Expression voetpedaal met Eurorack?

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Argh. Ik wil een expression voetpedaal aansluiten op Eurorack, om filters en vca’s met de voet te bedienen. Er is inmiddels een A177-2 Foot Controller module in huis, maar een expression pedaal moet ik nog kopen. Nou lees ik in de A177 handleiding dat niet alle pedalen ermee werken, zonder verdere uitleg. Het Doepfer FP5 pedaal werkt gegarandeerd en dat zou ook prima zijn, maar… die heeft meer 1 METER snoer! Dat haal ik nooit. Minimaal 1,5 meter nodig om om de rand van m'n bureau te komen, liefst 2 meter.

Hoe weet ik nou welk ander merk expression pedaal ik voor dit doeleinde kan aanschaffen? Zijn er pedalen die beter/slechter hiermee werken? Of die er helemaal niet mee praten? Ook wel fijn als ie een beetje sturdy is; die Doepfer FP5 lijkt op de foto wel wat fragiel plastic. En nee, humble muzikantje hier; ik snap de ballen van elektrotechniek, dus als iemand me op weg kan helpen; eeuwige dank en zo.

En voor alle duidelijkheid: het gaat dus om CV control, niet om een gate switch pedaal.

Bijvoorbeeld deze?
Roland EV-5

Eventueel relevante links:

Laatst gewijzigd:
Roland EV-5
Die heb ik toevallig, maar gebruik 'm alleen voor gitaar. Ik zou weleens kunnen kijken of die met mijn modular werkt. Wordt wel een Frankenstein constructie met stereo naar mono splitter en verloopplugjes denk ik. Of hoe zou jij dat doen?

Dit is toch ook wel bijzonder in de handleiding:

1779265668517.png

Ik zou weleens kunnen kijken of die met mijn modular werkt. Wordt wel een Frankenstein constructie met stereo naar mono splitter en verloopplugjes denk ik. Of hoe zou jij dat doen?
Oh, ik zie nu pas dat je een bericht erboven had geplaatst. Als je dit zou willen proberen zou super zijn! :) Ik weet naturlijk niet wat je hebt liggen aan verlooppluggen en modules, dus geen idee hoe je dat aanpakt. De vraag is ook of het überhaupt kán zonder de A-177 module.

Laatst gewijzigd:
ik heb 2x de A-177-2 en gebruik die met de Boss EV30 (10kohm)
en nog wat andere switch/sustain pedals

Heb bv een moduler gitaar rack. Gebruik dezelfde EV30 ook op gitaar pedalen en mijn synths.

dus geen idee hoe je dat aanpakt.
Mijn aanname is dat die EV-5 als een veredelde potmeter werkt. Ik zou denk ik als eerste testen als ik bv een fixed voltage (bv 5V) naar het pedaal stuur en dan de output van het pedaal naar een module (bv frequentie input van een filter) dat het dan zou moeten werken. Enige punt van zorg lijkt me dan wat het voltage is wat de EV-5 aan kan, misschien dat daar de waarschuwing ook voor is. Als ik bv 8 of 10V er doorheen stuur, gaat ie dan stuk? Maar 1 manier om er achter te komen... :D
Maar als er beter ideeën zijn over hoe dit aan te pakken/testen dan hoor ik dat uiteraard graag!

De Boss EV-30 heeft een polariteits switch en een pot om de maximum waarde in te stellen.
Daarnaast is hij ook 10kohm als de Doepfer FP5 waar de A-177 voor is gemaakt.

Perfect dus :)

Mijn aanname is dat die EV-5 als een veredelde potmeter werkt. Ik zou denk ik als eerste testen als ik bv een fixed voltage (bv 5V) naar het pedaal stuur en dan de output van het pedaal naar een module (bv frequentie input van een filter) dat het dan zou moeten werken. Enige punt van zorg lijkt me dan wat het voltage is wat de EV-5 aan kan, misschien dat daar de waarschuwing ook voor is. Als ik bv 8 of 10V er doorheen stuur, gaat ie dan stuk? Maar 1 manier om er achter te komen... :D
Maar als er beter ideeën zijn over hoe dit aan te pakken/testen dan hoor ik dat uiteraard graag!
Ik wil uiteraard niet op m'n geweten hebben dat er bij jou iets stuk gaat, dus vooral NIET doen nu er een oplossing in zicht is dankzij @flyweight ! :engel:

De Boss EV-30 heeft een polariteits switch en een pot om de maximum waarde in te stellen.
Daarnaast is hij ook 10kohm als de Doepfer FP5 waar de A-177 voor is gemaakt.

Perfect dus :)
Fijn, hier kan ik iets mee. :okdan: Polarisatie switch klinkt ook als een logische oplossing voor problemen die zouden kunnen onstaan tussen bepaalde merken. Dan denk ik dat deze er gaat komen. Super bedankt!

Laatst gewijzigd:
Moet ook kunnen, expressie pedalen zijn gewoon passieve potmeters met input op de ring en output van de wiper op de tip.
Ja, dat lijkt mij ook. Misschien dat bij sommige merken de tip en ring omgedraaid zitten? Maar dat merken we vanzelf.

Ja, dat lijkt mij ook. Misschien dat bij sommige merken de tip en ring omgedraaid zitten? Maar dat merken we vanzelf.
boss is inderdaad het tegenovergestelde van wat bv korgs en uberhaupt de meeste synths hebben, daar heb je wel kabels voor overigens om dat om te zetten

bij veel expressie pedalen is de polariteit trouwens ook te wisselen door eerst je pedaal in te pluggen en dan pas je synth aan zetten in plaats van in pluggen terwijl je synth aan staat

Laatst gewijzigd:
wat trouwens eventueel ook nog kan als je iets hebt om midi naar cv te vertalen, om nog een extra tussen stuk te gebruiken de meeste voeten midi controllers hebben een tot meerdere expression pedal aansluitingen en kan kun je in de controller zelf aangeven welk midi signaal ze aansturen zo heb ik zelf bv de midi captain in slot 6/7 kunnen dan 2 expressie pedalen om met mijn synths te gebruiken die van zichzelf geen expression pedal ingang hebben

1779287044845.png

Anders kun je altijd nog een kleine dubbelpolige schakelaar inbouwen als je de verkeerde polariteit pedaal hebt

Ik heb het even gechecked met de EV-5. Ik had helaas niet de juiste conversiepluggen, maar met krokodillenklemmen op de kabels werkte het iig prima.

Ik had op Maths channel 3 een continue voltage (5V) aangezet, de tip en sleeve van de uitgaande kabel met krokodillenklemmen bevestigd aan de tip en sleeve van de EV-5.
Vervolgens de ring van de EV-5 plug met klem bevestigd aan de tip van een kabel die naar een VCA (Moddemix) gaat.
En daarmee kon ik het volume regelen van een signaal wat door die VCA ging.

Dus verder geen extra modules nodig, alleen het pedaal en de "juiste" kabels. Ik denk dat ik misschien ook wel de juiste pluggen ga aanschaffen om de EV-5 te integreren, is toch best leuk om als extra controller te gebruiken!

Back