U-he lanceert Zebra 3

Bijna 20 jaar na de vorige versie is hij vandaag gelanceerd: U-he's Zebra 3.

Het is een bijzonder krachtige en innovatieve semi-modulaire synth, die verschillende synthesevormen combineert, inclusief analog modelling, physical modelling, wavetable synthesis en FM.
Daarnaast een groot aantal filtertypen, zeer uitgebreide modulatie mogelijkheden, audio rate LFO's en een verzameling hoogwaardige FX modules.
Kortom, een synth waar je moeilijk op uitgekeken kunt raken.

Prijs: €249,-

Zebra3.jpg

Last edited by a moderator:
En slechts €30,- als je Zebra 2 al had, zoals in mijn geval.

€249,- is daarentegen een forse investering. Je hebt daarmee wel top synth die waarschijnljk heel lang ondersteund en uitgebreid zal worden, zonder meerkosten.

de eenvoud van plug-ins nodigt vaak uit.. op een of andere manier heeft zebra me nooit in sound design gezogen

Mooi dat hij nu gelanceerd is. Ik was al een tijd aan het stoeien met de betaversie. Er is nog veel te ontdekken qua mogelijkheden met deze synth, ik ben er nog wel even zoet mee.

Er was trouwens al het één en ander over geschreven in dit topic: Zebra 3

Jaar lang betatester geweest , de features en sound zijn second to none .
Waanzinnige synth , en de filters klinken waanzinning goed ( vadim zavalishin former reaktor core developer maakt nu deel uit van het u-he team )
De spline based osc's hebben geen equivalent in de software wereld en de mogelijkheden zijn waanzinning , zelfs met een simpele osc's + osc's fx is de sky the limit .
Ik zeg het niet gauw maar dit is echt een topper
Enigste minpunt , de idiote beslissing om in de fm module de carrier en modulator geen aparte ratio te geven , of de modulator of de carrier zijn altijd ratio 1 , te stom voor woorden
Onverstaanbaar omdat de module nu ook 3 aparte feedback loops heeft ( feedback loop carrier , feedback loop modulator , feedback loop carrier+modulator )

Laatst gewijzigd:
Enigste minpunt , de idiote beslissing om in de fm module de carrier en modulator geen aparte ratio te geven , of de modulator of de carrier zijn altijd ratio 1 , te stom voor woorden
Onverstaanbaar omdat de module nu ook 3 aparte feedback loops heeft ( feedback loop carrier , feedback loop modulator , feedback loop carrier+modulator )
Voor een "leek" :) Wat zou er dan mogelijk zijn wanneer er wel ratio zou kunnen ingesteld worden?

Er zit toch een ratio knop op de module? Dan kun je er toch twee gebruiken, een als carrier en een als modulator, of zie ik dat verkeerd?

Ooh wacht, ik zie dat bijv. 4:3 niet mogelijk is, wellicht bedoel je dat.

Laatst gewijzigd:
Er zit toch een ratio knop op de module? Dan kun je er toch twee gebruiken, een als carrier en een als modulator, of zie ik dat verkeerd?

Ooh wacht, ik zie dat bijv. 4:3 niet mogelijk is, wellicht bedoel je dat.
De ratio knob naar links verandert de ratio van de carrier en behoud de modulator op ratio 1 , naar rechts verandert de ratio van de modulator en behoudt de carrierratio op 1
De fm module heeft 3 feedback loops
Zoals hier aangegeven
Feedback rond modulator , feedback carrier , en feedback carrier + modulator
Een tower zoals deze is mogelijk behalve de ratios , omdat ofwel de carrier of modulator altijd 1 zijn .
Als je een externe modulator gebruikt kan je gelijk welke ratio gebruiken maar dan heb je dus geen feedback loop meer

Attachments

• O2tdIBj.jpeg
    O2tdIBj.jpeg
    49,1 KB · Bekeken: 58
  • niet mogelijk.jpg
    niet mogelijk.jpg
    19,3 KB · Bekeken: 60
  • ahh.jpg
    ahh.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 52
Laatst gewijzigd:
Er er is een oplossing voor handen
Assume carrier ratio 7 , modulator ratio 3
7/3=2.333
Dus carrier ratio 2.3333 , en modulator ratio 1
Dan is het gewoon een de algemene tuning omhoog voeren

Het was even stoeien maar decimalen gaan als je op shift drukt voordat je aan de knop draait.

