Nord Lead 4

TheRealLexjo

Zoeker
Hallo,
Een synth groentje hier.
Ligt het aan mij of is het simpelweg lastig om de Nord Lead 4 niet blikkerig te laten klinken? Ik vind hem in de regel nogal dunnetjes... Ter vergelijking: Mijn Roland SH-32 heeft ook zo zijn nukken, maar heeft duidelijk meer ballen. Er komt gewoon een dikker geluid uit. Hij schreeuwt meer! Bij de Nord Lead 4 is het allemaal wat te klinisch en echt een dikke sound krijg ik er moeilijk uit. Iemand die dit ook ervaart of wellicht tips heeft?
Dank,
TRL

Gewoon een Nord Lead 2 kopen. Alle modellen erna hadden 'het' niet...

Yep, da's de Clavia/Nord signature sound. Mooi, sprankelend en helder maar koud als een kikker. Als je warm en vol geluid wilt moet je echt wat anders kopen.

Hoor en lees je vaak ja, dat de NL1 en 2 rauwer zijn. 3 is mild en 4 er tussenin. Is uiteindelijk ook smaak natuurlijk maar ik denk dat ze elkaar prachtig aanvullen.

De 1 en 2 hebben andere converters volgens mij. De 2X en 3 hebben dezelfde converters geloof ik.

De NL4 is inderdaad enorm koud en hard kwa sound karakter, ik hou daar enorm van en mijn NL4 gaat echt nog niet weg.

Je kunt hem wel warmer krijgen door bijvoorbeeld een LFO aan de Comb filter toe te kennen (voor een mild chorus effect). Maar goed, er zijn zat van die programmeertruukjes op de nl4 mogelijk. Bijvoorbeeld die arp Patterns routen naar het filter, dat is instand Mayhem!

In het verleden heb ik wat van de presets hier gepost in een andere thread. Die demo laat de verschillende type sounds wel voorbij komen, als daar niets van je smaak is, dan zou ik zeker niet voor een Nordlead kiezen, maar echt naar iets anders op zoek gaan :)

Deze zijn rechtstreeks uit de Nord Lead 4. Het zijn puur even wat snelle sketches, geen nummers, gewoon preset kiezen en spelen maar :D.

in deze file hoor je wat verschillende type geluiden:
- het begint met een baslijn met daarover heen een lead sound
- daarna een bel achtige arpeggiator waarbij er een delayed vibrato zit op de sustain phase.
- dan een simpele sine sound
- dan een morphing LFO sound effect
- als laatste een wat meer schreeuwende Saw lead
https://soundcloud.com/qrobinez/nordlead4qrpresets

In deze file hoor je de wat ruwere kant waarbij ik met twee saw oscs realtime wat speel met het toekennen van LFO's en een 12 DB filter plus de TB filter en de Moog filter, zodat je het verschil goed kan horen. Ook gebruik ik de Bit Reducer. Opvallend is dat alle verschillende soundkleuren gewoon dezelfde preset is en de sound changes realtime via het control panel worden gedaan. Als de sound even stil valt schakel ik over van filter, dus eerst de 12 db, dan de TB en dan de Moog ladder filter.
https://soundcloud.com/qrobinez/nordlead4filterfun

Iedereen heel erg bedankt voor de terugkoppeling! :okdan:
quifster voor de audio's. Goeie tips (tried them!)
Als ik het zo lees zijn de andere NL's mogelijk iets beter (kwestie van smaak), maar blijft gerommel in de marge. Ik ga denk ik toch naar iets anders zoeken. Of de SH-32 weer afstoffen, maar liever iets robuuster en gebruiksvriendelijker.

Ff een impressie van de Nord Lead 2, niks hoogstaands muzikaal gezien, maar puur voor de sound. Dit klinkt toch niet blikkerig?

Naar mijn mening is de NL2 gewoon de ultieme Nord lead.
Ok, hij heeft geen effecten, maar ze vonden hem destijds zo goed klinken dat dit niet nodig bleek te zijn. :)

Ik hoor steeds magie als ik de NL2 bespeel en dat hoor ik niet terug bij de 3 (die ik heb gehad), de 4 en de A1...

Ook de 2X (die ik ook heb gehad) heeft een nare, koude 'sheen' over de sound, die het a.h.w. een beetje verziekt. Nee, lieve mensen, de Nord Lead 2 is de machine die we eigenlijk allemaal wel willen hebben! :biertje::kroon::D

Attachments

• Nord Thing.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 145
En andere zweren weer bij de 1. Het lijkt er wel op dat naarmate de DAC’s (technisch gezien) beter worden, de mensen de sound minder waarderen.

Dus gewoon boxje met slechte convertprs en je synth gaat leven ;). Overigens ben ik zelf heel blij met de 2x.

Tijd voor een vergelijkingstestje dan

Die zijn er al zat!

Back