U-he lanceert Zebra 3

Bijna 20 jaar na de vorige versie is hij vandaag gelanceerd: U-he's Zebra 3.

Het is een bijzonder krachtige en innovatieve semi-modulaire synth, die verschillende synthesevormen combineert, inclusief analog modelling, physical modelling, wavetable synthesis en FM.
Daarnaast een groot aantal filtertypen, zeer uitgebreide modulatie mogelijkheden, audio rate LFO's en een verzameling hoogwaardige FX modules.
Kortom, een synth waar je moeilijk op uitgekeken kunt raken.

Prijs: €249,-

Zebra3.jpg

Last edited by a moderator:
Maar als dat het grote verschil is en niet persé de sound, stel je dan eens voor dat je dat wel kan/kon met softsynths, dan had je mss al 30000 euro minder uitgegeven aan je hobby?
Wie zal het zeggen. Ik heb ook veel soft synths en heel veel effect plugins. Nadeel van plugins is dat je ze tweedehands aan de straatstenen niet kwijt raakt en als dat dan al eens lukt je meestal een hoop gedoe hebt met license fees/transfers of ruzie maken over NFR gezeur. In die zin kost software misschien juist wel meer omdat je er in feite aan vastzit zodra je het hebt gekocht. Overigens is U-He daar supernetjes mee. Je 2e hands hardware raak je meestal wel kwijt voor een prijs die niet al te ver afligt van wat je zelf hebt betaald tenzij je de hoofdprijs hebt betaald voor iets nieuws. Verder boeit het niet zo, hobby's mogen geld kosten :D

Don't worry , er komen heus wel alternatieve guis voor zebra
Het was voor mij ook eventjes slikken toen ik de nieuwe gui zag in closed beta , maar het valt eigenlijk best wel mee .
Dat gezegd zijnde, zebra 3 kent geen equivalent in de software wereld , het is echt een waanzinnige diepe synth .
De osc-fx alleen al zijn waanzinnig ,zelfs met 1 osc fx ( delta-x ) kan je een 2 operator phase modulation tower nabootsen , het scrambler effect ervoor plaatsen ( phase modulation feedback ) en je hebt phase mod feedback
Phase distortin voor casio style stuff , maar sinds de nieuwe curve editor zo waanzinning goed is , kan je het doen zonder phase dist .effect , wat ruimte maakt voor 2 extra osc effects
De curve editor , waveform en off additieve synthengine , waanzinnig goede filters , effects ..
Onwaarschijnlijk goede vst
En synthforum accepteert geen gifs ....
pd.gif

Laatst gewijzigd:
Ik heb er wel weer plezier in om patches from scratch te maken met een softsynth. Vind deze interface wel ok. Het gaat me vooral om het gebruikersgemak en het overzicht, ik heb het liever dan een softsynth die er teveel uitziet als een hardware synth. Vind de osc editor wel next level, al heb ik nog wat oefening nodig om erachter te komen welke niet standaard vorm nu precies voor welke sound zorgt.

Ik heb trouwens ook nog geen wavetable collectie gevonden, zit die er wel standaard bij, of wordt het vooral importeren of zelf maken?

Ik heb er wel weer plezier in om patches from scratch te maken met een softsynth. Vind deze interface wel ok. Het gaat me vooral om het gebruikersgemak en het overzicht, ik heb het liever dan een softsynth die er teveel uitziet als een hardware synth. Vind de osc editor wel next level, al heb ik nog wat oefening nodig om erachter te komen welke niet standaard vorm nu precies voor welke sound zorgt.

Ik heb trouwens ook nog geen wavetable collectie gevonden, zit die er wel standaard bij, of wordt het vooral importeren of zelf maken?
Zebra -3 is dan ook geen standaard wavetable synth , er worden hoe dan ook geen wave files gebruikt of gegenereerd .
Softsynths zoals serum waar je zelf een wavetable kan maken ( door middel van formules ) , genereren de wave files op de achtergrond en hebben dus een beperkte resolutie
Zebra is dus 100% spline based , wat er dus ook voor zorgt dat het zo sublliem klinkt , er ging heel wat werk in het onwikkelen van de spline based oscillators .