Getest en klinkt bijzonder goed, wat een kwaliteitslag hebben softsynths gemaakt de laatste jaren, pigments, serum, de waldorf en dawesome plugins. Denk dat we zo'n beetje op een punt zitten dat hardware meer voor niche dingen gaat worden (tenzij je echt helemaal dawless wilt). Maar voor complex sounddesign zijn plugins nu toch wel top!

Er er is een oplossing voor handen
Assume carrier ratio 7 , modulator ratio 3
7/3=2.333
Dus carrier ratio 2.3333 , en modulator ratio 1
Dan is het gewoon een de algemene tuning omhoog voeren
Ja, ik wilde net hetzelfde opmerken. Ratio 3 betekent dat de frequentie 3 x zo snel is, oftewel 3 octaven hoger spelen.... Bij synths waar je de ratio per carrier en modulator levert uiteindelijk een onderlinge ratio op. Oftewel een "één staat tot ..." ratio. En de "één" is dus precies wat hier geïmplementeerd is. M.a.w: je verliest geen enkele FM mogelijkheid door deze keuze. Je kunt exact dezelfde sounds maken als op een synth waar je beide individueel kunt instellen.

Wauw, ik weet nog dat ik deze VST 20 jaar geleden opende en er helemaal niks van snapte. Nu ziet het er ineens best logisch uit. Grappig om zo te merken dat je kennis gewoon echt gegroeid is :D

Getest en klinkt bijzonder goed, wat een kwaliteitslag hebben softsynths gemaakt de laatste jaren, pigments, serum, de waldorf en dawesome plugins. Denk dat we zo'n beetje op een punt zitten dat hardware meer voor niche dingen gaat worden (tenzij je echt helemaal dawless wilt). Maar voor complex sounddesign zijn plugins nu toch wel top!
Ik weet niet hoor. Natuurlijk zijn die plugins heel krachtig en klinken ze prima, maar als ik dan zo'n steriele grijze zaaddodende UI zie als bij deze, dan krijg ik daar toch niet gek veel inspiratie van. Bij de meeste softsynths kom ik niet veel verder dan een beetje presets surfen en tweaken omdat ik het editen zelf in zo'n venstertje meestal niet zo leuk vind. Met hardware bouw ik bijna al mijn sounds van scratch.

Ik weet niet hoor. Natuurlijk zijn die plugins heel krachtig en klinken ze prima, maar als ik dan zo'n steriele grijze zaaddodende UI zie als bij deze, dan krijg ik daar toch niet gek veel inspiratie van. Bij de meeste softsynths kom ik niet veel verder dan een beetje presets surfen en tweaken omdat ik het editen zelf in zo'n venstertje meestal niet zo leuk vind. Met hardware bouw ik bijna al mijn sounds van scratch.
Maar als dat het grote verschil is en niet persé de sound, stel je dan eens voor dat je dat wel kan/kon met softsynths, dan had je mss al 30000 euro minder uitgegeven aan je hobby?

maar als ik dan zo'n steriele grijze zaaddodende UI zie als bij deze

Ja deze is wel heel triestig geworden :D Er was ooit zo een VSTi van een russische synth, ik weet de naam niet meer...en daar stond dan op de luidspreker een asbak met een brandende sigaret en als je daarop klikte veranderde het in iets anders :) Ook alle knopbeschrijvingen waren in het russisch en er was ergens een onzichtbaar plekje op de synth, als je daar klikte kwamen er allemaal mini postit's onder de knoppen met de engelse beschrijving.

Deze was het:
1777031212854.png

1777031049594.png

1777031134490.png

Back