een-nieuwe-yamaha-dx1-voor-het-goede-doel

Voor degenen die niet meteen weten waar die 150k te moeten plaatsen in de markt: er is zeer recent (paar weken geleden) eentje op Reverb verkocht in Duitsland, in uiterst goede technische en optische staat, en inclusief een Jellinghaus programmer (als je die niet kent, opzoeken en dan vooral een foto waar hij bij een DX7 staat zodat je de afmetingen van dat ding mee krijgt, Stonehenge is er niks bij!) voor ongeveer 37k vraagprijs. En die Jellinghaus vertegenwoordigt op zich al een niet te verwaarlozen waarde. Vandaar dat ik spreek over 5 keer de marktwaarde. Dat haal je zelfs in Scrabble niet.

Ik wil daarmee niks over de verkoper, het goede doel, de goede bedoelingen etc zeggen. Het lijkt me gewoon een voorstel waar niemand op gaat happen en dat dus nergens toe gaat leiden. Blijkt ook uit de jaren dat hij al te koop staat. Dadelijk zijn die kinderen volwassen.

Meer naïeve bedoelingen als je het mij vraagt, los van al die shady voorwaarden...
Ik betwijfel zelfs of het naïviteit is, ik kan geen enkele gegronde reden bedenken waarom men niet kan vertellen welk goed doel, daar een non disclosure voor vragen en daar niet over mogen spreken.

Dat kán toch niet oké zijn of zie ik dat verkeerd? Ze gaven ook aan dat het specifiek bedoelt was voor online veiligheid van kinderen, wat het nog shadier deed klinken.

Iemand kan deze geheimhouding ook gewoon met goed bedoelde redenen beslissen, al komt het voor de geïnteresseerde wat onhandig over. Bv geen discussies of vetes met andere goede doelen willen ontketenen.

Dus kortom een paar mogelijkheden:
  • Een goed bedoeld project, maar onhandig weggezet in de markt met al die voorwaarden wat leidt tot veel vraagtekens.
  • Een niet goed bedoeld project, maar te doorzichtig door al die voorwaarden wat leidt tot veel vraagtekens.
Het is nogal vaag allemaal, dus in beide gevallen niet aan beginnen, los van dit soort bedragen voor een gemiddeld forumlid sowieso ver buiten bereik ligt.

Mogelijk controversieel. Goede doelen zijn dat niet altijd objectief natuurlijk, vaak bezien als "goed" vanuit een bepaalde bril of invalshoek. Actueel voorbeeld is het conflict in Gaza: als de opbrengst een bepaalde kant ten goede zou komen, zou dat een "supporter" van de andere kant kunnen tegenhouden te bieden, ook al heeft hij 1.5 ton in zijn zak branden om uit te geven aan de DX1 die hij altijd al had willen hebben.

Idem gerenommeerd - zou de "Stichting 10 meter hoog standbeeld van Hitler op de Dam" dat wel/niet zijn? (extreem hypothetisch voorbeeld uit de hoed getrokken maar dan snap je meteen waar de schoen kan wringen). Gerenommeerd zal met name suggereren dat er een ANBI status is waardoor het als een fiscaal aftrekbare gift kan worden ingestoken?

Mijn bankrekening is ook een goed doel.

Ik ken de verkoper en deze meneer hoeft niet te werken voor z’n geld. Soms is iets gewoon mooi bedoelt omdat het kan, wees allen blij dat er ook lichtpuntjes zijn in deze lelijke wereld.

Nou ja lichtpuntje, 150k is echt geen lichtpuntje en waarom zou ik 150k voor een DX1 spenderen, zo nostalgisch als de DX7, JP8, M1, D50 etc is die echt niet, je zou het liever kunnen omkeren 150K vragen voor deze lijn DX7, JP8, M1, D50 etc voor hun proven track record, talloze nr1 hits in the eighties...Ik hoop voor die aardige man dat hij zijn 150k voor een goed doel.....tja goed doel krijgt, kan het management weer in een Lexus of BMW heerlijk rondrijden....:dubbel:

Back