Elektron verkocht aan Bonnier Capital

1775647745200.png

(vertaald via Google Translate):

Elektron, de Zweedse fabrikant van elektronische muziekinstrumenten en performance tools, heeft vandaag aangekondigd dat het is overgenomen door Bonnier Capital, de aloude Zweedse mediagroep in familiebezit met internationale activiteiten.

De overname van Elektron Music Machines AB van een consortium onder leiding van EMM Intressenter AB biedt Elektron langdurige ondersteuning voor verdere ontwikkeling, internationale groei en toekomstige expansie. Elektron behoudt zijn volledige onafhankelijkheid en blijft opereren vanuit het hoofdkantoor in Göteborg, evenals vanuit de vestigingen in Los Angeles en Berlijn, met het bestaande team, merk en de toewijding om instrumenten en tools te creëren voor muzikanten wereldwijd.

---

Alexander Hellström, CEO van Elektron: “Joining Bonnier marks an exciting new chapter for Elektron. It gives us the support and strategic backing to keep doing what we love most—creating inspiring instruments and pushing the boundaries of sound and performance. At the same time, this is just the beginning of a more ambitious journey ahead. Together with Bonnier Capital, we see strong opportunities to grow further, as we expand our role in shaping the future of electronic music creation.”

Hele bericht hier:

Het lijkt dus vooral een strategische overname om de toekomst veilig te stellen. Maar ja, je weet het nooit: wie betaalt die bepaalt.

Het lijkt dus vooral een strategische overname om de toekomst veilig te stellen. Maar ja, je weet het nooit: wie betaalt die bepaalt.
Ja, inderdaad. Bij iedere overname staat in het persbericht dat voor de klanten alles hetzelfde blijft. Totdat het niet zo is. Maar dit bedrijf ziet er niet uit als venture capitalist sprinkhanen die de boel leegeten, opdelen en doorverkopen dus hopelijk alleen maar positief.

Oeh, nou we zullen het beleven.

Ik ben dan toch wel benieuwd waar ze de groei voorzien. Elektron is wel echt een boutique bedrijfje die binnen de niche van elektronische muziek grooveboxes maakt. In die zin hebben ze niet zo veel universal appeal als een, bijvoorbeeld, Akai met zijn MPC lijn die je in een adem noemt met het genre Hip Hop. Dus de groei zou hem vooral zitten in of de bedrijfsvoering efficiënter maken door te bezuinigen of een andere koers te gaan varen betreft de ontwikkeling van instrumenten.

Heel speculatief maar sinds de -takt lijn op de markt is zijn ze al actief bezig met features afbakenen op hun machines om meer verkopen te stimuleren binnen een bredere productlijn. Helemaal prima ook voor de consument, liever een gefocuste bak dan een jack of all traits full ecosystem device zoals een MPC. Maar in die MPC's zit wel de meeste kapitalistische ruimte door software voor de apparaten te kunnen gaan verkopen. Er zit een WIFI chip in de nieuwe Tonverk dus ik ben benieuwd of ze inderdaad die koers gaan varen.

Of dat ze zich ook gaan richten op een wat bredere doelgroep als bijvoorbeeld DJ's of gitaristen (zijn ook gek op spulletjes kopen).

Ik dacht heel ff dat iemand zijn Elektron verkocht had aan een of andere technogod of influencer

Uiteindelijk logisch, er zijn weinig partijen die zoiets kunnen overnemen, en de founders gaan er een keer mee stoppen, en wellicht gaan ze met pensioen. Enige nadeel is vaak dat er extra groei wordt verwacht. Niet iedere familie doet het zoals Saab.

Zijn er nog niet genoeg?
Sorry, ik had er een lachpoppetje bij moeten zetten. Was een grapje. Puur vanwege het feit dat ik Elektrons nooit begrepen heb. Paar keer eentje van dichtbij gezien, zelfs een keer eentje een week thuis mogen gebruiken. Hoewel ik neig te denken dat ik de meeste synths in korte tijd redelijk kan gebruiken, heb ik dat gevoel bij Elektron nooit gehad. Voor mijn gevoel een totaal onlogische manier van werken als het om UI gaat.

Gelukkig wordt er nergens gesproken over een “deal”. Dat woord kan ik niet meer aan.

Sorry, ik had er een lachpoppetje bij moeten zetten. Was een grapje. Puur vanwege het feit dat ik Elektrons nooit begrepen heb. Paar keer eentje van dichtbij gezien, zelfs een keer eentje een week thuis mogen gebruiken. Hoewel ik neig te denken dat ik de meeste synths in korte tijd redelijk kan gebruiken, heb ik dat gevoel bij Elektron nooit gehad. Voor mijn gevoel een totaal onlogische manier van werken als het om UI gaat.
Dat dacht ik ook, maar hoe meer video's ik kijk van hun apparaten, des te meer ik het snap. Elektron maakt hele gave machines als ze bij je workflow passen. Je loopt tegen de gebruikte business-keuzes aan met wat je wel en niet met een apparaat kunt, maar ze maken interessante producten.

Kijk er eens wat video's over. Ook de UI, het is intuitiever dan je denkt.

ps: Ik heb zelf alleen ooit een Model Samples gehad, maar kijk nu naar een Rhytm of Octatrack.

Back