MSH - Your plugins were never meant to work alone.

Your plugins were never meant to work alone. Make sounds that shouldn't exist. Fast. A modular for your plugins.
Sound design is signal routing. Wire instruments, effects, and samplers together in a visual node graph. Save your chain as a Mesh, share it with anyone, on any DAW.

Sound design is signaalrouting. Verbind instrumenten, effecten en samplers in een visuele graaf. Sla je keten op als een Mesh en deel hem met iedereen, in elke DAW.

Msh is een modular VST, waarmee je van alles aan elkaar kan knopen. Naast de standaard modules van MSH zelf, kan je kan hierbij ook al je favoriete overige VST in het signaal pad toevoegen, superkool dus!

Dit ziet er wel veelbelovend uit allemaal, maar helaas wel wat aan de prijs, $199,- ex vat. Er is wel een introductie prijs tot 25 mei van $149,- ex vat, maar dan kom je dus nog op $180,- uit.

1779094999661.png

Is dit niet gewoon wat je ook kan met ableton instrument/effect racks?
Daar lijkt het wel op, al is dit misschien wat overzichtelijker. Voor mij is het vooral een 'solution seeking a problem' (oftewel het lost een probleem op dat ik nooit ervaren heb), maar er zullen vast hele creatieve mogelijkheden zijn.

Mjah... Ik doe zelf best veel met effect/instrument racks in combinatie met modulators en beetje creatief routen binnen ableton en ik zie (door de gelinkte webpagina scrollend) niet direct iets wat ik niet denk zelf al te kunnen met ableton.

Het oogt wel sneller en wellicht is t intuitiever, maar ik voel me eigenlijk ook niet echt beperkt door ableton.

Wel vind ik de effect/instrument racks in ableton een van de coolste features. Als iemand dat niet doet omdat t teveel gedoe of te ingewikkeld is en dit zou een makkelijker alternatief zijn.... Dan is t misschien wel een mooie plugin....

Maar als je dit ziet en je denkt "cool"! Dat wil ik ook kunnen en je hebt nog nooit naar ableton racks (icm modulators) gekeken (maar je hebt wel ableton), dan zou ik dat misschien eerst aanraden... Wellicht heb je de tools al in huis.

Dit op basis van wat ik net lees in de link. Misschien mis ik wat :) (dat is niet ongebruikelijk :D)

ik zie (door de gelinkte webpagina scrollend) niet direct iets wat ik niet denk zelf al te kunnen met ableton
Het gaat niet altijd over features alleen, beetje hetzelfde als de veel aangehaalde discussie: “ik zie niet in wat ik met deze hardware kan, wat ik niet ook en nog meer met deze plug-in kan”.

In dit geval zie ik echt wel de meerwaarde van workflow. Live en ook Bitwig zijn natuurlijk al super modulaire systemen, waarin je al heel veel kan, maar de workflow laat nog wel eens te wensen over. Dat gemier in de instruments rack vink ik nogal meh (slechts enkele modules in Live hebben maar een externe view), en ook het overzicht is in een complexe rack patch best dramatisch te noemen. Daarnaast denk ik dat deze tool toch echt wel wat meer kan dan de modulators van Live. Ik heb die nieuwe modulators van Live zelf nog niet zo gebruikt (dan gebruik ik liever Shaperbox of andere tools van Cableguys). Die hebben sinds kort wel iets meer mogelijkheden om de curves te vormen, maar blijven die wel beperkt en zijn dus niet flexibel op de manier wat je met deze tooling kan.

Dus kan je veel hetzelfde bereiken met de standaard modules van Live? Vast wel, maar werkt dat net zo snel en flexibel, denk het niet. En dat geldt eigenlijk wel voor alle VSTs die uitgebracht worden, een stock compressor of EQ is eigenlijk helemaal prima van de gemiddelde DAW, maar toch zijn er genoeg redenen om (ook) andere plug-ins aan te schaffen die hetzelfde kunnnen.

Laatst gewijzigd:
Dat is waar.
En shaperbox is een goed voorbeeld. Die gebruik ik ook graag, ondanks dat er best veel functionele overlap is met wat al in de DAW kan :)

Ik heb alleen nog 2 video’s bekijken, dus kan er ook niet echt over oordelen, maar sommige ogenschijnlijk super simpele tooltjes geven zo veel meerwaarde tijdens sound design. Neem bv de autogain feature, echt onmisbaar om te evalueren of je aanpassing echt bijdraagt aan de kwaliteit van het geluid of dat ie alleen harder en daarom beter klinkt. Of bv de A/B feature die je op elke VST kan toepassen en waarin je dan automatisch kan morphen tussen de verschillende states, of de feedback die je overal in het signaal pad kan toepassen en wat dacht je van de ogenschijnlijke simpele, maar super waardevolle manier om je graaf automatisch te re-arrangen. Dat soort features zijn de echte meerwaarde van dit soort tools.

Laatst gewijzigd:
Leuk maar alles kun je al in Ableton doen.
Vind het ook erg aan de prijs.

Leuk maar alles kun je al in Ableton doen.
Vind het ook erg aan de prijs.
De prijs houdt mij op dit moment ook tegen, hoewel ik die voor een dergelijk pakket op zich geen gekke prijs vind. En ik heb net een Iridium gekocht en de DMNO wordt over 2 weken geleverd dus nog genoeg afleiding :P, ik pas dus ook even. Misschien met Black Friday weer.

Ik zou zelf voor het VCV Host-bundeltje gaan. Dat lijkt me hetzelfde idee, goedkoper, en in een ecosysteem dat zichzelf heeft bewezen. Maar misschien zie ik iets essentieels over het hoofd.
Of gebruikt Cardinal waar Carla plugin host al zit ingebouwd.
(Carla op zichzelf kan dit sws al. op de fancy in-line UIs na dan)

Het zal verder wel aan mij liggen, maar ik vind de UI er vibe-coded uit zien (begin een beetje spuugzat te worden van al die neon-gekleurde GUIs het afgelopen jaar ..)

Back