favoriete plugin aller tijden.

@Timecop - De PG8X is ook een meer dan prima synthesizer, maar mist - voor mij althans - een aantal zaken die modernere plugins helaas wel hebben. Denk hierbij aan het resizen van de GUI, onboard-effecten, een zelf resonerend filter en CLAP/VST3-support om er maar een paar te noemen. Ik vind de GUI van de PG8X wel enorm geslaagd en ook de tweakability van de chorus (noise mix).

Voor de geïnteresseerden, hier zijn wat sounds die ik ervoor heb gemaakt :)

Meer info hier: Analog Octane X | Solidtrax

Ik ga de demo maar eens uitproberen. Ben benieuwd hoe hij naast de PG8X presteert. TAL maakt zeer goede plugins. Ik heb al de TAL U-NO-LX-V2 en de TAL-Bassline-101 en de TAL J-8. The Tal-Pha vind ik ook interessant. De Roland SH-101 en de Alpha Juno-2 waren ooit mijn alleerste monosynth en mijn allereerste polysynth (Lang geleden ook al weer verkocht). Dus die Tal-pha moet ook in mijn verzameling. Ik heb ook altijd wel van de sound van de JX8P gehouden.

Back