Acustica Audio Thing (Jupiter 8 vst)

Schermafbeelding 2025-02-22 om 10.24.34.png

Acustica Audio bekend van hardware emulaties middels convolution techniek hebben nu een emulatie van de Jupiter 8 genaamd Thing ( TH8 ).

Dit maakt Acustica Audio anders dan de meeste andere software producenten. Plugins klinken vaak ook erg goed van Acustica.

De techniek toegepast in de Thing volgens Acustica:
THING is powered by a revolutionary technology known as Modular Unified Synthesis Technology (MUST).

MUST is a hybrid synthesis technology that integrates the precision of analog circuit behavior modeling with Acustica Audio’s signature convolution-based approach. It incorporates advanced features such as nonlinear convolution, dynamic Volterra series, and time-varying models to faithfully reproduce the complexities and nuances of analog hardware.

This innovative combination delivers exceptional sound quality and unmatched realism, providing cutting-edge functionality and dynamic responsiveness. With its state-of-the-art design, MUST establishes a new standard in virtual instrument synthesis, seamlessly blending the authenticity of vintage sound with the versatility and performance demands of modern music production.

De vst komt in volledige versie als TH8 en vereenvoudigde versie TH5.

Prijs is 229 euro, maar t/m 31 maart 2025 krijg je 44% korting met code: THSPECIAL

Meer info: THING synth Suite: 80s polysynth power with analog-inspired sound design

Een YouTube video voor de liefhebbers:

Last edited by a moderator:
Ik heb ook de cash niet voor een originele Jupiter 8 en als ik heel eerlijk vind (en dat is vloeken in de kerk) vind ik het geluid ook helemaal niet zo bijzonder klinken. In ieder geval niet om de prijs van een origineel te rechtvaardigen. Ik kan dus ook zeker niet vergelijken met het origineel. Maar wat ik wel lees is dat de Roland Cloud versie bijna niet te onderscheiden zou zijn van het origineel vanwege de ACB techniek die er gebruikt wordt. Helaas erg CPU intensief, maar wel de beste benadering en ik denk dat je het in een blinde test niet kunt onderscheiden. Ik heb de Roland Cloud Jupiter 8 en die van Arturia en die van Roland vind ik net wat beter klinken, maar is dus wel een hel voor je CPU. In de mix maakt het ook niet zoveel uit. Waar mensen wel eens aan voorbij gaan is dat een VST welliswaar prima kan klinken en we tegenwoordig ook wel op het punt zijn waarbij het verschil alleen voor een heel getraind oor te horen is, maar de hele beleving raak je wel kwijt met een VST. Gewoon een klavier met schuiven en knoppen is toch stukken beter dan een muis een toetsenbord en eventueel een controller waarbij het toch altijd net niet gemapt is zoals het origineel. Dus voor mij weegt dat veel zwaarder mee dan een minimaal verschil in klank. Daarom heb ik ook best veel hardware synths, ondanks dat dat tegenwoordig gewoon vst's in a box zijn.

ja knoppen zijn handig.
IMG_6529_front-2048x1365.jpg

Ik heb ook de cash niet voor een originele Jupiter 8 en als ik heel eerlijk vind (en dat is vloeken in de kerk) vind ik het geluid ook helemaal niet zo bijzonder klinken. In ieder geval niet om de prijs van een origineel te rechtvaardigen. Ik kan dus ook zeker niet vergelijken met het origineel. Maar wat ik wel lees is dat de Roland Cloud versie bijna niet te onderscheiden zou zijn van het origineel vanwege de ACB techniek die er gebruikt wordt. Helaas erg CPU intensief, maar wel de beste benadering en ik denk dat je het in een blinde test niet kunt onderscheiden. Ik heb de Roland Cloud Jupiter 8 en die van Arturia en die van Roland vind ik net wat beter klinken, maar is dus wel een hel voor je CPU. In de mix maakt het ook niet zoveel uit. Waar mensen wel eens aan voorbij gaan is dat een VST welliswaar prima kan klinken en we tegenwoordig ook wel op het punt zijn waarbij het verschil alleen voor een heel getraind oor te horen is, maar de hele beleving raak je wel kwijt met een VST. Gewoon een klavier met schuiven en knoppen is toch stukken beter dan een muis een toetsenbord en eventueel een controller waarbij het toch altijd net niet gemapt is zoals het origineel. Dus voor mij weegt dat veel zwaarder mee dan een minimaal verschil in klank. Daarom heb ik ook best veel hardware synths, ondanks dat dat tegenwoordig gewoon vst's in a box zijn.
mee eens. Het iedere keer mappen van vst’s aan je controller knoppen is wel een gedoe. Daarvoor zijn hardware synths fijner. Maar voor de rest is een vst veel praktischer bij het opname en creatie process.

Daarom de Roland System-8: beste van 2 werelden

Daarom de Roland System-8: beste van 2 werelden
Het is dat ik geen ruimte meer heb maar anders was de system-8 wel een serieuze kandidaat geweest. Helemaal als je echt serieus met roland plugouts aan de slag wilt.

Ook kun je daarmee wat ik begrepen heb is het als midi controller gebruiken, in Bitwig is het dan een kwestie van 1x mappen en dan zit je goed.

Het lijkt wel of die interface gemaakt is van een slechte foto van een Jupiter-8. En hebben we echt nóg een Jupiter-8 plugin nodig?

heeft iemand een license hiervoor die hij wil verkopen? ik heb interesse!

Back