magneet in behuizing

SynthJuttemis

Ingeburgerd
Ik ben een 3x 64HP behuizing aan het maken en heb in wat overgebleven ruimte in de bekisting een opberg vakje. Eigenlijk wil ik het deksel met kleine sterke magneetjes op zn plaats houden. Mijn middelbare school kennis van elektromagnetisme zegt dat statische magnetische velden geen stroom in bedrading veroorzaken. Maar goed het is lang lang geleden dat ik me met de theorie rond electriciteit en magnetisme bezig gehouden heb. Denken jullie dat er problemen kunnen ontstaan in een eurorack synth door magneten in een behuizing te verwerken?

In bewegende draden in een statisch magnetisch veld worden spanningen opgewekt, en als er stromen door die daden lopen gaan er ook krachten op die draden werken. Verder zou het Hall-effect storingen kunnen opleveren. Maar dat ligt er dus aan in hoeverre het magnetische veld buiten je overblijvende ruimte nog merkbaar aanwezig is. Of je zo dingen in je modular zou kunnen vernielen weet ik niet.

Dat is wel een ding ja, als ik patch kabels beweeg ontstaat er natuurlijk wel een spanning. Wellicht kan ik het houden bij een viertal magneetjes aan de kant van het bakje dat ongeveer 3U bij de modules verwijderd is. Ik wil een paar neodymium magneetjes van rond 6mm bij 1 mm dik inlijmen. Hoe ver die velden invloed hebben zou ik niet weten. Dom idee? ik weet het niet

Je kan het ook meten of op een oscilloscoop bekijken hoe groot die spanningen zijn. Misschien kun er zelfs iets leuks mee doen en er een experimentele module van maken door er wat snoeren uit hangen die je dan kunt bewegen om modulatie-signalen op te wekken?

Je kan het ook meten of op een oscilloscoop bekijken hoe groot die spanningen zijn. Misschien kun er zelfs iets leuks mee doen en er een experimentele module van maken door er wat snoeren uit hangen die je dan kunt bewegen om modulatie-signalen op te wekken?
Dit is eigenlijk best een leuk idee. Een soort poor man's theremin

Dit is eigenlijk best een leuk idee. Een soort poor man's theremin

Alleen zal je hier de draden dan zelf moeten bewegen, en het opgewekte signaal nog wat versterken om het als modulatiesignaal te kunnen gebruiken.

Je hebt het dan over een paar microvolt en microampere, of minder. Tenzij je flink wat windingen hebt en als een dolle beweegt. Maar dat kan onze verse pensionado wel even voor je uitrekenen. Die heeft toch niks beters te doen :duivels:

Die verse pensionado is zijn woning aan het uitmesten. Met als afleiding tussendoor steeds even wat hier op het forum kijken. Dus nog even geduld a.u.b. Maar wie niet kan wachten kan het ook zelf uitrekenen of het desnoods aan AI vragen. ;)

Heb je al magneetjes en wat losse draden? En modules die kunnen versterken?

Back