Zebra -3 is dan ook geen standaard wavetable synth , er worden hoe dan ook geen wave files gebruikt of gegenereerd .
Softsynths zoals serum waar je zelf een wavetable kan maken ( door middel van formules ) , genereren de wave files op de achtergrond en hebben dus een beperkte resolutie
Zebra is dus 100% spline based , wat er dus ook voor zorgt dat het zo sublliem klinkt , er ging heel wat werk in het onwikkelen van de spline based oscillators .
Ah ja, al wordt het wel 'wavetable' genoemd onder render in de oscilator. Ik zie wel wel wat osc presets, maar dat zijn er niet zo veel. En ik kan wel .wav bestanden van wavetables in de editor droppen, dan maakt hij vanzelf punten om tussen te morphen.

Waar ik dus in eerste instantie naar zocht was een collectie 'wavetables' om doorheen te morphen. Maar het daagt je eerder uit om er zelf mee aan de slag te gaan.

Ah ja, al wordt het wel 'wavetable' genoemd onder render in de oscilator. Ik zie wel wel wat osc presets, maar dat zijn er niet zo veel. En ik kan wel .wav bestanden van wavetables in de editor droppen, dan maakt hij vanzelf punten om tussen te morphen.

Waar ik dus in eerste instantie naar zocht was een collectie 'wavetables' om doorheen te morphen. Maar het daagt je eerder uit om er zelf mee aan de slag te gaan.
Dat zou ik dus niet doen, wavetables droppen in Zebra en geen gebruik maken van de editor + fx is zoals een rolls kopen om naar de kruidenier te rijden .
Lees gewoon de bijhorennde manual en de osc-fx , ze zijn waanzinnig .
Het moet er wel bij gezegd dat als je enige ervaring hebt met dsp het natuurlijk gemakkelijker wordt , begrippen zoals fase , transfer function , delta etc..

Ik weet niet hoor. Natuurlijk zijn die plugins heel krachtig en klinken ze prima, maar als ik dan zo'n steriele grijze zaaddodende UI zie als bij deze, dan krijg ik daar toch niet gek veel inspiratie van. Bij de meeste softsynths kom ik niet veel verder dan een beetje presets surfen en tweaken omdat ik het editen zelf in zo'n venstertje meestal niet zo leuk vind. Met hardware bouw ik bijna al mijn sounds van scratch.

Wel mee eens hoor, zo ben ik nu de nieuwe roland cloud dingen aan het testen en daar heb je wel 10k presets ofzo. Maargoed, daar is dat dan ook voor gebouwd. Zebra 3 was eerste half uur even wennen, maar dat je in het midden kan klikken en gelijk naar de OSC of Filter gaat vind ik wel handig. MOD routings zijn ook makkelijk zichtbaar. Ik vind het, in ieder geval, beter werken dan Serum en Pigments.

Dat gezegd hebbende, en even als voorbeeld weer de roland cloud, ik opende de jv1080, pak 3 presets, en jup, je kan makkelijk(er) naar de filter en fx routing gelijk, maar het pakt me niet. Terwijl als ik mijn jv1010 opstart (moet wel met editor want geen scherm), ben je wel eerst ff checken welke midipoort, audio routing enzo, antieke editor die vaak raar doet, maar als het werkt zit je gelijk in het analoge domein, en ja, dan gooi je gelijk maar wat rare outboard fx erover en zo wordt je dan wel meegezogen in het sounddesign gedeelte.

Was vorige maand trouwens ook de synth in de One Synth Challenge. Beta nog steeds gratis te downloaden en te gebruiken met de bijhorende license card

Back