Bastl Kalimba

bastl-kalimba-proto-a-01r-1000x750.jpg

Een synth die microfoons, aanraaksensors en een 'versnellingsmeter' (tja, hoe vertaal je dat) combineert met FM synthese en fysieke modelling.
Zit een looper in en wat effecten en 16 presets.
Kleine speaker en een interne battery.

Nog in de kickstartfase blijkbaar. Super Early bird = € 389,- (nog 226 beschikbaar)
De gewone vroege vogel betaalt € 420,- (nog alle 800 beschikbaar)

Wie een gesponsorde review wil zien :

Maar op de website van Bastl zelf staan wat meer Bastl eigen demos.

Meer info : Bastl Kalimba – Expressive and intuitive hybrid instrument and synthesizer

Weer lekker eigenzinnig product van Bastl.
De prijs vind ik wel stevig voor wat het is (in de range van de MPC Sample bijvoorbeeld).
Maar super tof dat er nog bedrijven zijn die buiten de gebaande paden gaan.

Dit vind ik wel een grappig ding en behoorlijk uitgebreid voor zo'n klein instrumentje.
Deze ga ik in de gaten houden.

Leuk dingetje, wel weer prijzig.

Leuke gimmick maar zoiets zou bij mij denk ik binnen 2 weken in een bureaula verdwijnen

Ik heb een normale Kalimba, speel er heel af en toe op.

ik ben wel een sucker voor dit soort weirde devices, maar na de pocket scion en le strum wel geleerd dat ik ze in de praktijk gewoon erg lastig vind om ze echt in muziek te gebruiken naast wat random gepingel
wat deze wel wat interesanter maakt is dat je er wat sound design op kan doen

Ik heb intussen een aantal wat 'ongewonere' instrumenten zoals de Soma Ether, Chromaplane, Pocket Scion en hoewel ze niet de kern van mijn setup vormen gebruik ik ze toch regelmatig en heb ik vooral heel veel lol als ik ze gebruik.
Bij deze kan ik mij dat ook voorstellen, hoewel de field kits van Soma ook lonken.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik dacht even dat ik iets had gemist op SB, maar je bedoelt de Koma field kits denk ik.

Afwijkende bediening kan zeker leuk zijn, want je komt tot andere resultaten. Ik vind de Pulsar-23, Lyra-8 en Rumble of Ancient Times ook leuk (en zeker de RoAT gebruikt ik veel), en heb ook een tijd de Terra gehad. Maar zoals je zegt is integratie met de rest vaak wat lastig, en dan raken sommige instrumenten bij mij op een gegeven moment een beetje in de vergetelheid. Zeker als ze een vage interface hebben zoals bij de Terra. Het spelen is tof, maar zodra je tuning aan wilt passen of met de presets etc. aan de gang gaat is het niet bepaald intuitief. Dat gevoel krijg ik ook een beetje bij deze kalimba.

Ik denk dat ik ook niet veel verder komen dan een beetje spacen op de bank. Je kunt ‘m wel als module gebruiken, heeft midi in en uit. Dus je kan wel wat rechttrekken.

Ik dacht even dat ik iets had gemist op SB, maar je bedoelt de Koma field kits denk ik.

Oeps, 1 letter, groot verschil.

Bij de Chromaplane ervaar ik integratie inderdaad als lastiger. Het is voornamelijk een performance instrument zonder MIDI, maar als op zichzelf staand ding vind ik het juist wel lekker omdat het mij van mij (zelfopgelegde) plicht tot het maken van iets zinvols ontslaat.
De Pocket Scion die wel MIDI heeft gebruik ik al een stuk 'zinniger' en gebruik ik regelmatig als basis om dingen omheen te bouwen of met de MIDI output een ander instrument aan ste sturen.

Ik denk dat ik ook niet veel verder komen dan een beetje spacen op de bank.

Dat kan ik ook een fijne eigenschap vinden aan een instrument.
Door persoonlijke omstandigheden kom ik op het moment niet echt serieus aan de studio toe, maar even een halfuurtje pielen met de Pocket Scion of een Aira Compact is dan erg ontspannend.

Ik vind het te vroeg om in te tekenen op deze Kickstarter, maar ik kan mij voorstellen dat ik hem op termijn toch leuk genoeg vind.

dat is wat mij trok in de modwave+multi/poly met de kaoss pad, weirde controls als je wil maar ze kunnen zich ook als brave jongens gedragen. van de rare gadgets is alleen de e-theremin gebleven die gebruik ik af en toe als extensie van mijn synths om als een space wizard met mijn handen CC values in de lucht aan te sturen

Ik vind dit ding interessanter dan de Phase 8 van Korg en hij is er opeens zonder dat we zoals bij Korg jarenlang met verhalen over de ontwikkeling zijn vermoeid. Hun Wavedrum, eveneens hybride, vind ik overigens wel een geweldig instrument. Niet dat ik deze Bastl ga kopen om dezelfde reden dat ik geen kalimba heb. Ik druk liever op toetsen en sla liever op trommels dan dat ik metalen staafjes met mijn vingers aanraak om geluid te maken.

Back