Ambient is geen muziek genre

Ik ben ook niet zo van de hokjes. Ik definieer ambient als muziek die eerder sferisch dan 'een liedje' is. Daar valt ongeveer alles onder van dronemuziek tot soundscapes en FSOL/Orb-achtigen.

Labels zijn voor in platenzaken! (en verdomd handig :D )

Ambient/drone/soundscapes/idm/whatever. Prima om als zoekterm te gebruiken en bij mijn mood te matchen. Dit vind ik momenteel heel chill tijdens autorijden (ik word er een hele vriendelijke automobilist van in tegenstelling tot normaal gesproken haha)

Leuk!

Ik doe wel ambient sessies met gitaar en een setje Volca Modulars.
Ok wel buiten en in de tuin.
Das toch wel een hele fijne manier van chillen.

Ik ben ook niet zo van de hokjes. Ik definieer ambient als muziek die eerder sferisch dan 'een liedje' is. Daar valt ongeveer alles onder van dronemuziek tot soundscapes en FSOL/Orb-achtigen.

Ik arrangeer mijn ambient dingen net zoals ik een ander dance achtig nummer zou maken. Dus ik zorg voor verschillende elementen, met variaties en die op een gegeven moment samen komen. Maargoed, ik ben een domme lul met minimale muziektheorie kennis, dus ik zeg niet dat ik het goed doe :D

Wel ben ik into vage Kontakt dingen, en wat dat betreft ook Omnisphere, er daar zitten dan best complexe patches tussen met verschillende parts. En tja, en die alleen al met ene hele bak reverb leveren ook bij wijze van al een heel ambient nummer op.

Even in combinatie met a (domme lul) vind ik het vooral fijn om even niet na te denken over ritmes en of alles 'on the grid is', het klinkt al snel leuk, je hebt niet veel verschillende tracks nodig dus ook weer makkelijker te mixen.

Goed punt. Ik kan me er wel in vinden. Bepaalde muziek ervaar ik als ambient maar past misschien niet in de genre definitie, als die al officieel bestaat 🤪
De 90s hebben er natuurlijk ook iets anders van gemaakt dan Eno.

Toch kan ik het wel waarderen als een platenzaak een vakje Ambient heeft. Daar kan ik wel wat mee.
Maar wat hoort dan in dat vakje? Wanneer is het Krautrock of IDM of Electronica of New Age of Neo Classical en geen Ambient?
Sommige Soundscapes vind ik Ambient , andere totaal niet.

En hoe zit het dan met Blood Incantation die meestal in het vakje Metal horen , maar ook een album hebben met alleen synths wat lijkt op Berlin School maar ook Ambient zou kunnen zijn.

Altijd leuk als je je muziek collectie wilt indelen in soorten / genres / categorieën en je teveel muziek hebt die vleesch nog visch is.....

Veel platenzaken mag je het doen met 1 vakje 'Elektronisch' en dat kan dan van Tangerine Dream tot The Prodigy zijn wat er in staat.

Back