Juno Download plotseling gestopt

bombario

Gepokt en gemazeld
Vers van de pers en even snel vertaald:

Juno Download, de digitale downloadwinkel van het Britse Juno Records, is na meer dan 20 jaar abrupt gestopt. Het platform verwijst gebruikers sinds vandaag - zonder veel vooraankondiging - door naar concurrenten als Beatport en Traxsource.

De sluiting weerspiegelt de bredere verschuiving van losse downloads naar streamingdiensten, in combinatie met stijgende operationele kosten. Voor de dancemuziekindustrie betekent het verlies van een gewaardeerd platform dat bekend stond om zijn niche-UK-genres en overzichtelijke interface. De fysieke tak, Juno Records, blijft wel bestaan.

---

Ik zie via Insta al verschillende artiesten in mee niche-genres die hun meeste inkomsten uit Juno Download haalden. Nou ja, dan moeten we met zijn allen maar naar Bandcamp.

Er gaat echt veel muziek verloren die alleen hier te vinden was..

Ik had er eigenlijk nooit van gehoord, deden ze wel aan marketing? Beatport ken ik natuurlijk wel.

Ow wow, ok. Ik heb nog wel gedownload van Juno in de tijd dat ik nog draaide. Zonde!

Toen ik nog digitaal draaide haalde ik mijn tracks meestal op websites van platenzaken om te diggen, zoals clone of hardwax. Als ik een specifieke track wou hebben dan bandcamp, ik vond al die grote sites maar irritant. Juno, Beatport etc. Er werd/word daar veel te veel gepusht. Als die juno downloads echt zo succesvol was zouden ze nog wel doorgaan denk ik dan. Nu kan je waarschijnlijk alles op Beatport halen.

Als die juno downloads echt zo succesvol was zouden ze nog wel doorgaan denk ik dan. Nu kan je waarschijnlijk alles op Beatport halen.

Dat is het dus niet en daarom stoppen ze. Maar zo verdwijnt wel de concurrentie en kan Beatport straks de voorwaarden aanpassen. "Sorry, hardwerkende producer, maar we hebben echt meer geld nodig." Zeg maar de toekomstdroom van al die partijen: Uber, JustEat, Booking en ga zo maar door. Verlies lijden tot ze een monopolie hebben. En dan zijn wij de sjaak.

Dat is het dus niet en daarom stoppen ze. Maar zo verdwijnt wel de concurrentie en kan Beatport straks de voorwaarden aanpassen. "Sorry, hardwerkende producer, maar we hebben echt meer geld nodig." Zeg maar de toekomstdroom van al die partijen: Uber, JustEat, Booking en ga zo maar door. Verlies lijden tot ze een monopolie hebben. En dan zijn wij de sjaak.
De macht van het onzinnig grote kapitaal wat opgestapeld ligt bij enkele partijen.
Ik kan nu nog zeggen (als hobbyist), dan gebruik ik het niet....
Maar goed, de pro heeft weinig keus dan.

Bieden die artiesten niet direct aan via bandcamp ofzo? Is wel meer zoeken natuurlijk maar je hoeft niet per se altijd aan 1 platform vastgeklonken te zijn.

jeeeezus... ik heb daar door de jaren de nodige wav files gekocht... het aller ergste van dit platform is toch altijd de search engine geweest.. dat was zo'n draak van een onderontwikkelde engine... die lui hebben flink lopen harken maar nooit geïnvesteerd in dit platform vanuit gebruiksgemak of vindbaarheid.. het verbaasd me ook weer niks. die search engine.. wat een ramp.. de meest logische dingen vond het niet of stonden in een lijst met pulp waar je doorheen moest om de track te vinden die je zocht... rip junoDOWNload

Na Beatport tijdje via Juno muziek gekocht. Laatste jaren eigenlijk alleen maar via Bandcamp.
Toch soort van jammer. Zij verkochten toch ook hardware laatste jaren of is dat een aparte Junu site?

Bijna alle EDM klinkt toch al 25 jaar hetzelfde, dus veel verschil zal het niet maken.

Hahaha, probeer deze reacties eens te lezen met het brein van de 16-jarige versie van jezelf...

Ik zie vaak van dit soort partijen die stoppen, en dan vind iedereen het jammer, maar hoe veel mensen supporten die partij echt. Dat was meer wat ik bedoelde. Ik koop veel van mijn platen express bij een platenzaak waar ik weet dat het wat duurder is dan via bijv Discogs, dit doe ik omdat ik die platenzaak graag support. Zo koop ik ook kabels en als het niet gek veel duurder is andere muziek apparaten bij een zaak hier in de buurt. M’n chalk om mee te klimmen haal ik bij de klimhal waar ik klim. Ja het is een beetje duurder maar zo support ik die zaken. Dit is geen verwijt of aanval naar iemand en iedereen moet zelf weten wat die met zn geld doet. Maar daarom zei ik als ze echt zo goed en succesvol waren dan zouden ze niet stoppen. Ik zal er verder geen traan om laten.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik zie vaak van dit soort partijen die stoppen, en dan vind iedereen het jammer, maar hoe veel mensen supporten die partij echt.

Klopt helemaal. De mensheid is best vaak schijnheilig. "Oooh, de buurtboekhandel verdwijnt!" En vervolgens bestellen ze een stapel boeken bij Bol.com. Tja...

Dat Juno Download stopt hebben ze vast aan zichzelf te wijten. Ik laat er ook geen traan om. Maar het lijkt me wel zorgelijk als je straks nog maar 1 of 2 grote partijen overhoudt die samen de markt verdelen en artiesten nog verder uitknijpen. Helemaal als ze worden overgenomen door private equity.

Het zou goed zijn als meer muzikanten zich zouden organiseren om zelf een goed platform op te zetten. Ik zag een soort Bandcamp alfternatief, Subvert? Dat soort ideeën zou kunnen helpen om monopolies en sprinkhanen te weren.

Beatport was sowieso altijd al gaar. Maar wie kopen daar eigenlijk muziek? Geen DJ’s want als je een beetje kan draaien krijg je promo’s de rest van de mensen zou ik lekker door sturen naar bandcamp. Over bandcamp gesproken, die hebben pas concurrentie nodig want als die omvallen zou dat wel een enorm gemis zijn!

Het zou goed zijn als meer muzikanten zich zouden organiseren om zelf een goed platform op te zetten. Ik zag een soort Bandcamp alfternatief, Subvert? Dat soort ideeën zou kunnen helpen om monopolies en sprinkhanen te weren.
Subvert is gedoomd om te mislukken want die doen niet aan streaming… dat is vragen om problemen.

Back