Apps

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Enige tijd geleden verschenen er ineens heel veel synth apps voor op je smartphone of iPhone. Was dat niet meer dan een hype die nu al weer is overgewaaid? Of zijn er hier leden die inmiddels (grotendeels) op het gebruik van apps zijn overgestapt? En waarom wel of niet?

Ik ben geen fan. Heb er wel een aantal en er zitten best leuke dingen bij, maar ik geef toch de voorkeur aan 'echte' instrumenten en een 'echte' DAW. Met name integratie is een ding, en ik vind het vaak ook gewoon niet leuk, dat geklooi op een touch screen en adapters/docks etc. Enige app die ik nog regelmatig gebruik is Koala Sampler omdat die handig is om onderweg geluiden op te nemen.

Laatst gewijzigd:
Goeie vraag. Lijkt inderdaad meer op een hype dan een beweging.

Vond Link wel een toffe ontwikkeling, protocol waarmee je apparaten en apps via WiFi kunt syncen, als ze het ondersteunen.

Met name integratie is een ding

Nog niet uitgeprobeerd, maar we hebben nu Link Audio, dat zou nog wel eens een boost kunnen geven op integratie-vlak. Op papier althans.

Nog niet uitgeprobeerd, maar we hebben nu Link Audio, dat zou nog wel eens een boost kunnen geven op integratie-vlak. Op papier althans.
Ja, misschien wel. Als je de boel draadloos de DAW in kunt trekken zou dat een hoop gedoe wegnemen. Al is er dan volgens mij nog steeds niet veel waar op de 'echte' computer geen (vaak beter) alternatief voor is imo.

Ik gebruik wel af en toe wat apps. Vooral in combinatie met een sampler. Ik kan met usb mijn iPhone op mijn elektron tonverk aansluiten en dan zijn apps wel makkelijk. Audiokit synth One gebruik ik wel ik heb nog een soort prophet app wat vinger drummen. Maar ook gewoon de geluidsrecorder van de iPhone helemaal prima voor samples. Vooral als ik met de tonverk op de bank of buiten zit. En een eyeopener is voor mij ook geweest dat ik een paar jaar geleden een aantal filmpjes heb gezien van succesvolle bands die gewoon iphone opnames van gitaar en iPad vinger drummen of iPad synths in hun opnames hebben zitten. Dit is zo’n filmpje acoustisch gitaar opname iPhone en iPad vinger drummen

Ik gebruik de iPhone wel veel in mijn portable setup als bron voor samples. En om dingen op te zoeken / vragen als ik iets niet weet. Mijn iPad heeft in de studio eigenlijk geen andere functie dan PDF Manual reader.

Ik gebruik de ipad live met AUM als host en mixer voor zo’n 80 instanties van auv3 apps. Voornamelijk SWAM instrumenten en een paar synth apps. Dit stuur ik aan met een Roli Seaboard. Dit is specifiek voor een soort van semi akoestische band, met een akoestische gitaar en een plukbass. Allemaal licht versterkt. We verzorgen daarmee achtergrond muziek voor feesten en recepties e.d. op een aangenaam volume. Blijkt heel goed te werken en is nog leuk om te doen ook. We spelen van alles wat we leuk vinden puur instrumentaal. Nu ja, we kunnen er ook bij zingen als dat past, maar dat is niet onze forte.

Voordeel van mijn setup is dat het heel klein is, past op een campingtafeltje.

Koala en SP-404mkII is een geweldige combo. Daarnaast is Musyc een ontzettend grappige app waar ik uren mee kan klooien. En het is leuk om je iPad als een effectenbak te gebruiken.
Er zitten ook nog steeds erg mooie granular apps op mijn ipad die ik graag gebruik, vooral Borderlands.
En met Fieldscaper is mijn iPhone een prima experimentele field recorder.
Het is leuk om erbij te hebben maar ik zou er niet mijn rig mee willen vervangen

Back