Ambient is geen muziek genre

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ambient is minder een afgebakend genre en meer een ervaringstoestand.

<modknip>

Tribal en volksmuziek deden dit al lang vóórdat het woord ambient bestond.
De moderne ambient sluit daar eigenlijk op aan, maar met elektronische middelen.

Dus Brian: We have been there and done that :-)

Last edited by a moderator:
Tribal en volksmuziek deden dit al lang vóórdat het woord ambient bestond.
De moderne ambient sluit daar eigenlijk op aan, maar met elektronische middelen.

Dus Brian: We have been there and done that :-)
We all stand on the shoulders of giants.

Veel tribal/etnische muziek is juist wel heel erg gericht op het hypnotische effect van ritmes, dat is bij ambient over het algemeen niet zo. Wat dat betreft zie ik meer een link tussen de psychedelische dance varianten en tribal/ethnisch dan bij ambient.

Ik heb behoorlijk veel onderzoek gedaan naar psychoacoustics (voor mijn Naptime projectjes met name) en het is een fascinerend onderwerp. Er is best de nodige wetenschappelijke onderbouwing te vinden waarom sommige dingen werken zoals ze werken, maar helaas ook veel zweverij en kwakzalverij van wannabe Jomanda's dus een kritische blik blijft wenselijk.

Ik ga zelf niet de tijd nemen om op een LLM-gegenereerde post te reageren, dus bij deze net als de openingspost een reactie van een LLM.

Hardstyle is minder een afgebakend genre en meer een ervaringstoestand.

Het is muziek die niet zozeer je aandacht opeist, maar je bewustzijn overneemt.
Precies dat gebied tussen controle en totale overgave, waar tijd verdampt en je hartslag leidend wordt.
In veel traditionele muziek — barok van Bach bijvoorbeeld, maar ook gregoriaanse gezangen — hoor je hetzelfde principe:
  • herhaling
  • duidelijke structuur
  • focus op ritme, spanning, resolutie
  • muziek als ervaring, niet als achtergrond
Dat is ook waarom hardstyle zo goed werkt zonder complexe harmonieën in klassieke zin.
Het gaat niet om een compositie, maar om een energiegolf waarin je kunt verdwijnen.
Die staat tussen concentratie en extase wordt vaak “flow” genoemd.

In die toestand:
  • je rationele denken zakt weg
  • patronen worden voorspelbaar maar bevredigend
  • emoties komen direct, zonder analyse

Klassieke muziek deed dit al lang vóórdat het woord hardstyle bestond.
De moderne hardstyle sluit daar eigenlijk op aan, maar met kicks.

Dus Brennan: we have been there and done that :-)

Beschouwingen over ambient zijn vaak net zo slaapverwekkend als het genre zelf. :gaap:

Zet nu even snoeiharde metal op. :D

Mag ik Author & Punisher aanraden: snoeiharde ambient :-)

Ambient is minder een afgebakend genre en meer een ervaringstoestand. <snip>

En @flyweight: fijne poging om de nieuwe AI-regels van het forum meteen te testen. Ik verwacht een snoeihard ingrijpen van de SF-gods :-)

Ik vind het facinerend.
Ja natuurlijk ritmes @Nap maar ook de aanhoudende repetitieve aard van de harmonischen.
Het lijkt wel of iedere cultuur een muziek soort heeft die in het "ambient straatje" past.
Vaak religieus.

Ik ga zelf niet de tijd nemen om op een LLM-gegenereerde post te reageren, dus bij deze net als de openingspost een reactie van een LLM.

Hardstyle is minder een afgebakend genre en meer een ervaringstoestand.

....................................................................................

Dus Brennan: we have been there and done that :-)
Hier heb ik copilot alleen voor de opmaak gebruikt.
Dit topic is iets wat mij al lang facineerd.
Oude muziek ook.

Ambient brengt je misschien in een ervaringstoestand, maar maakt dat het ook een ervaringstoestand? De meeste muziek brengt je in een ervaringstoestand.

Is iets niet een genre omdat het lijkt op andere voorgaande muziek, of is dat hoe genres tot stand komen?

Ja goed punt.
Natuurlijk alle muziek is "spiritueel" en brengt je in een bepaalde toestand.

Ambient is doelt op een specifieke toestant en dat kun je zo bij een willekeurig genre gieten.
Speel een paar gitaar akkoorden. Nu is het rock.
Houd het eerst akkoord oneindig lang vast met granular of zo en nu is het ambient rock.
Maak een serie hypnotische pads. Nu is het ambient.
Doe er een kickdrum onder en het is ambient tech...

