Vreemd issue met Nord Lead .. iemand tips?

Michaels Keys

Ouwe rot
Recent een Nord Lead 4 in huis gehaald, deze heeft een vreemd probleem (nog nergens iets over kunnen vinden) .. bij het opslaan van een program gebruik je een combinatie van knoppen: shift + store. Je moet dit 2x doen, de eerste keer gaat het program nummer knipperen, je kunt dan een nieuwe bestemming kiezen (program nummer) en dan nogmaals shift + store. Bij deze Lead gaat negen van de tien keer het mis bij de tweede keer shift + store: zodra ik de shift knop indruk springt hij direct terug naar het oorspronkelijke geluid (dat ik wilde verplaatsen/ elders wilde opslaan). Daarbij zijn dan ook eventuele edits verdwenen .. irritant. Tot nu toe heb ik nog niets kunnen terugvinden over een dergelijk probleem. Heb nieuwste OS geinstalleerd, factory reset gedaan, helpt allemaal niet ..Als iemand tips heeft .. dank! Groeten, Michael

Geen tips, maar ik heb de NL4 ook een tijd gehad en ben dit nooit tegengekomen.

Ah, zuur zeg :/

Zelf heb ik een 4 gehad en er iets van 120 geluiden op gemaakt, maar heb dit zelf nooit gehad. Uit de manual:

• To cancel the store procedure, press any buttons on the panel before you press Store the second time.
Even hardop denkend: Kan het wellicht zijn dat er een andere knop is die soms triggered of dat je wellicht een MIDI-loop hebt oid?
• With Memory Protect set to Off, a double tap on Shift + Store will store a program in its original location.

Of anders; kan het zijn dat een paar druk knoppen of de rotary misschien een schoonmaakbeurtje nodig hebben?

Krijgt ie terwijl clock of midi?

Zie pagina 13 van de Engelse handleiding voor de juiste manier van opslaan van een program.

Ik heb een nord lead 4 gehad, maar kan me dat specifieke niet herinneren, maar als het hetzelfde werkt als op de nord stage 4 (wat ik wel verwacht), dan is het:
- Shift + Store
- Lokatie zoeken
- Store

Dus bij die laatste niet meer de shift gebruiken, want dan is het een exit functie.

En als je een sound wil overschrijven dan is de procedure:
- Store
- Lokatie zoeken
- Store

Dank voor de snelle reacties, de Lead staat niet aangesloten op iets anders (midi loop is er niet) en uiteraard staat write protect op off, at quifster bin de NL4 moet je ook de tweede keer shift gebruiken, anders wissel je tijdens het opslaan van de program naar de ‘performance’ mode (dat kan ook, een program opslaan als performance om er dan andere programs aan toe te voegen). Denk idd dat het meest waarschijnlijk is dat de shift knop niet lekker reageert, hij werkt in principe wel maar soms een beetje hit and miss (soms lijkt hij wat te snel of dubbel te triggeren). Heb de indruk dat je hem volledig uit elkaar zou moeten halen als je een contact switch zou willen reinigen .. 😬

De NL4 lijkt aardig intensief gebruikt te zijn, misschien is het niet alleen schoonmaken maar is de contactswitch onder de switch knop gewoon ‘gaar’ .. heeft iemand ervaring met het (laten) vervangen? (ben zelf geen techneut die kan solderen helaas ..)

Heb hier (ook?) de NL4r. Bediening met knopcombinaties blijft bijzonder, wat ik ook wel weer een deel van de charme vindt. Ik grijp nog wel eens mis als ik 'm een tijdje niet heb gebruikt, maar deze heb ik (nog) niet gehad. Ooit een rtfm-docje (zo oud is ie al) gemaakt voor als ik opslaan weer moet bijspijkeren.

Attachments

• NL4 storing lanes & patches.doc
    9,5 KB · Bekeken: 25
De NL4 lijkt aardig intensief gebruikt te zijn, misschien is het niet alleen schoonmaken maar is de contactswitch onder de switch knop gewoon ‘gaar’ .. heeft iemand ervaring met het (laten) vervangen? (ben zelf geen techneut die kan solderen helaas ..)
Schoonmaken kan toch de oplossing zijn. Die switches kunnen open voor onderhoud.

Op deze site staat het (voor een nord modular) uitgelegd met foto’s asiohead - Nord Modular G1 synthesizer button repair

Attachments

• IMG_5236.jpeg
    IMG_5236.jpeg
    48,5 KB · Bekeken: 31
Kun je de switches resten via andere functies?
Ik verwacht dat de switches vies of meer waarschijnlijk versleten zijn.

Hmm ik moet mijn sticky nord rack 2 knoppen ook eens aan t test onderwerpen ivm reinigen

@klinkske ik heb een sticky Nord knop gehad (die grijze rechthoekjes) omdat de uitsnede in het paneel zo nipt was dat het minste stof in de rand de knop klemde. Dat was opgelost door eens voorzichtig de rand rond de knop vrij te maken (stukje papier of plastic ofzo gebruiken), het had toen niks met de microswitch eronder te maken.

Back