modulair VCA met CV attenuator

Modulaire synthese
Status
Please reply by conversation.

Wesbite

Lidvermaak
Heeft iemand een VCA te koop die een attenuator heeft voor de voltage control? De VCA wordt gebruikt na een ADSR module voor als loudness envelope.

Vraagprijs tussen de 30-60 Euro.

Alvast bedankt!

Je kunt altijd een paneeltje met wat jacks en potmeters maken als passieve attenuators, goed beginners DIY project als je daar interesse in hebt.
Dan kun je je CV via de attenuator naar de VCA laten gaan.

Maar wil je de ADSR output attenueren en amplificeren? Of je audio?

Ah nou dan zou ik eens naar de Rides in the storm kijken. IDA (discreet model met fader) en budget vriendelijk.

Screenshot 2026-05-11 at 20.48.12.png

Riders is wel budget-vriendelijk, maar voor een tientje meer heb je een Doepfer A-130 die niet mega-klein is, 2 CV inputs heeft met attenuators en een ingebouwde audio mixer.

Riders is wel budget-vriendelijk, maar voor een tientje meer heb je een Doepfer A-130 die niet mega-klein is, 2 CV inputs heeft met attenuators en een ingebouwde audio mixer.
oh ja met coolaudio ic voor audio schat ik, nice

Thanks MstrFX en Demure!
Ik zat al te kijken naar de A-131 vanwege dat je voor audio de exponential versie nodig heb

ja je zou ook even kunnen kijken wat je voltage is van je adsr.. zie dat doepfer nu ook that IC’s heeft das wel positief. De Rides in the storm heeft dan wel weer jumper settings om je vca op voltage of wens te gebruiken

Als je wilt, ben wel benieuwd waar je voor kiest en je afwegingen leer ik ook weer van. thx :)

Da's de ellende met die one trick ponies van Doepfer en die ultra smalle modules. Om mijn Blacet EGs zit een potmeter voor ADSR out. Dat zouden ze vaker moeten doen!

Hallo, Ik heb een Intelijel uVCA II te koop:

Da's de ellende met die one trick ponies van Doepfer en die ultra smalle modules. Om mijn Blacet EGs zit een potmeter voor ADSR out. Dat zouden ze vaker moeten doen!
Welke ellende? Zowel de Doepfer en de ultra smalle module hierboven hebben een attenuator voor de CV input.
Het is tegenwoordig ook gebruikelijker om attenuators op de CV inputs te hebben dan op de output, als je die Blacet EG wil combineren met andere modules heb je juist weer allerlei attenuators nodig omdat de Blacet geen enkele attenuator op de inputs heeft. De opmerking over one trick ponies snap ik ook niet helemaal, dat is een VCA vrijwel altijd toch?

Wat is daar het voordeel van, heb je dan geen attenuator nodig voor de vca?

Hallo, Ik heb een Intelijel uVCA II te koop:

Thanks Spdk, alleen deze valt buiten mijn gestelde budget

Als je wilt, ben wel benieuwd waar je voor kiest en je afwegingen leer ik ook weer van. thx :)
De Behringer Fourplay (verschrikkelijke naam) heb ik nu op het oog. Deze heeft 4 vca's met attenuators die zowel linear als expotioneel kunnen werken. Ook kan je deze module gebruiken als mixer.
Het is een goedkopere kloon van de Intellijel Quad VCA. Ik vind dat de quality control beter is geworden (althans de laatste paar jaren) bij Behringer en omdat praktisch elke eurorack bouwer kloons van elkaars modules maken (en het een legaal grijs gebied is) heb ik daar minder moeite mee als dat onderling gebeurt bij grotere concurrenten

en omdat praktisch elke eurorack bouwer kloons van elkaars modules maken (en het een legaal grijs gebied is) heb ik daar minder moeite mee als dat onderling gebeurt bij grotere concurrenten
Dat is echt helemaal niet zo, waarom heb je dat idee? Het enige wat ik kan bedenken is dat Mutable Instruments modules door meerdere bedrijfjes worden gemaakt, maar dat is open source en toch heel anders dan het jatwerk van Behringer. Maar vrijwel alle Eurorack bouwers willen juist hun eigen modules ontwerpen.

Dat gezegd hebbende zou ik me er niet te veel van aan trekken, het is zeker een goede keuze die voldoet aan alle eisen (en meer) voor een laag prijsje, geen keuze waar je verkeerd mee kunt gaan.

Wat is daar het voordeel van, heb je dan geen attenuator nodig voor de vca?
Klopt, dan zit de attenuator op de uitgang van de module, als het ware een volume knop voor hoeveel volt je envelope is.

Nadeel daarvan is dat als je die envelope op meerdere dingen wilt toepassen met andere niveaus dat niet kan zonder extra attenuators, het voordeel is dat je een knop hebt om dat op meerdere plekken tegelijk te tweaken (als je me volgt).

Status
Please reply by conversation.
Back