Natuurlijk is ambient een genre maar dat genre en die "state of mind" bestaat al veel langer.
Het is alleen met electronica makkelijker om specifiek die toestand op te wekken.

The “half‑awake” (hypnagogic) state, afx twin deed daar ook het 1 en ander mee.

Bestonden niet *al* die verschillende toestanden / 'state of minds' waar muziek je in kan brengen niet al voor voor populaire genres bestonden? Zijn er genres die een nieuwe ervaringstoestand tot stand hebben laten komen?

Nee idd er zijn denk ik geen nieuwe ervaringstoestanden.
Maar electronica maakt het wel sterker.

Zo kun je nu heel makkelijk binural modulaties ed in je muziek krijgen en is heel precies herhalen met een sequencer een stuk makkelijker dan met je vingers.

Dat is denk ik iets wat ambient electronica heel erg aantrekkelijk maakt omdat het vrij laagdrempelig is.

Maar zelf bereik ik de diepste staat door op mijn instrument te spelen.

Met electronica is voor mij iig de herhaling veel sterker.
Deze ontwikkeling begon in de jaren 50 met tape muziek en raast door met de clubculture.
Die altered state of mind door edm is bv best wel bestudeerd.

Gezien het nieuwe AI-beleid van SF zou de OP en daarmee de hele thread verwijderd moeten worden.

ms kunnen we de admins niet overladen met al dan niet goedbedoelde pogingen dat nieuwe beleid te testen, of anders bij elke overtreding een verplichte donatie afdwingen!

Wat ik ook tof vind is 'ambient-achtige' dronemuziek met akoestische instrumenten (al dan niet vermengd met fx) zoals draailier of hamoneum, dan kom je snel in de 'dark folk' of 'post metal' etc. terecht:

De meeste muziek brengt je in een ervaringstoestand.
Eigenlijk wel ja, de herhaling van een bepaald frequentiespectrum doet het goed maar voor mij moet er wel enige afwisseling in zitten, the orb indertijd vond ik toch wat saai worden na een tijdje. (10 minuten)
En veel psychedelische muziek die niet zozeer herhalende patronen hebben kunnen je toch ook in een zekere toestand brengen.
Het heeft vooral te maken met jezelf intunen op de muziek die er speelt, je "wordt" een beetje die muziek.
Zo'n zender als 100% nl of vroeger het programma op volle toeren met Chiel Montagne dat wekt dan weer vooral irritatie op.

Laatst gewijzigd:
Wat ambient betreft is dit voor mij 'the one to beat':

Dit is uitgeroepen tot 'de meeste ontspannende track ooit' met zelfs de nodige wetenschappelijke fundamenten én toetsing. Een deel van de fundering die hier onder zit gebruik ik zelf ook als ik ambient maak.

Zelf vind ik the Future Sound Of London wel een mooi voorbeeld van goede ambiënt, die gasten hebben zo'n klankenrijkdom, vaak denk ik dan aan Lifeforms bijv maar Environments vind ik ook prima.

Wat ambient betreft is dit voor mij 'the one to beat':

Dit is uitgeroepen tot 'de meeste ontspannende track ooit' met zelfs de nodige wetenschappelijke fundamenten én toetsing. Een deel van de fundering die hier onder zit gebruik ik zelf ook als ik ambient maak.

Mooie track maar echt zeer armzalige research wiens uitgangspunt was om te bewijzen dat Weightless meer ontspannend is dan andere tracks. Ze hebben in hun research maar 16 nummers meegenomen in vergelijking met Weightless, tracks zoals Sigur Rôs - Sǣglôpur (episch zwaar nummer zelfs), Coldplay - Strawberry Swing, Massive Attack - Teardrop, Adele - Someone Like You, Jack Johnson - Upside Down, Katie Melua - Nine Million Bicycles enzovoort.

Ze hebben geen eens de moeite genomen om Weightless met andere instrumentale muziek te vergelijken, laat staan muziek die niet zo 'beat' gedreven is als vrijwel elk nummer uit hun lijst. Dan is het niet zo vreemd dat Weightless het 'ontspannendste' nummer is in een lijstje met 16 opzwepende pophits..... Maar zeker geen research om de claim van het hoofd van het researchcenter te onderbouwen dat Weightless het meest perfect ontspannende nummer is, kom op nou. :dubbel:

Als je even verder zoekt blijkt die track gecomissioned te zijn door een douchegelmerk die ook die studie hebben betaald, en dat word dan weer opgenomen in andere studies...

Laatst gewijzigd:
Back